انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بیوگرافی|استاد محمود فرشچیان|
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
به نام خدا

نام: محمود فرشچیان

زاده: ۴ بهمن ۱۳۰۸ شمسی اصفهان

ملیت: ایرانی

شناخته شده برای: نگارگری

سبک: مینیاتور

دین: اسلام

بیوگرافی محمود فرشچیان
محمود فرشچیان در شهر هنرپرور اصفهان در سال ۱۳۰۸ متولد شد. پدرش که نماینده فرش اصفهان بود، وی را به کارگاه نقاشی میرزا آقا امامی برد و امامی متوجه استعداد های محمود فرشچیان در زمینه نقاشی شد.


هنرهایی که محمود فرشچیان در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان فراگرفت طراحی قالی و سرامیک سازی بود و در سال ۱۳۲۸ش آنقدر مهارت یافت که یکی از گلدان هایی که او ساخته بود را عیسی بهادری به آرتور پوپ، محقق معروف فرهنگ و معماری ایرانی اهدا کرد. او مدرک دیپلم عالی خویش را در سال ۱۳۲۹ش از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان گرفت. محمود فرشچیان بعد از آموزش نزد میرزا آقا امامی و عیسی بهادری و دانش آموختگی از مدرسه هنرهای زیبای اصفهان، در سال ۱۳۲۹ برای سپری کردن دوره هنرستان هنرهای زیبا به اروپا سفر کرد و در آن جا چند سال به مطالعه و بررسی آثار نقاشان برجسته غرب همت گماشت و بر اثر همین مطالعات بود كه به ره یافتی جدید از هنر نقاشان با معیارهای جهانی رسید.

بنا بر گفته ی محمود فرشچیان، اول کسی که در اروپا با بسته ای از کتاب و قلم وارد موزه می شد و آخر از همه از موزه خارج می شد خودش بود. بعد از این که به ایران برگشت در اداره كل هنرهای زیبای تهران كار خود را آغاز كرد و بعد از مدتی به مدیریت اداره هنرهای ملی و استادی دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران انتخاب شد. در این بین آوازه هنری او در ایران و در فراسوی مرزها با كار و كوشش مداوم و خلق آثار شگفت آور، توسعه و گسترش یافت. آثار محمود فرشچیان از نظر محتوا و مضمون، عمدتاً باالهام از ادبیات عرفانی و باورهای دینی ساخته و پرداخته شده اند حاصل کار بی وقفه ی این استاد آثار نقاشی بسیار زیادیست که در کتاب های هنریش به چاپ رسیده است.