انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نکات مهم درباره شروع گیتار
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
اولین نکته برای یادگیری و شروع کار با گیتار، نوع آموزش مناسب برای شما است. سبک زندگی شما و میزان انضباط و مدیریت شخصی تاثیر زیادی در نوع آموزش موردنیاز شما برای یادگیری گیتار دارد.

افراد منضبط تر بهتر، توانایی بیشتری برای یادگیری انفرادی دارند. این افراد با استفاده از ویدئوی آموزشی موجود در اینترنت براحتی می تواند نواختن گیتار را بیاموزند.

یادگیری بصورت مستقل یا به کمک مربی خصوصی یا یادگیری در یک گروه تفاوتی ندارد. همه چیز بستگی به خودتان دارد. سعی کنید با انگیزه و هدفمند یادگیری را آغاز کنید و تا رسیدن به نتیجه به تلاش خود ادامه دهید.

انتخاب سبک مناسب برای نواختن و شروع کار با گیتار
یکی از مهمترین اقدامات در شروع نواختن گیتار، انتخاب سبک مناسب است. شما باید بدانید چه سبکی را دوست دارید بنوازید. گیتار در سبک های مختلفی آموزش داده می شود و شما باید به سمت سبک موردعلاقه خود بروید.

انتخاب سبک، در گام های بعدی شما مانند پیدا کردن مربی یا دوره آموزشی مناسب موثر است. افرادی که علاقمند به آهنگ های ایرانی هستند، سبک پاپ برای آنها مناسب است.

البته انتخاب یک سبک به معنای محدود شدن شما نیست. بلکه در گام های بعدی می توانید سبک های مختلف را بنوازید. سبک های مختلف را در ادامه بررسی می کنیم.

گیتار فلامنکو
این یک سبک هنری و موسیقی و رقص را با هم شامل می شود. منشا آن منطقه ی اندلوس اسپانیا بوده و از آنجا به سایر نقاط جهان راه یافته است. این سبک معمولا بسیاری از سبک های موسیقی اسپانیا را دربرمی گیرد.

گیتاری که برای این سبک استفاده می شود نیز گیتار فلامنکو نامیده می شود. این گیتار به گیتار کلاسیک شباهت داشته ولی با سطح رویی نازک تر و بریسینگ کمتر طراحی شده است.

سبک گیتار کلاسیک
بسیاری از افراد در شروع کار با گیتار گرایش بیشتری به سبک کلاسیک دارند. در سبک کلاسیک، قطعات کلاسیک با گیتار نواخته می شود. در این سبک، تکنیک هایی کاربرد دارد که لزوما در سبک های دیگر نیاز و ضروری نیست. به این نکته توجه کنید که گیتار نایلون هم گیتار کلاسیک نامیده می شود. پس نباید ساز گیتار کلاسیک را با سبک گیتار گلاسیک را با هم اشتباه نگیرید و در یادگیری آن به این نکته دقت کنید.

گیتار بلوز
در قرن ۱۹ میلادی، این سبک به وسیله سیاه پوستان آمریکا که اغلب کارگران مزرعه بودند، در جنوب ایالت متحده شکل گرفت. سبک بلوز، بعنوان یکی از ریشه دارترین سبک های گیتار شناخته شده است. به اعتقاد اریک کلپتون، تمام نوازندگان گیتار قابل اعتنا، دارای ریشه هایی در سبک بلوز هستند.

سبک گیتار راک
موسیقی سبک راک در دهه های ۶۰ تا ۹۰ میلادی، از مهمترین سبک های محبوب موسیقی در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی بود. امروز نیز اکثر موسیقی های انگلیسی زبان محبوب با این سبک ساخته می شوند. معمولا این سبک را با گیتار الکتریک و گیتار آکوستیک می نوازند. بسیاری از نوزاندگان در شروع کار با گیتار به این سبک روی می آورند.

گیتار جاز
ریشه های بلوز و جاز یکسان است. این سبک نیز در اواخر قرن ۱۹ شکل گرفته و در اوایل قرن ۲۰ به عنوان یکی از محبوبترین سبک های موسیقی آمریکا شناخته شد. نوازندگان این قطعه، به نوزاندگان قطعات بداهه نوازی شهرت دارند.

علاوه بر سبک های نام برده ی فوق، سبک های دیگری مانند رگی، کانتری و غیره وجود دارند که در ایران طرفداران کمتری دارند.

نحوه تنظیم گیتار
یکی از اقدامات لازم برای شروع کار با گیتار، نحوه تنظیم گیتار است. می توان گیتار را باتوجه به شیوه های مختلف سبک موسیقی استفاده کرد. اما برای مبتدیان توصیه می شود بر روی پایه استاندارد تنظیم شود.

درصورت استفاده از یک تیونر با صفحه نمایش LED، باید از قرار گرفتن سوزن به شکلی صحیح در محور اطمینان حاصل کرد. دستگاه درصورت صاف یا تیز بودن، باید تنظیم شود.

شماره هر رشته در گیتار به ترتیب قرار گرفته است. سبک ترین رشته در آن، اولین رشته است. سنگین ترین رشته، ششمین رشته است. از رشته ششم شروع شود و به سمت بالا و اولین رشته، کلیدها بصورت EADGBE نامگذاری می شوند.

نحوه نشستن و به دست گرفتن صحیح گیتار
نشستن صحیح و به دست گرفتن گیتار بسیار ساده و اما مهم است. برای این کار، گودی بدنه ی گیتار بر روی پای راست قرار می گیرد، پای راست به کمک یک زیرپایی بالاتر می آید. سپس دست راست بر روی بدنه ی گیتار قرار می گیرد.