انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: زندگی نامه|رودکی|
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
به نام خدا



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
زندگی نامه|رودکی| 1

چکیده ای از بیوگرافی رودکی
نام:ابوعبدالله جعفر بن محمد بن حکیم بن عبدالرحمن بن آدم  

زادروز:۱۱ رمضان ۲۴۴( قمری)

زاد گاه:پنجکنت، تاجیکستان کنونی

زمینهٔ کاری:شاعر، موسیقی دان

ملیت:ایرانی

مرگ:۳۲۹( قمری)

در زمان حکومت:سامانیان

بیوگرافی رودکی
عبدالله جعفر بن محمد رودکی در یکی از روستاهای رودک از سمرقند که روستای بنجُ نام داشت به دنیا آمد. اطلاعات دقیقی از سال تولد رودکی و دوران زندگی و چگونگی تحصیل وی در دست نیست اما طبق گفته ی بعضی، رودکی در سال ۲۴۴ به دنیا آمده است. او در خانواده ای اهل فضل، دوران کودکی خویش را سپری کرد و  از زمانی که توانایی یادگیری پیدا کرد به مکتب رفت. هوش و نبوغش تحسین برانگیز بود و در  دوران کودکی از حافظه ای قوی و ذوقی سرشار برخوردار بود، بگونه ای که وقتی ۸ ساله شد، قرآن را حفظ کرد و از این رو حافظ قرآن شد.

نابینایی رودکی
محمد عوفی که یک نویسنده است در لباب الالباب بیان کرده که رودکی کور مادرزاد است ولی این مطلب تائید نشده است،و  صرفا بعضی گفته اند که وی شخصی نابیناست.  اما در اینکه رودکی در اواخر عمر خود نابینا شده شکی نیست. زیرا خود شاعر نیز در پیری به نابینایی خود اشاره نموده است. ولی اشعار دیگری دارد که دلالت بر بینایی وی در جوانی دارد.

تأثیر رودکی از قرآن و احادیث
رودکی از جمله شاعرانی است که در اشعار خود از قرآن کریم و احادیث نبوی بهره برده و چنین مفاهیم ارزشمندی را بگونه ای زیبا در سروده هایش گنجانده است.

رودکی آفرینندهٔ دوبیتی و مبتکر قالب رباعی
آثار رودکی بسیار زیاد است و در ادبیات پارسی از  جایگاه ویژه ای برخوردار است. شمس قیس رازی در کتاب المعجم فی معاییر اشعار عجم، گفته که رودکی آفرینندهٔ دوبیتی است و همچنین می گوید:رودکی شعر گفتن را از زمان گردو بازی کردن شروع کرده است و از شدت خوش‌حالی به خاطر هنر بازی خود با زبان شعر می گوید:« غلتان غلتان همی رود تا بن گو». وی با شنیدن آهنگ این کلام متأثر شده و به خانه میرود و بر همان وزن، شعر سرودن را آغاز می کند. با توجه به اینکه اشعار وی دوبیتی بود، به همین خاطر به دوبیتی یا رباعی معروف شد. به این ترتیب به رودکی، مبتکر قالب رباعی می گویند.

سبک و افکار رودکی
رودکی از مهارت خاصی در فنون سخن و انواع شعر نظیر قصیده، مثنوی، رباعی، قطعه و غزل برخوردار بوده است. وی در قصیده سرایی بر دیگران مقدم بود، همینطور می توان گفت که رودکی اولین شاعر  اسلام بوده که توانسته قصیده ی عالی و محکم بسازد و از خود اشعار حکیمانه ای برجای گذاشته است. رودکی اشعاری را به آواز برای شاهان سامانی می خواند.

مادرمی نام یکی از قصاید باقی مانده ی رودکی بود بیانگر کاملترین شکل سنتی ساختار قصیده است. یکی از قالب های شعری که قدمتی طولانی دارد، مثنوی می باشد. کلیله و دمنه منظوم و دیگری سندباد نامه و آفتاب نامه از مثنوی های معروف رودکی به شمار می رود. همینطور یکی از قالب های شعری رودکی، غزل نام دارد.