انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: Микоян и Гуревич МиГ-25
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
هواپیمای رهگیر و شناسایی مافوق صوت و یکی از سریع‌ترین هواپیماهای نظامی دنیا و سریع ترین هواپیمای جنگنده ساخته شده در تاریخ است که توسط شرکت میگ در اتحاد جماهیر شوروی طراحی شده‌است. اولین پیش‌نمونه میگ-۲۵ در ۱۹۶۴ پرواز کرد. میگ-۲۵ هواپیمایی بسیار سریع با توانایی پرواز در ارتفاع بالاست اما مانورپذیری چندانی ندارد. میگ-۲۵ در اصل برای رهگیری بمب‌افکن بی-۷۰ آمریکایی‌ها ساخته شد که قادر به پرواز با سرعت ۳ ماخ بود. بی-۷۰ هیچگاه تکمیل نشد و در اختیار ارتش آمریکا قرار نگرفت اما میگ-۲۵ به عنوان یک رهگیر دوربرد با سرعت فوق‌العاده در اختیار ارتش شوروی قرار گرفت.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
Микоян и Гуревич МиГ-25 1
غرب در سال ۱۹۶۷ با تصاویر هواپیماهای شناسایی یو-۲ آمریکا به وجود میگ-۲۵ پی برد. غربی‌ها در ابتدا تصور می‌کردند که این هواپیما با توجه به بال‌ها و دو سکان بزرگ یک جنگنده برتری هوایی غول‌پیکر است که علاوه بر سرعت قابل ملاحظه توانایی مانورپذیری و چابکی بالایی هم دارد. این موضوع نگرانی زیادی را در غرب ایجاد کرده و باعث پیشرفت سریع در برنامه تولید جنگنده اف-۱۵ در آمریکا شد.قابلیتهای واقعی آن تا سال ۱۹۷۶ که ویکتور بلنکو با یک میگ-۲۵ از طریق ژاپن به آمریکا پناهنده شد آشکار نشد. تحلیل‌های بعدی یک طراحی ساده ولی کارا با سیستم‌های الکترونیکی تیوب خلاء، دو موتور عظیم توربوجت را آشکار کرد. برخلاف تصور اولیه بخش عمده بدنه میگ-۲۵ از آلیاژ فولاد و نیکل ساخته شده بود و نه از تیتانیوم. در مجموع ۸۰ درصد بدنه میگ-۲۵ را آلیاژ نیکل، ۱۱ درصد آلومینیوم و ۹ درصد را تیتانیوم تشکیل می‌داد. همچنین مشخص شد طراحی بال‌های بزرگ برای این هواپیما به دلیل وزن بالای آن است. شعاع عملیاتی آن هم ۳۰۰ کیلومتر و حداکثر برد آن با سوخت داخلی و پرواز با سرعت زیر صوت در ارتفاع پایین کمتر از ۱۲۰۰ کیلومتر است. میگ-۲۵ تولیدی معادل ۱۱۹۰ فروند را داشته‌است و در شوروی و کشورهای تابع آن به کار رفته‌است. هنوز هم در روسیه و بعضی کشورها به‌طور محدود مورد استفاده‌است.در طول جنگ ایران و عراق دست کم ۹ فروند میگ-۲۵ به وسیلهٔ اف-۱۴های ایرانی و یک فروند هم توسط اف-۵ ایرانی سرنگون گردید که این آمار مورد تأیید منابع ایرانی، غربی و عراقی می‌باشد.میگ-۳۱ هواپیمای رهگیر دیگری است که با ارتقاء و بهبود طرح میگ-۲۵ در شوروی ساخته شده و از سال ۱۹۸۲ جای آن را به عنوان رهگیر دوربرد اصلی نیروی دفاع هوایی شوروی گرفت.در جنگ عراق نیروهای آمریکایی تعدادی هواپیمای عراقی یافتند که نیروهای صدام از ترس آنها را زیر شن‌ها مدفون کرده بودند. یکی از آن جنگنده‌ها میگ-۲۵ معروفی است که نیروهای آمریکایی پس از شناسایی، آن را از زیر شن‌ها بیرون آورده که امروزه در موزهٔ آمریکا نگهداری می‌شود. امروزه میگ-۲۵ بجز سوریه و الجزایر در همهٔ کشورها بازنشسته شده‌است.میگ-۲۵ در تاریخچهٔ عملیاتی خود در کشور شوروی، از ماه مارس ۱۹۷۱ تا ژوئیه ۱۹۷۲ دست‌کم ۲۰ بار بر فراز صحرای سینا با بیشینهٔ سرعت خود از کشور اسرائیل جاسوسی می‌کرد. شوروی، نمونه‌های اولیهٔ این جنگنده را برای آزمایش به خاورمیانه فرستاد که در آن زمان درگیری‌هایی بین اسرائیل و اعراب وجود داشت. این عملیات شناسایی در بازهٔ ارتفاع ۱۷۰۰۰ تا ۲۳۰۰۰ متری از سطح زمین رخ می‌داد. (۵۵ تا ۷۵هزار پایی) در سال ۱۹۷۱ میلادی، یک میگ-۲۵ که با سرعت ۲٫۵ ماخ بر فراز صحرای سینای مصر پرواز می‌کرد با جنگنده اف-۴ فانتوم-ای نیروی هوایی اسرائیل روبرو شد. میگ بی‌درنگ یک موشک به سوی فانتوم شلیک کرد که ناموفق بود و سپس سرعت خود را به ۳٫۲ ماخ افزایش داد. پس از بازگشت این هواپیما به شوروی، موتور این هواپیما بر اثر سرعت بیش از اندازه‌اش در آن عملیات، آسیب بسیار زیادی دیده بود و به همین دلیل اسقاط و بازیافت شد. مدل شناسایی میگ-۲۵ در طول جنگ یوم کیپور بمدت ۲۰ بار در این منطقه پرواز کرد. این هواپیماها تا واپسین روزهای سال ۱۹۷۴ میلادی در مصر باقی مانند و به ارتش این کشور کمک کردند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
Микоян и Гуревич МиГ-25 1
در دهه ۱۹۷۰ میلادی، میگ‌های شوروی بر فراز ایران به پرواز و شناسایی مشغول بودند تا از عملیات مشترک ایران و آمریکا که با کد پروژه ژن تیره شناخته می‌شد مقابله کنند. شوروی در خلال این کشمکش‌ها از مدل میگ-۲۵ آر.اس.بی. اچ بهره برده‌است.نیروی هوایی سوئد در دهه ۱۹۸۰ میلادی اعلام کرد که میگ-۲۵ شوروی در ارتفاع ۱۹ کیلومتری از سطح زمین پشت سر یک لاکهید اس‌آر-۷۱ بلک‌برد که در ارتفاع ۲۲ کیلومتری از سطح زمین پرواز می‌کرد و این هواپیمای شناسایی را بر فراز دریای بالتیک تعقیب کرده‌است.در فوریه ۱۹۸۱ یک اف-۴-ای اسرائیلی با پرواز کردن بر فراز لبنان، تلاش کرد تا میگ-۲۵ سوریه را فریب دهد. میگ-۲۵های سوریه بی‌درنگ اسکرمبل کردند که موجب شد اف-۴ اسرائیلی از شراره استفاده کند و سپس با به‌کارگیری پادکار الکترونیکی از منطقه فرار کرد. به این ترتیب میگها فریب خورده و به تعقیب اف-۴ پرداختند. در همین حال دو اف-۱۵ ایگل اسرائیلی که در کمین میگهای سوریه به انتظار نشسته بودند به آنها یورش بردند و توانستند یکی از میگ-۲۵ها را با موشک ایم-۷ اسپارو سرنگون کنند ولی میگ دوم موفق به فرار شد. در درگیری مشابهی در ۲۹ ژوئیه ۱۹۸۱ اسرائیلی‌ها به همین روش توانستند یک میگ-۲۵ دیگر را نیز سرنگون کنند. آن میگ یک موشک آر-۴۰ روسی به سوی اف-۱۵ شلیک کرده بود که خطا رفت و اندکی پس از این شلیک، میگ-۲۵ باز هم بوسیلهٔ موشک ایم-۷ سرنگون شد.نخستین درگیری گزارش شده از میگ-۲۵ سوری در خلال جنگ داخلی سوریه، در فوریه ۲۰۱۴ گزارش شده‌است که دو اف-۱۶ ترکیه اسکرمبل کردند تا میگ-۲۵ سوریه را شناسایی و از مرزهای ترکیه دور کنند. زیرا این میگ-۲۵ در نزدیکی مرزهای ترکیه پرسه می‌زده‌است. در ماه مارس ۲۰۱۴، فیلمی از عملیات جنگنده میگ-۲۵ سوری در شهر حماء سوریه منتشر شد که مشغول بمباران تروریستها بوده‌است.در طول جنگ ایران و عراق، میگ-۲۵ در خدمت نیروی هوایی عراق بود و یکی از جنگنده‌های اف-۴ ایران بوسیلهٔ موشک میگ-۲۵ بشدت آسیب دید ولی موفق به فرود شد. در فوریه ۱۹۸۳ نیز میگ-۲۵ یک پیروزی دیگر به دست آورد و هواپیمای لاکهید سی-۱۳۰ هرکولس ایران را سرنگون کرد که همهٔ سرنشینان آن شهید شدند. میگ-۲۵های عراق در آوریل ۱9۸۴ یک اف-۵ ایران را سرنگون کردند. در ۲۱ مارس ۱۹۸۴ نخستین جنگنده اف-۴ ایرانی به دست میگها سرنگون شد و در ۵ ژوئن ۱۹۸۵ دومین اف-۴ ایران نیز سرنگون گشت. میگها در فوریه ۱۹۸۶ یک لاکهید ئی‌سی-۱۳۰ ایران را سرنگون کردند و به فاصله اندکی در ۱۰ ژوئن، نخستین آراف-۴ ایران نیز سرنگون شد. دومین آراف-۴ نیز در اکتبر ۱۹۸۶ سرنگون گشت. موفق‌ترین خلبان عراقی میگ-۲۵، سرهنگ «محمّد ریّان» بود که با ده بار سرنگون کردن هواپیماهای ایران، بیشترین افتخار را نزد عراقی‌ها داشت و از این رو به او درجه سرهنگی اعطا شد. این پیروزی‌های او از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۶ بدست آمدند. در سال ۱۹۸۶ محمد ریان درحالیکه در میگ-۲۵ خود درحال پرواز بود، به دست خلبانان اف-۱۴ ایران جلیل زندی, کشته شد.بر اساس گزارش خبرنگار اتریشی «تام کوپر»، درمجموع ۱۰ هواپیمای میگ-۲۵ عراقی به دست تامکت‌های ایرانی سرنگون شدند که یکی از این پیروزی‌ها بطور مشترک با جنگندهٔ اف-۵ بدست آمده‌است. بنا بر آمار عراقی، تنها سه میگ-۲۵ بوسیلهٔ پدافند زمینی ایران سرنگون شدند. میگهای عراقی در سال ۱۹۸۱ یک هواپیمای گلف‌استریم ۳ الجزایر و در سال ۱۹۸۶ یک میگ-۲۱آر. اف سوریه را نیز سرنگون کردند.در نخستین شب از آغاز جنگ خلیج فارس، یک اف-۱۸ از نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا به وسیلهٔ موشک بیسنوات آر-۴۰ میگ-۲۵ سرنگون شد و خلبان آن اسکات اسپایکر در این برخورد جان باخت. خلبان میگ-۲۵ «زهیر داوود» نام داشت. در ۱۹ ژانویه، دو میگ-۲۵ عراقی درحال فرار از دست دو اف-۱۵ آمریکایی بودند که با استفاده از شراره و ابزارهای جنگ الکترونیک قصد فرار از صحنهٔ نبرد را داشتند که هر دو میگ بوسیلهٔ موشکهای اف-۱۵ که از نوع ایم-۷ اسپارو بودند سرنگون شدند. در یک درگیری دیگر، یک میگ-۲۵ عراقی که توسط ۸ فروند اف-۱۵ آمریکایی محاصره شده بود، سراسیمه‌وار به دنبال راه فرار می‌گشت. در همین حین هواپیمای اف-۱۱۱ رِیوِن آمریکایی درحال پشتیبانی الکترونیکی از جنگنده‌های نیروی هوایی آمریکا بود. میگ-۲۵ عراقی سه موشک پیاپی به سوی این هواپیما پرتاب کرد. از آنجایی که اف-۱۱۱ توانایی دفاع از خود را ندارد، هشت هواپیمای اف-۱۵ مأموریت خود را لغو کرده و به کمک این هواپیما شتافتند. با این روش میگ-۲۵ توانست از صحنه نبرد فرار کند. در یک درگیری مشابه، دو میگ-۲۵ عراقی با دو اف-۱۵ آمریکایی روبرو شدند. پس از مدتی درگیری، دو اف-۱۵ دیگر نیز به یاری هم‌تیمی‌های خود شتافتند. اف-۱۵ها در مجموع ۱۰ موشک به سوی آن دو میگ-۲۵ پرتاب کردند که هیچ‌کدام از موشکها به میگها نرسیدند. این درگیری در آسمان تکریت رخ داد.پس از پایان جنگ در تاریخ ۲۷ دسامبر ۱۹۹۲، یک میگ-۲۵ عراقی با ورود به منطقهٔ پرواز ممنوع، به دست یک اف-۱۶-دی آمریکایی سرنگون شد. این سرنگونی بوسیلهٔ موشک ایم-۱۲۰ آمرام رخ داد. این نخستین سرنگونی بوسیلهٔ موشک آمرام در تاریخ بود.در سال ۲۰۰۲ یک میگ-۲۵ عراقی توانست پهپاد ام‌کیو-۱ مسلح آمریکایی را که درحال شناسایی اهداف برای درگیری بود، سرنگون کند. این نخستین درگیری در تاریخ بود که یک هواپیما با پهپاد مسلح به موشک هوا به هوا روبرو می‌شود. این پهپاد بوسیلهٔ دو موشک ایم-۹۲ استینگر مسلح شده بود. گرچه پهپاد موفق شد یکی از موشکهای خود را سوی میگ-۲۵ شلیک کند که آن موشک خطا رفت، ولی موشک میگ به پهپاد برخورد کرده و آنرا نابود کرد.در سال ۲۰۰۳ و در خلال جنگ عراق، هیچ میگ-۲۵ عراقی به پرواز درنیامد و بیشترشان بر روی زمین نابود شدند. برخی از هواپیماهای عراقی نیز به دست نیروهای عراقی در زیر شنهای صحرا پنهان گشتند تا از گزند نیروهای آمریکایی در امان بمانند. چنددَه فروند از این هواپیماهای مدفون شده، توسط نیروی زمینی آمریکا پیدا شده و به موزه‌های آمریکا فرستاده شدند که تعدادی از آنها میگ-۲۵ بودند.