انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: اصطلاحات مربوط به سیستمهای مختلف اتومبیل
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سیستم ایربگ ( SRS ) Supplementary Restraint System
* سیستم ترمز ضد قفل ( ABS ) Anti Lock Braking System
*سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمزی ( EBD ) Electronic Brake-Force Distribution
این سیستم ترمز به عنوان یک سیستم مکمل ترمزی و به عنوان جانشینی جهت شیر تقسیم در سیستمهای ترمز خواهد شد . با استفاده از این سیستم ، توزیع فشار نیروی ترمزی به قسمتهای جلو و عقب خودرو یکسان شده و از کشیده شدن ترمز در هنگام قفل شدن چرخ عقب جلوگیری کرده و در نهایت باعث افزایش بازده سیستم ترمز در تمامی شرایط رانندگی خواهد شد .
* سیستم ترمز کنترل کششی ( TCS ) Traction Control System
شرایط موقعیتهای بحرانی و رانندگی ، فقط محدود به سیستم ترمز نمی باشد و در شرایط دیگری نظیر استارت و شتابگیری ( مخصوصا" در سطوح لغزنده ) و دور زدن ) چرخش ) نیز رخ خواهد داد که در نتیجه وقوع آنها ، شرایط رانندگی بسیار سخت و کنترل پذیری آنها مشکل خواهد بود . سیستم TCI جهت رفع مشکلات ذکر شده ، طراحی گردیده است . اولین هدف این سیستم به عنوان سیستم مترقی ABS ، حفظ پایداری و فرمانپذیری مناسب خودرو در حین شتابگیری می باشد . این سیستم با مطابقت دادن گشتاور موتور با شرایط موجود سطح جاده ، قبل از وقوع شرایط بحرانی ، این عمل را انجام می دهد . با ترکیب بندی و استفاده همزمان از سیستمهای ABS و TCS امکان بهره گیری از شرایط رانندگی با سطوح بالای ایمنی و آسایشی مهیا می گردد .
* سیستم کشش در تمام فصول ( AST ) All Season Traction
درخودروهای چهار چرخ متحرک دائمی بکار می رود ، با بهره گیری از این سیستم درهرشرایطی نیروی مناسب را به هر چرخ می رساند .
* سیستم کنترل لغزش دراثرشتاب ( ASR ) Acceleration Skid Control
این سیستم مانع از بکسوات چرخهای خودرو در سطوح لغزنده ، شروع حرکت و یا شتابگیری سریع می شود .
* سیستم کنترل ترمز سنسوترونیک ( SBC )Sensotronic Braking System
* سیستم کنترل فعال اتاق و بدنه ( ABC ) Active Body Control
* سیستم ترمز الکترونیکی ( EBS ) Electronic Braking System
در اتوبوسهای جدید سه محور نظیر ولوو B-12 استفاده شده است .
*سیستم کمک ترمز ( BAS ) Brake Assist System
* سیستم هرزگردی ETS
در اثر استفاده از این سیستم حساس شونده هایی بلافاصله چرخ یا چرخهایی که دچار هرزگردی می شوند نیروی وارد بر آنها کاهش می یابد و نیروی اضافی به سایر چرخها منتقل می شود .
* سیستم قفل الکترونیکی دیفرانسیل EDL
* سیستم زمان بندی و بلند شدن متغیر سوپاپها VVTL-i
*سیستم سوپاپ متغیر بالستیکی ( VVB ) Variable Valve Ballistic
در اتومبیل فراری از این سیستم استفاده شده است .
*سیستم کنترل متغیر سوپاپها ( VVC ) Variable Valve Control
*سیستم هوشمند تغییر دهنده زمان باز و بسته شدن سوپاپها VVT-i
*سیستم مدیریت تطبیق نحوه انتقال نیرو ATM
در گیربکس اتوماتیک BMW از این سیستم استفاده شده است .
*سیستم کنترل ترمز حاشیه ای ( CBC ) Cornering Brake Control
وظیفه این سیستم بالاتر بردن کارایی ترمزها در پیچهای تند می باشد .در اپل وکترا از این سیستم استفاده شده است .
* سیستم رانندگی با عوامل تاثیر گذارنده بر یکدیگر IDS (Interactive Drives System
وظیفه این سیستم کنترل حرکت اتومبیل از طریق ارتباط با ترمزها ، سیستم فرمان و سیستم کنترل موتور می باشد . در اپل وکترا از این سیستم استفاده شده است .
*سیستم انژکتور دیزلی فشار بالا ( HDi ) High Pressure Diesel Injection
در این سیستم سوخت گازوئیل با فشار بسیار بالا به درون سیلندر تزریق می گردد تا بطور کامل پودر شده و احتراق به بهترین شکل صورت گیرد .
* سیستم پاشش سوخت چند / تک نقطه ای ( MPFI , SPFI ) Multi / Single Point Fuel Injection
در سیستم پاشش سوخت چند نقطه ای روی سر هر پیستون یک انژکتور قرار گرفته در صورتیکه در سیستم پاشش سوخت تک نقطه ای یک انژکتور روی منیفولد ورودی قرار می گیرد که این سیستم دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد و در اتومبیلهای جدید از سیستم پیشرفته تر MPFI استفاده می کنند

سپاس یادتون نره