انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: روزه داری بدون تشنگی و عطش
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
روزه داری بدون تشنگی و عطش 1



نکات تغذیه و رفع تشنگی در ماه رمضان
برای اینکه در ماه رمضان تحمل روزه داری برای ما مشکل نباشد بهتر است مقداری از عادات غذایی خود را قبل از شروع ماه رمضان کنار بگذاریم تا در روزهای ابتدای روزه داری افراد دچار علائمی مانند سردرد و سرگیجه نشویم.

برخی از افراد در روزهای قبل از ماه جهت افزایش ذخیره بدن حجم غذایی خود را افزایش می دهند، که این کار سبب سخت تر شدن روزه داری برای این افراد می شود.

برای کاهش تشنگی و گرسنگی در ماه رمضان بهتر است یک هفته تا 10 روز قبل از شروع این ماه، حجم غذای مصرفی به تدریج کم شود.این کار سبب کاهش سطح متابولسیم و سوخت و ساز بدن شده و موجب می شود بدن به شرایط کم غذایی در زمان روزه داری عادت کند.

تشنگی در ماه رمضان

قبل از ماه رمضان باید تمام مواد غذایی به خصوص مواد نشاسته ای را کاهش داد زیرا این کار سبب می شود بدن در روزهای مانده به ماه مبارک رمضان به برداشت قند از منابع دیگر بدن عادت کند.

قبل از ماه رمضان تمام عادات غذایی مانند مصرف میان وعده ها و مصرف بیش از حد چای و سایر نوشیدنی ها مانند قهوه و نیز مصرف موادی مانند شکلات و شیرینی را کنار بگذارید زیرا این کار سبب می شود تا سطح این مواد در خون کاهش یابد و وابستگی به آنها کاهش پیدا کند.

کاهش فعالیت بدنی
برای پیشگیری از کاهش شدید آب بدن در ماه رمضان در صورت ضرورت از منزل خارج شوید و فعالیت های بدنی را کاهش دهید. اگر در طول روزبه بیرون از منزل می روید حتما در مناطق سایه دار و خنک بایستید و از نور خورشید فاصله بگیرید و هنگام بیرون رفتن از کلاه استفاده کنید.

خوردن مقدار کافی آب
از یک ساعت بعد از افطار تا زمان خواب سعی کنید 8 لیوان آب و مایعات خنک بنوشید و در صورت امکان چای، قهوه و نوشابه که کافئین و شکر زیادی دارد مصرف نکنید زیرا این مایعات سریع تر آب بدن را کاهش می دهند.

نوشیدن آب کافی

استفاده از میوه و سبزیجات
استفاده از میوه ها سبب کاهش تشنگی هنگام روزه داری خواهد شد .شما می توانید از طریق نوشیدن آب میوه ها و مصرف سبزیجات و میوه های آبکی مواد مغذی از دست رفته بدن خود را جایگزین نمایید.

زردآلو و هلو
مصرف زردآلو و هلو در ماه رمضان در کاهش درد و ناراحتی ناشی از اسید معده موثر است و مواد معدنی از دست رفته ناشی از تعریق را جبران می کند.

مرکبات و توت فرنگی
مصرف میوه هایی مانند مرکبات و توت فرنگی در ماه رمضان سبب تامین آب بدن و مواد ضروری مانند کلسیم و فیبر، آهن، پتاسیم و دیگر مواد معدنی، و ویتامین های c، b1 و b2 می شود. مصرف لیموترش نیز در پیش گیری از تشنگی و گرمازدگی موثر است.

میوه های آبدار
مصرف میوه های آب دار مانند هندوانه و خربزه در فاصله افطار و سحر سبب تامین مایعات بدن می شوند.

مصرف هندوانه

خیار
این میوه 95 درصد از آب تشکیل شده و دارای ویتامین E زیادی است و می تواند جایگزین آب در طول روز شود.

کرفس
این سبزی آب زیادی در خود دارد و سرشار از ویتامین های A، C و K است و برای ماه رمضان بسیار مفید است.

تربچه
مصرف تربچه برای رفع تشنگی و جایگزین شدن آب بسیار مناسب است.

گوجه
گوجه میزان بسیار زیادی آب دارد و 94 درصد آن را آب تشکیل داده است و خوردن آن سبب جلوگیری از تشنگی در طول روز می شود.

مصرف شربت خاکشیر
خاکشیر دارویی مفید به منظور کاهش عوارض ناشی از گرمای هوا، تب های شدید، تشنگی و دهیدراتاسیون است. بنابراین مصرف آن در ماه مبارک رمضان سبب می شود تا روزه دار کمتر احساس تشنگی نماید.

شربت خاکشیر

مصرف تخم شربتی
تخم شربتی در درمان عطش و عوارض ناشی از گرمازدگی و پیشگیری از بروز تشنگی اثرات بسیار سودمندی دارد بنابراین بهتر است از این فواید در طول ماه رمضان بهره ببرید تا کمتر تشنه شوید.

مصرف تمبر هندی
تمبر هندی نیز در اختلالات ناشی از غلبه خلط صفرا و عوارض گرمای شدید بسیار سودمند است.

مصرف ماء الشعیر
مصرف خیسانده جو در آب یا ماء الشعیر نقش موثری در برابر عوارض ناشی از گرمای هوا و تعریق شدید دارد و مانع از بروز دهیدراتاسیون در ماه رمضان می شود. همچنین مصرف ر نیز می تواند در این زمینه اثرات مفیدی داشته باشد.

برگ و ریشه و تخم کاسنی
مصرف برگ و ریشه و تخم کاسنی در کاهش عوارض ناشی از گرمای هوا و روزه داری مفید بوده و باعث افزایش مقاومت بدن در برابر بروز دهیدراتاسیون می شود.

برگ و ریشه و تخم کاسنی

اسفناج
اسفناج دارای 92 درصد آب و انواع ویتامین هاست؛ چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم شما می توانید برای جلوگیری از تشنگی در طول روز از اسفناج که سرشار از ویتامین B و آنتی اکسیدان است در وعده افطار یا سحری استفاده کنید.

مصرف خرفه
مصرف خرفه از بروز گرمازدگی پیشگیری می کند و موجب افزایش توان بدن در برابر عطش مفرط در شرایط آب و هوایی گرم و خشک می شود.

شربت بنفشه و سکنجبین
مصرف شربت بنفشه و سکنجبین در درمان اختلالات ناشی از گرمای هوا و بروز عطش و پیشگیری و درمان دهیدراتاسیون موثر است.

مصرف عناب
عناب از گیاهان مفید برای پیشگیری از بروز دهیدراتاسیون در ماه مبارک رمضان می باشد.

عناب برای تشنگی

کارهایی که در ماه رمضان شما را تشنه تر می کنند
مصرف کردن زیاد آب در وعده سحری
در هنگام سحر آب بیش از حد ننوشید زیرا بدن آب اضافی را دفع می کند و نوشیدن آب زیاد تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد بهتر است آب مورد نیاز بدن خود را از افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و میوه های آب دار تأمین نمایید.

مصرف کردن شیرینی
مصرف شیرینی های مصنوعی مانند زولبیا و بامیه سبب افزایش غلظت مایعات بدن و احساس تشنگی زیاد می شود. به جای این نوع شیرینی ها و برای پیش گیری از افزایش غلظت مایعات بدن از قندهای گیاهی مانند خرما استفاده کنید.

خوردن چای پر رنگ
برای رفع تشنگی در هنگام سحری چای پر رنگ، مصرف نکنید زیرا مصرف چای نه تنها سبب کاهش تشنگی نشده بلکه دفع مکرر کلیه را در بر دارد.

چای پر رنگ

مصرف نمک
مصرف بیش از حد نمک نیاز بدن برای نوشیدن آب را افزایش می دهد بنابراین در ماه رمضان غذاهای خود کم نمک بپزید.

در ماه رمضان ادویه مصرف نکنید
در ماه مبارک رمضان افراد باید از مصرف ادویه های با مزاج گرم و خشک اجتناب کنند، زیرا مصرف این ادویه جات سبب تشدید دفع آب از بدن شده و بروز دهیدراتاسیون را بالاتر می برند.

خوردن خوراکی های چرب
خوردن خوراکی های چرب، مخصوصا در وعده سحری، باعث عطش و تشنگی زیادشما طی روز می شود. همچنین مصرف بیش از حد گوشت و سایر منابع پروتئینی در وعده سحری باعث دفع آب از بدن شده و شما را در طول روز تشنه تر می کند.

خوردن غذاهای خشک
خوردن غذاهای خشک مانند کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت و گوشت های سرخ شده و کباب شده مانند کباب، جوجه کباب و ماهی در وعده سحری باعث عطش زیاد و ترش کردن معده شما می شود.