انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دستگاه پرس برک چیست ؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
در صنایع فلزی، اکثر خدمات خم‌کاری‌ های فلزات به‌وسیله دستگاهی به نام دستگاه برس پرک انجام می شود.دستگاه پرس برک یکی از متداول ترین دستگاه ها می باشد که از آن در کارهای خم کاری ورق‌های فلزی استفاده میگردد.

دستگاه پرس برک به کمک اجزای هیدرولیکی و مکانیکی خود ورق‌های فولادی را از طریق یک نیروی بسیار زیاد شکل‌دهی می‌کند. کار با دستگاه پرس برک نیازمند ملاحظات ایمنی و دقت بالایی است و برای کار با آن احتیاج به یک اوپراتور متخصص می باشد.
دستگاه های پرس برک (brake press ) معمولا به ‌صورت های گوناگونی از قبیل: دوبل ، پرس برک برقی cnc و پرس برک تک جک در بازار موجود می باشند. دستگاه cnc پرس برک به‌عنوان یکی از دستگاه‌ های پرکاربرد صنایع فلزی به حساب می آید.
از دستگاه پرس برک معمولا برای تولیدات قطعات با اشکال مختلف و متنوع، انواع و اقسام قالب‌ها، پانچ‌های V شکل و همچنین کانال شکل استفاده می گردد. با استفاده از دستگاه پرس برک و قالب های آن همچنین می‌توان قطعات مختلفی را به شکل‌های مربع‌، مستطیل و گرد و همچنین شکل‌های پیچیده پیاده‌سازی کرد.

نحوه کار دستگاه پرس برک
نحوه کار با دستگاه پرس برک
برای خم‌ کاری صفحات فلزی توسط دستگاه پرس برک،ابتدا ورق فلزی بر روی قطعه‌ای توخالی نام سمبه قرار می‌گیرد و به‌وسیله اعمال فشار صفحات سنگینی ثابت نگه ‌داشته می‌شود. معمولاً مقدار فشار روی این صفحات و پانچ جداگانه کنترل می‌شود، بعد از وارد کردن فشار با ابزار فولادی و سنگین به نام پانچ ، ورق فلزی دچار خمش می شود.
نکته مهم در خم با دستگاه پرس برک این است که تنظیم میزان فشار پانچ پرس برک باید با دقت بالایی انجام گیرد زیرا زاویه خم شدن ورق بستگی به میزان فشار واردشده توسط پانچ دارد. شکل نهایی ورق خم‌شده بستگی به شکل سنبه و پانچ دارد. سمبه و پانچ در یک دستگاه پرس برک طبق شکل قطعه موردنیاز تغییر می‌کنند.

قابلیت دستگاه پرس برک
سایر قابلیت‌ های دستگاه پرس برک
این را باید گفت که دستگاه ‌های پرس برک تنها مختص به خدمات خم‌کاری ورق‌های فلزی نمی باشند بلکه این دستگاه ها قادر به عملیات های دیگری نیز می‌باشند، یکی از کاربردهای این دستگاه این است که می‌توانند در ورقه های فلزی سوراخ ایجاد کنند.
همچنین دستگاه پرس برک می‌تواند با تعویض پانچ ها، طرح‌های مشبک به اشکال مختلف روی ورق ایجاد کند. این دستگاه می‌تواند میان ورق فلزی شکاف ایجاد کند. همچنین بعضی از دستگاه‌ های خم‌کاری ورق فلزی، قادر به برش ورق‌ها نیز هستند و می‌توانند به‌صورت خطوط صاف و نواری برش ایجاد کند. همچنین می‌توان شکافی با شکل دلخواه هم به‌وسیله چند بار پانچ کردن روی ورق ایجاد نماید. برای خم‌کاری ورق‌های فلزی با زاویه بیش از نود درجه ، نیاز به ابزارهای خاصی هست که قادر به تولید نیروی فشاری افقی نیز باشند.

اجزای دستگاه پرس برک
• فریم و تنه محکم
• نیرومحرکه خم‌کاری
• بدنه دستگاه
• فک بالا و میز پرس
• گیره ابزار
• قرار عقب
• محورهای حرکتی دستگاه
• بازوهای نگهدارنده
• سیستم فرمان و کنترل