انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: روش های درمان شقاق را بهتر بشناسید!
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
شقاق چیست و چه افرادی گرفتار آن می شوند؟ شاید شما هم جزو کسانی باشید که سوزش مقعد، یبوست مزمن، شکاف کوچکی همراه با درد را در ناحیه نشیمنگاه حس کرده باشید. این ها ممکن است علائمی از بیماری شقاق باشند.

البته جایی برای نگرانی نیست! چون تا به امروز روش های قطعی مانند لیزر کشف شدند که برای درمان شقاق مقعدی به کار گرفته می شوند.

در این مقاله نیز تصمیم داریم راه های درمان شقاق مقعدی را بررسی کرده و بهترین آن ها را معرفی کنیم.

اگر زمان کافی برای خواندن کل مطلب را ندارید، خلاصه ای از آن شامل موارد زیر است:

   آیا شقاق قابل درمان است ؟ بله. با انتخاب روش درست با مشورت پزشک می توانید برای همیشه از این زخم راحت شوید.
   خود به خودی درمان می شود یا باید به پزشک مراجعه کنیم؟ در مواردی خود به خود درمان می شود ولی در اکثر موارد باید به جراح عمومی مراجعه کنید.
   مدت زمان درمان شقاق مقعدی چقدر است؟ پاسخ این سوال کاملا بستگی به روش درمانی شما دارد که پیشنهاد میکنیم پاراگراف مربوط به هر روش درمان را در زیر بخوانید.
   روش های درمان خانگی یا سنتی شقاق تاثیری دارد یا خیر؟ متاسفانه تا به حال کسی از این روش ها جواب مطلوبی نگرفته ولی ما در ادامه آنها را بررسی کردیم تا خودتان مقایسه کرده و بتوانید بهترین نتیجه گیری را داشته باشید.

   به نقل از کلینیک زارعی ؛

   روش های درمان شقاق یا فیشر مقعدی بر حسب شدت علائم و نشانه ها و وضعیت این بیماری متفاوت است. از این بیماری با عارضه زخم مقعدی نیز یاد می شود که روشهای درمان، علائم و علت یکسانی با شقاق دارد. گاهی بیماری در مرحله ی بسیار خفیفی قرار دارد و هنوز علائم آن شدت نگرفته است.

   درمان شقاق یا فیشر مقعدی با لیزر بدون خونریزی و روش های عمل جراحی

به نقل قول از mayoclinic

   If you have a chronic anal fissure that is resistant to other treatments, or if your symptoms are severe, your doctor may recommend surgery.

   اگر شقاق مقعدی شما به مرحله مزمن رسیده که در مقابل راه های درمان مقاوم بوده (پاسخدهی ندارد) و علائم شدید تر می شوند، ممکن است پزشک روشهای جراحی را پیشنهاد دهد.

   Fissure – Symptoms and causes

شقاق یا فیشر مقعد چیست ؟

زخم مقعدی، فیشر یا شقاق؛ این ها تمام اسم هایی هستند که می توانند درباره این بیماری به کار برده شوند. اگر بخواهیم به معنی آن نگاه نزدیک تری داشته باشیم، در حقیقت شکاف کوچکی در بین چین خوردگی های مقعد است که می تواند در داخل کانال رکتوم هم بعضا ایجاد شود. این مورد برای کسانی که دچار یبوست مزمن هستند ممکن است به دفعات بالا اتفاق افتاده باشد.

اگر حس میکنید تجربه مشابه دارید، با شناختن علائم آن می توانید به راحتی تشخیص دهید که شما هم شقاق دارید یا خیر:

   پارگی یا زخم کوچکی در اطراف مقعد.
   سوزش یا خارش زمانی که نشیمنگاه شما عرق می کند، خیس می شود یا وقتی احساس دفع دارید.
   خروج قطره های خون از مقعد روی دستمال کاغذی یا بر لباس زیر.
   درد شدید در کانال رکتوم و مقعد زمان دفع، حرکات روده یا خروج گاز معده.

درمان شقاق با لیزر بهتر است یا روش های عمل جراحی؟
مهم ترین نکته در این بین درمان شقاق است! ولی با چه روشی؟ شما برای درمان میتوانید با یک پزشک خوب مشورت کرده و وضعیت جسمانی تان را برای او توضیح دهید تا بهترین روش درمان را متناسب با شرایط برای شما در نظر بگیرد.
حالا سوال مهمی که پیش می آید این است که در کل از نظر پزشکی کدام روش بهتر است و چرا؟!
اگر شما هم همین سوال را دارید، پیشنهاد میکنیم پاراگراف های زیر را با دقت مطالعه کنید.

لیزر شقاق

درمان شقاق با لیزر به این دلیل که یک روش تهاجمی است، جزو عمل های جراحی قرار می گیرد ولی کارد و چاقو در انجام آن هیچ نقشی ندارند! یعنی چه؟!
یعنی اینکه طی لیزر درمانی، متخصص جراحی با استفاده از اشعه قوی لیزر علاوه بر اینکه زخم شقاق را درمان کرده و جوش می دهد، قسمت های عفونی اطراف آن را هم از بین می برد. جالب است بدانید که بر خلاف روش های دیگر، بیمار طی تمام این مراحل هیچگونه خونریزی ندارد.
به علاوه؛ فرد پس از عمل شقاق با لیزر هیچ دردی ندارد و طی کوتاه ترین زمان ممکن یعنی ۲ الی ۳ روز ترمیم محل درمان شده با لیزر را مشاهده می کند.  بنا بر مشاهدات پزشکی، افراد پس از درمان با لیزر به گوشت اضافه دچار نمی شوند در حالی که پس از جراحی در محل بخیه ها ممکن است توده های کوچک گوشتی ایجاد شود.
اگر این سوال را هم دارید که کجا این عمل انجام می شود، باید بگوییم که در کلینیک پزشک به صورت سرپایی در عرض نیم ساعت صورت می گیرد.

برای درمان شقاق به کدام دکتر متخصص باید مراجعه کنیم؟

قطعا مراجعه به یک پزشک خوب نقش بسیاری بر درمان و دوره نقاهت شما دارد پس پیشنهاد می کنیم پس از تحقیق کافی به بهترین دکتر مراجعه کنید. جراح عمومی و متخصص گوارش در تشخیص درست بیماری و انتخاب مناسب ترین راه درمان، بهترین گزینه برای کسانی هستند که به شقاق مقعدی گرفتار شدند.

عمل جراحی شقاق

درست است که امروزه روش های به ندرت استفاده می شوند ولی در برخی از موارد ممکن است که پزشک تشخیص دهد قبل، بعد یا همراه با لیزدرمانی، از روش های جراحی کمک بگیرد. در نتیجه بهتر است که با آنها نیز آشنایی داشته باشید.

عمل اسفنکتروتومی

پراستفاده ترین روش جراحی اسفنکتروتومی داخلی است. در طی اسفنکتروتومی دکتر برش های کوچکی در اطراف مقعد ایجاد می کند تا عضلات اسفنکتر از حالت اسپاسم خارج شده و خود را شل کنند. دوره نقاهت با این روش جراحی معمولا ۴ تا ۶ هفته می باشد ولی استراحت مطلق می تواند آن را کمی کوتاه تر کند.
یکی از مواردی که باعث می شود افراد از این عمل دوره کنند، احتمال کم ابتلا به بی اختیاری دفع و خروج گاز معده می باشد.

فیشرکتومی

دوره نقاهت و نتیجه فیشرکتومی تقریبا مشابه اسفنکتروتومی می باشد با این تفاوت که در این روش کناره های شقاق با تیغ جراحی بریده شده و برای پوشاندن زخم با وسیله مخصوص آن را می سوزانند. تفاوت فیشرکتومی با اسفنکتروتومی این است که در این روش هیچ قسمتی از مقعد برش خورده نمی شود.
بیمارانی که تحت عمل اسفنکتروتومی قرار می گیرند، درد کمتری دارند و در روش فیشرکتومی تا حدودی احتمال بازگشت بیماری وجود دارد.

جراحی به روش دیلاتاسیون

طی عمل دیلاتاسیون؛ بیمار بیهوش شده و جراح با استفاده از دستکش یا وسیله خاصی کمی دریچه مقعد را باز می کند. این کار باعث می شود تا اسپاسم عضلات از بین رفته و به مرور زمان زخم شقاق شروع به ترمیم کند. می توان گفت که قدیمی ترین روش برای درمان شقاق همین دیلاتاسیون می باشد! جراحی به روش دیلاتاسیون تقریبا منسوخ شده و دیگر پزشکی آن را انجام نمی دهد. از عوارض این روش می توان به گشادی دریچه مقعد و بی اختیاری در دفع اشاره کرد.

مزیت درمان شقاق با لیزر نسبت به جراحی سنتی

با وجود توضیحات بالا، جایی برای بحث نمی ماند که درمان شقاق با لیزر و جراحی دو تکنیک کاملا جدا از هم بوده و تفاوت بسیاری دارند. ولی در اینجا لازم دیدیم جمع بندی کلی داشته باشیم از اینکه چرا درمان با لیزر بهتر است و چه مزایایی دارد. که شامل موارد زیر هستند:
  • این عمل بر خلاف جراحی که در بیمارستان است، در کلینیک پزشک به صورت سرپایی طی نیم ساعت انجام می شود.
    از آنجایی که در عمل با لیزر، محل درمان موضعی بی حس می شود، بیمار عوارض بیهوشی پس از جراحی را تجربه نمی کند.
    پس از درمان با لیزر فرد می توانند به کارهای روزمره خود ادامه دهد. در حالی که پس از جراحی حتما باید استراحت کند.
    عمل با لیزر از خونریزی و ایجاد زخم جلوگیری میکند. در حالی که در جراحی به دلیل برش های ایجاد شده در اطراف مقعد، فرد درد و خونریزی دارد داشته و باید از آنتی بیوتیک و مسکن استفاده کند.
    زمانی که مراجعه کنندگان با لیزر شقاق خود را عمل میکنند، احتمال بازگشت وجود نداشته و نزدیک به صفر است. در حالی که پس از جراحی خود برش ها ممکن است به مرور زمان منجر به شقاق شوند.
منبع: تمرینو
روش های درمان خخخخ