انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بیوگرافی James Dean
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
جیمز بایرُن دین (به انگلیسی: James Byron Dean) (۸ فوریه ۱۹۳۱ – ۳۰ سپتامبر ۱۹۵۵) هنرپیشه آمریکایی هالیوود و نامزد دو اسکار بهترین بازیگر مرد بود. وی اولین بازیگری بود که پس از مرگ نامزد اسکار شد و تنها کسی است که دو بار پس از مرگش نامزد اسکار شده‌است،[۱] مرگ نابهنگام دین در ایجاد جایگاه افسانه‌ایش مؤثر بود. او وقتی که سوار پورشه خود بود در اثر تصادف در گذشت.

دین در ۱۹۵۵
زادهٔ: ۸ فوریهٔ ۱۹۳۱
مریون، ایندیانا، ایالات متحده آمریکا
درگذشت : ۳۰ سپتامبر ۱۹۵۵ (۲۴ سال)
چولامه، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
علت درگذشت : تصادف رانندگی
آرامگاه :گورستان پارک، فرمونت، ایالات متحده آمریکا
پیشه :بازیگر
سال‌های فعالیت : ۱۹۵۰–۱۹۵۵

زندگی
جیمز بایرون دین در سال ۱۹۳۱ در ایندیانای آمریکا زاده شد. در ۱۸ سالگی به کالیفرنیا رفت و در رشته تئاتر دانشگاه یوسی‌ال‌ای به تحصیل پرداخت. نخستین نقش نمایشی را در ۱۹۵۰ بازی کرد و پس از آن به نیویورک رفت. نخستین بار در سال ۱۹۵۱ در فیلم ملوان برحذر بازی کرد.[۲] در سال ۱۹۵۵ اولین نقش مهم خود را در فیلم شرق بهشت (الیا کازان) ایفا کرد و سپس در فاصله چند ماه در دو فیلم غول (جورج استیونس) و شورش بی‌دلیل (نیکلاس ری) پشت سرهم بازی کرد. دین در ۳۰ سپتامبر ۱۹۵۵ در سن ۲۴ سالگی در تصادف رانندگی کشته شد..

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیوگرافی James Dean 1

زندگی شخصی
جیمز دین با زنان متعددی رابطه‌های کوتاهی داشت. جدی‌ترین رابطهٔ او با بازیگر ایتالیایی، پیر آنجلی بوده‌است که با ازدواج ناگهانی آنجلی پایان یافت.

دین در زندگی شخصی یک دوجنس‌گرا بود گرچه برخی از زندگینامه نگاران و نزدیکان وی معتقدند او همجنسگرا بوده‌است. ویلیام باست نویسنده که در دانشگاه یوسی‌ال‌ای هم‌اتاقی دین بوده‌است در زندگی‌نامه‌ای که پس از مرگ دین منتشر کرد اعلام نمود که آن‌ها رابطه جنسی داشته‌اند وی همچنین اشاره کرده‌است که دین اطلاعاتی از بارهای همجنس‌گرایان و فرهنگ آن‌ها داشته‌است. جان گیلمور بازیگر و نویسنده‌ای که از دوستان نزدیک جیمز دین بوده‌است در زندگی‌نامه‌ای که از دین منتشر نموده به رابطه همجنس‌گرایانه خود با دین اشاره کرده‌است.