انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نویسندگان و شاعران دوره معاصر _فنون ۳
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
علوم و فنون ادبی:
#فنون۳

آثار نویسندگان دوره‌ی معاصر:

#محمد_علی_جمال_زاده

یکی بود یکی نبود
راه آب نامه
تلخ و شیرین

~~~~~~~~

#جلال_آل_احمد

زیارت
دید و بازدید
سه تار
مدیر مدرسه
خسی در میقات
مقاله‌ی «ارزیابی شتاب زده»

~~~~~~~~

#سیمین_دانشور

آتش خاموش
شهری چون بهشت
سووشون
دانشور





معرفی شاعران دوره‌ی معاصر:


#پروین_اعتصامی:

سبک قصیده‌سرایی←روان و لطیف به مانند سعدی و سبک ناصر خسرو

سبک قطعه‌سرایی←توجه به شیوهٔ انوری و سنایی
(اوج سخن پروین در قطعات وی است.)

برخی از اشعار وی بصورت مناظره است یعنی گفتگو میان دو شی یا انسان یا جاندار

وجه تمایز شعر پروین از دیگران←شکل تصرف او در مضامین و کیفیت ارائه آنها

درون مایه‌ی اشعار او←مضامین اخلاقی و پند و اندرز به همراه انعکاس اوضاع نامطلوب سیاسی و اجتماعی

~~~~~~~~

#شهریار

از بزرگترین غزل‌سرایان معاصر

سرودن شعر به ترکی آذری←منظومه‌ی حیدر بابایه سلام←شیفتگی شاعر به اصالت فرهنگی و زیبایی‌های روستای زادگاهش

تحت تاثیر غزل‌سرایان نامی ایران خصوصا حافظ بود.

ارادت ویژه به بزرگان دین خصوصا حضرت علی (ع)

~~~~~~~~

#نیما_یوشیج

بنیانگذار شعر نو

تغییر در قالب ، زبان و مضمون شعر

استفاده از واژگان عامیانه و نو
نوآوری و کاربرد ترکیبات تازه

انتشار منظومه‌ی افسانه در سال ۱۳۰۱
ویژگی‌های این منظومه:
--درحکم بیانیهٔ شعر نو
--تغییر جایگاه قافیه
--نگاه نو و نگرش عاطفی به واقعیات ملموس
--سیر آزاد خیال
--نزدیکی به ادبیات نمایشی

سرایش ققنوس در سال ۱۳۱۶← تثبیت جریان نوگرایی شعری نیما با تغییراتی در اصول و ضوابط شعر←تکامل تجدد گرایی او

عامل تمایز کار نیما از دیگران← بابرنامه بودن

~~~~~~~~

#مهدی_اخوان_ثالث

از موفق‌ترین رهروان نیما.

ویژگی‌های شعر او:
--بیان روایی و داستانی
--حماسی بودن زبان
--باستان‌گرایی
--بکارگیری برخی شیوه‌های نحوی سبک خراسانی
--شعرِ اجتماعی←دربرگیرنده حوادث زندگی مردم
--وجود زبان نمادین در برخی مجموعه‌ها مثل «زمستان»

مجموعه شعرهایش:
*زمستان
*آخر شاهنامه
*از این زمستان