انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: سری ویوو ایکس ۶۰ از فناوری پیکسل شیفت بهره خواهند برد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سری ویوو ایکس ۶۰ از فناوری پیکسل شیفت بهره خواهند برد 1




قرار است امسال سری vivo X60 معرفی شود. طبق خبرها، سری ویوو ایکس ۶۰، اولین موبایل‌هایی خواهند بود که از فناوری پیکسل شیفت بهره خواهند برد.

یک منبع آگاه، جزییات جالبی در مورد سه گانه آینده ویوو در سری Vivo X60 فاش کرده است. قرار است این گوشی‌ها، به اولین اسمارت فون‌هایی تبدیل شوند که از فناوری پیکسل شیفت (pixel shift) استفاده می‌کنند. اگر نام pixel shift برای شما آشناست، باید بگوییم این فناوری بر روی دوربین‌های DSLR قرار دارد و تا به امروز بر روی هیچ موبایلی قرار نگرفته است.

جالب اینجاست که با وجود حضور رسمی گوشی‌های سری ویوو ایکس ۶۰، یعنی گوشی‌های ویوو ایکس ۶۰، ویوو ایکس ۶۰ پرو و ویوو ایکس ۶۰ پرو پلاس در چین، هنوز هیچ اشاره‌ای به این فناوری دوربین نشده است. نسخه‌های چینی مدل عادی X60 و مدل پرو از تراشه اگزینوس ۱۰۸۰ استفاده می‌کنند و بر اساس شایعات، در نسخه‌های جهانی، شاهد تجهیز این دو گوشی به تراشه اسنپدراگون ۸۷۰ خواهیم بود (مدل پرو پلاس نیز از اسنپدراگون ۸۸۸ استفاده خواهد کرد).
سری ویوو ایکس ۶۰ از فناوری پیکسل شیفت بهره خواهند برد 1



حال به توضیح در مورد Pixel Shift بپردازیم. برای آشنایی بیشتر باید به بررسی نحوه عملکرد سنسورهای دوربین دیجیتال بپردازیم. بیشتر این دوربین‌ها از الگوی Bayer بهره می‌برند که باعث می‌شود شما یک پیکسل را با یک رنگ واحد بر روی سنسور ببینید (این دقیقا بر خلاف نمایشگرهاست که هر پیکسل دارای چندین پیکسل فرعی با رنگ‌های مختلف که غالبا سبز، قرمز و آبی است).

این موضوع باعث به وجود آمدن شکاف‌هایی در داده‌های رنگی می‌شود. ۵۰ درصد از تصویر، به طیف رنگ سبز اختصاص دارد. طیف‌های قرمز و آبی نیز ۲۵ درصد سهیم هستند. چشم انسان به رنگ سبز بیشترین میزان حساسیت را دارد. سیستم درون یابی برای جبران خلاها و شکاف‌های رنگ‌ها استفاده می‌شود که سیستم کاری آن، استتفاده از تکنیکی به نام demosaicing است که در خروجی داده‌ها، انحراف ایجاد می‌کند.


سری ویوو ایکس ۶۰ از فناوری پیکسل شیفت بهره خواهند برد 1



راه دیگری که برای این موضوع وجود دارد، حرکت حسگر از سمتی به طرف دیگر و جابجایی پیکسل‌ها از بالا به پایین است. این موضوع باعث پر شدن شکاف‌های رنگی شده و سنسور می‌تواند به صورت ۱۰۰ درصدی فضاهای رنگی را پوشش دهد. به عنوان مثال و برای فهم بهتر این موضوع می‌توان از تصویر زیر که گوگل برای این موضوع منتشر کرده است استفاده کنیم.


سری ویوو ایکس ۶۰ از فناوری پیکسل شیفت بهره خواهند برد 1
روشی که گوگل در گوشی پیکسل ۳ به کار برد، 
حرکت دادن حسگر با استفاده از حساسیت به لرزش طبیعی دست کاربر بود که طی فرآیندی، چندین تصویر ترکیب شده و سپس توسط الگوریتم‌های پردازش هوشمند تصویر، به سطح مطلوب می‌رسد. البته در مورد ویوو و گوشی آن، احتمالا شاهد روندی متفاوت خواهیم بود. بر اساس خبرها، ویوو قصد دارد با استفاده از سیستم منحصر به فرد gimbal، برای حرکت دادن حسگر بهره ببرد. مزیتی که در فناوری سری ویوو ایکس ۶۰ شاهد هستیم، دقیق‌تر بودن آن خواهد بود.

مطمئنا در رویداد هفته آینده Vivo شاهد توضیحات بیشتری در رابطه با این موضوع خواهیم بود. بر اساس خبرهایی که تا کنون منتشر شده است، در این گوشی‌های چینی، از سوژه ۸ عکس RAW گرفته خواهد شد، بهترین مورد آن‌ها انتخاب و از هفت عکس دیگر، برای پر کردن شکاف‌ها استفاده می‌شود.

نتیجه نهایی، یک عکس واحد خواهد بود. در عکس نهایی، دیگر شاهد دو کانال درون یابی شده نیستیم و تنها یک تصویر با داده‌های رنگی واقعی را مشاهده می‌کنیم. نکته جالب ماجرا این است که برای داده‌ی نهایی، ثبت چهار عکس کافی است اما ویوو با ثبت هشت عکس کیفیت را بهبود داده و مزیتی برای بزرگنمایی دیجیتال به ارمغان می‌آورد.