انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نکات مهم قبل از تمرین موسیقی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
توصیه ما برای برای تمرین پربارتر:
• به مدت ۱۵ دقیقه تمرین گام و آریژ انجام دهید.
• ابتدا برای اینکه وارد دنیای موسیقی شوید به مدت ۵ دقیقه یک ملودی آرام را که دوست دارید تمرین کنید.
• به مدت ۱۰ دقیقه تمرین الگوهای ملودیک یا Riff انجام دهید.
• به مدت ۵ دقیقه روی ملودی های جدید با آکوردها Improvise کنید.
• برای مدت ۱۵ دقیقه روی در آوردن ملودی از روی نوار یا CD کار کنید به اینکار Transcription گفته می شود.
• به مدت ۱۰ دقیقه روی نقطه ضعف های جدی خود کار کنید. مثلأ اگر در بعضی از گام ها ضعف دارید یا با سرعت های زیاد مشکل دارید به آنها بپردازید.
• برای مدت ۱۵ دقیقه نیز وقت خود را صرف یاد گیری یک آهنگ جدید بکنید که شامل ملودی و تحلیل هارمونی باشد.
نکات مهمی که یک نوازنده بهتر است رعایت نماید:
- قبل از تمرین ساز سعی کنید دستتان را گرم کنید. در آغاز تمرین قطعه ای سخت و یا تکنیکال را اجرا نکنید، در بسیاری از موارد عدم توجه به این نکته باعث میشود تا فشار زیادی بر عضلات وارد شود و حتی کشیدگی هایی در عضله ایجاد نماید؛ یکی از روش های بسیار خوب اجرای گام و آرپژ با سرعت بسیار پایین میباشد و سپس اجرای قطعه ای ساده برای شروع تمرین را انتخاب کنید.
گرم کردن انگشتان

- یکی از اشتباهاتی که هنرجویان و نوازندگان ممکن است انجام دهند این است که به یکباره دست از تمرین میکشند و به سراغ کار دیگری میروند در حالیکه بهتر است ابتدا و انتهای تمریناتتان را مشخص نماییم و در انتها نیز سعی نکنیم تمرین را با اجرای قطعات تکنیکی و سرعتی به پایان برسانیم، بهتر است بگذاریم انگشتان به حالت آرامش قبل از شروع تمرین باز گردد، پس با اجرای قطعه ای ملایم مانند حالت آندانته یا آداجیو تمرین را پایان دهیم.
- علاوه بر نکات قبل توجه کنیم که یک نوازنده حرفه ای به دستان خود اهمیت بسزایی میدهد، پس ما هم حرفه ای فکر می کنیم و حرفه ای ساز می زنیم و حتما قبل از شروع تمرین با ساز مقداری تمرین کششی انجام دهیم و سعی کنیم تا با نرمش و ماساز انگشتان، آنها را برای تمرین آماده سازیم.
- بعد از هر تمرین سختی و یا در دوره زمانی مشخصی مثلا ۱۵ دقیقه از جای خود بلند شویم و برای چند دقیقه کوتاه تمرینات کششی را انجام دهیم و با تنفس عمیق انرژی تازه ای را به خود منتقل نماییم. یکی از نکاتی که بسیاری از هنرجویان فراموش میکنند، تنفس در طول قطعه است! سعی کنیم تا با کمک استاد خود یاد بگیریم تا در چه زمان هایی و در چه قسمتهایی باید تنفس نمایید، این نکته در قطعاتی با سرعت بالا و در مدت زمان زیاد، اثرات خود را نشان میدهد و خستگی زیادی را به ارمغان می آورد. آسیب دیدگی تنها احساس درد در عضلات نمیباشد بلکه خستگی ناشی از عدم تنفس صحیح در هنگام نواختن نیز جزو صدماتی میباشد که در طولانی مدت عوارض بدی را بر بدن شما میگذارد.
- پس از پایان تمرینات نیز با یک سری تمرینات کششی سعی نمایید تا از فشاری که بر روی عضلات آمده بکاهید. استفاده از آب گرم و ماساژ انگشتان یکی از روشهای بسیار خوب برای این کار میباشد.
- یکی از عادتهای بد در نوازندگی اینست که وقتی معین را برای تمرینات خود اختصاص ندهیم و بدتر از آن اینکه هر چند ساعات یکبار تمرین کوتاهی را با شدت زیاد بر روی ساز انجام دهیم و دوباره به سراغ کارهای دیگر برویم و این کار را در طول زمان چندین بار تکرار کنیم. جدا از نرسیدن به پیشرفتی مناسب در نوازندگی عضلات و بدن نیز در برابر این نوع تمرین واکنش نشان میدهند که خود آسیب پذیری را بالا میبرد.
- تمرین تنها فیزیکی نیست بجای اینکه تنها با عضلات ساز بزنیم قبل از شروع هر تمرینی چه گام و چه قطعه با نگاه کردن به نت قطعه مورد نظر، ذهن خود را برای تمرین آماده سازیم. با تمرینات ذهنی میتوانیم با فشار کمتر و بازدهی بالاتر از تمرینات خود استفاده ببریم بسیاری از نوازندگان مشهور بوده اند که به دلیل این فشار بیش از حد دیگر از نواختن ساز عاجز مانده اند پس رسیدگی به جسم را فراموش نکنیم.
به گفته بسیاری از ویرتوزهای معاصر مانند گلن گولد، تاثیری که یک ساعت تمرین ذهنی بر روی مهارت نواختن ساز دارد بیش از ساعتها تمرین فیزیکی است.