انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: ◇ راهنمایِ آموزشی مرحله به مرحله یک روتینِ پوستِ ایده آل
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
جهان مراقبت از پوست به آشفته‌بازاری بدل شده است. با وجود تعدد محصولات و برندهای متنوعی که در بازار حضور دارند، دیگر تصمیم‌گیری و انتخاب کار چندان آسانی به نظر نمی‌رسد. راستش را بخواهید، شاید دیگر نشود برای داشتن یک روتین پوست ایده‌آل، گام‌های مطمئنی برداشت. روزانه هزاران نفر به کارشناسان و متخصصان پوست مراجعه کرده و از این بابت ناراحت‌اند که چرا زودتر به فکر داشتن یک روتین پوست نیفتاده‌اند! نداشتن آگاهی کافی نسبت به بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست، شناخت نداشتن نسبت به بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات موجود در بازار، ناآشنایی با عملکرد محصولات روی انواع پوست یا چگونگی استفاده از آنها، یا حتی زمان به‌کارگیری‌شان، از آن دست مواردی است که می‌تواند شما را از رفتن به‌سراغ یک روتین مراقبت پوست بازدارد؛ اما نگران نباشید! در این مقاله، شما را با روش ایجاد روتین پوستی ایده‌آل خودتان آشنا می‌کنیم. همراه ما بمانید.


چرا باید یک روتین پوست داشته باشیم؟
از آنجایی‌که رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون، پوست شما از وضعیت سلامت جسم و روح شما خبر می‌دهد. اگر اوضاع ذهنی و بدنی مساعدی نداشته باشید، روی ظاهرتان هم تأثیر می‌گذارد و از همه مهم‌تر اینکه، پوست، خط مقدم بدن در مواجهه با دنیای بیرون است. بنابراین، اگر رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و ورزش را هم در بین برنامه‌هایتان جای دهید، تنها چیزی که می‌ماند، داشتن یک روتین مراقبت از پوست خواهد بود.

به‌کمک یک روتین پوستی مناسب، می‌توانید علی‌رغم همه بلاهایی که خواسته و ناخواسته بر سر پوست‌تان آورده‌اید، اوضاع را به‌نفع خودتان تغییر دهید. یک روتین مراقبت از پوست می‌تواند شما را از این مخمصه نجات دهد. پایبندی به یک رژیم غذایی روزانه مناسب و بهره‌مندی از محصولات مراقبت از پوست باکیفیت می‌تواند پوست‌تان را سالم و سرحال نگه دارد.

چه عواملی در انتخاب یک روتین پوست، تأثیرگذار است؟





  • شناخت نوع پوست
یکی از اولین اقدامات شما پیش از انتخاب یک روتین پوستی برای پاکسازی، مراقبت و درمان عارضه‌های پوستی، شناخت نوع پوست‌تان (نرمال، خشک، چرب، مختلط و حساس) است؛ چون بسته به اینکه چه نوع پوستی دارید، بایستی از محصولات متناسب با آن استفاده کنید. در ادامه باید بازه سنی‌تان را مدنظر قرار دهید؛ چون در هر بازه‌‌ای پس از ۲۰سالگی، پوست شما به یک سری محصولات مراقبتی نیاز پیدا می‌کند.





  • جنسیت
یکی دیگر از عوامل مهم در داشتن یک روتین پوستی ایده‌آل، مسئله جنسیت است. اگر برای شما هم سؤال پیش آمده که آیا مردان و زنان بایستی از محصولات مراقبت از پوست متناسب با جنسیت‌شان استفاده کنند، بایستی به شما بگوییم که این مسئله، هم مخالفان و هم موافقان بسیاری دارد.





  • زمان استفاده
مورد بعدی هم که بایستی بدان توجه کنید، روتین مراقبت از پوست در روز و در شب است که باهم تفاوت‌هایی دارند و باید آنها را به‌طور ویژه، مدنظر قرار داد. چرا؟ چون در طول روز، پوست به محافظت بیشتری دربرابر عوامل خارجی، آب‌وهوای خشک، خورشید و آلودگی‌های محیطی نیاز دارد و شب‌ها نیز بایستی به نیازهای پوست در مسیر بازسازی و ترمیم پوست توجه کرد.

راهنمای روتین پوستی ایده‌آل در یک شبانه‌روز
همان طور که گفتیم، دانستن اینکه ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست در روز و شب به چه ترتیبی باید باشد، بسیار مهم است. در ادامه این مقاله می‌خواهیم شما را با یک روتین پوستی ایده‌آل در یک شبانه‌روز آشنا کنیم:

روتین پوست در روز
محصولات زیر را صبح‌ها به‌صورت مرحله‌به‌مرحله استفاده کنید:

۱. ژل‌های شست‌وشو
برای پاکسازی پوست صورت‌تان از انواع آلودگی‌ها و تبدیل آن به یک پوست نرم و باطراوت، همچون گلبرگ، ژل‌های شوینده‌ آب‌رسان، کنترل‌کننده چربی و روشن‌کننده به کارتان می‌آیند. این محصولات ضمن مراقبت از لایه‌های محافظتی پوست و شویندگی ملایم و سازگاری با pH پوست، همه آلودگی‌ها را از روی صورت‌تان می‌زدایند و هیچ‌گونه ردی از خود بر جای نمی‌گذارند.

۲. پن‌ها
این محصولات با پاکسازی همه آلودگی‌ها از روی پوست، آن را تمیز، شاداب و درخشان می‌سازند. جدای از این ویژگی کلیدی، خواص منحصربه‌فردی همچون ضدلک بودن، روشن‌کنندگی، ضدجوش بودن و جلوگیری از بروز آکنه را هم در کنار آبرسانی پوست در خود دارند.

۳. تونرها
این محصولات علاوه بر پاکسازی و تقویت پوست، بسته به نوع پوستی که دارید، می‌توانند آن را آب‌رسانی کرده و با کوچک کردن منافذ پوستی و محافظت از لایه‌های آن، وظیفه تغذیه پوست با مواد مغذی را هم بر عهده بگیرند

۴. سرم‌ها
سرم‌ها محصولاتی هستند که به‌خاطر ساختار منحصربه‌فردشان، سریع‌تر جذب پوست می‌شوند و اثرگذاری چندبرابری نسبت به سایر محصولات موجود در یک روتین پوستی دارند. در ادامه به برخی از ویژگی‌های سرم‌های تولیدشده برپایه آب برای محافظت از پوست، اشاره می‌کنیم:
سرم ویتامین سی
روشن‌کنندگی قوی پوست؛
اثرگذاری آنتی‌اکسیدانی قوی؛
جوان‌سازی؛
افزایش قدرت کلاژن‌سازی در پوست.

سرم روشن‌کننده
روشن‌کنندگی پرقدرت پوست؛
کمک به رفع لک‌های پوستی؛
مرطوب‌سازی عمیق پوست.

سرم آبرسان
پرکننده چروک‌های سطحی؛
جلوگیری از تبخیر نامحسوس آب پوست؛
جوان‌سازی پوست؛
افزایش ظرفیت آب پوستی.

۵. کرم‌ها
کرم‌های آب‌رسان

محصولات آب‌رسان، پوست‌تان را هیدراته کرده و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کنند تا بافت‌های پوست سفت و محکم شوند و شادابی و سرزندگی‌شان حفظ شود. همچنین، آب‌رسان‌ها با مرطوب نگه‌داشتن پوست، از میزان التهابش می‌کاهند و با ایجاد یک لایه محافظتی روی پوست، جلوی تبخیر آب پوستی را می‌گیرند.

کرم‌ دور چشم
مراقبت از چشم از آن دست اقداماتی است که نباید در یک روتین مراقبت از پوست فراموشش کرد. با این کار، از پوست دور چشم شما دربرابر عواملی که باعث پیری زودرس می‌‌شود، محافظت شده و در نهایت منجر به جوان‌تر شدن چهره شما می‌شوند.

کرم‌های ضدآفتاب
این کرم‌ها از پوست شما زیر نور خورشید و اشعه‌های ماوراءبنفش آن محافظت می‌کنند. همچنین جلوی بروز لک‌های پوستی ناشی از آن را گرفته و خطر ابتلا به سرطان‌های پوستی را هم کاهش می‌دهند.

روتین پوست در شب
شب‌ها هم وقتی هورمون‌های بازسازی و ترمیم پوست، شروع به فعالیت می‌کنند و پس از پایان یک روز کاری خسته‌کننده می‌خواهید آخرین اقدامات مراقبتی پوست و رسیدگی به آن را انجام دهید، بایستی ترتیب زیر در استفاده از محصولات را به کار ببندید:

۱. پاک‌کننده‌ها
این محصولات در دو نوع میسلار واترها و محلول‌‌های پاک‌کننده دوفازی، انواع آرایش حتی آرایش‌های ضدآب را خیلی مرتب و تروتمیز از صورت‌تان پاک می‌کنند و به مرطوب ماندن پوست و حفظ رطوبت و آب‌رسانی‌اش کمک می‌کنند.

۲. ژل‌های شست‌وشو
از ژل‌های شوینده، شب‌ها نیز باید همانند صبح استفاده کرد تا دیگر هیچ ردی از آلودگی و آرایش روی صورت‌تان نماند. برخی از این ژل‌ها ضمن آب‌رسانی و کنترل میزان چربی پوست، می‌توانند به روشن کردن پوست شما هم کمک کنند.

۳. پن‌های آب‌رسان
پس از ژل‌ها، همانند روتین مراقبت از پوست در روز، توصیه می‌کنیم که شب‌ها نیز از این محصولات مراقبتی فوق‌العاده برای پوست‌تان استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که بلافاصله پس از به‌کارگیری روی پوست، بایستی آنها را بشویید و نگذارید زیاد روی آن بمانند.

۴. تونرها
تونرها شلیک نهایی برای پاک‌سازی پوست شما هستند! آنها کار پاکسازی و تمیز کردن پوست‌تان را به‌نوعی یک‌سره می‌کنند. پس از استفاده از این محصولات، خیال‌تان راحتِ راحت خواهد بود که دیگر هیچ ردی روی پوست‌تان باقی نمانده است.

۵. سرم‌های ضدچروک
استفاده از این سرم‌ها را در روتین پوستی شبانه توصیه می‌کنیم تا از ویژگی‌های پرکنندگی چروک‌های پوستی، پیشگیری از تشکیل چین‌وچروک، بهبودبخشی سنتز کلاژن و الاستین پوست و جوان‌سازی و بازسازی عمیق پوست، متناسب با سنی که دارید، بهره‌مند شوید.

۶. کرم‌های آب‌رسان
همان طور که صبح‌ها پیش از آخرین گام در روتین پوست، از کرم‌های آب‌رسان استفاده می‌کنید، بایستی این کار را شب‌ها پیش از به‌کارگیری روغن‌های پوستی در برنامه روزانه‌تان قرار دهید.

۷. روغن آرگان پوست
این محصول بیشتر برای افرادی توصیه می‌شود که پوست‌های خشک دارند. روغن آرگان از خشکی پوست و پیرپوستی جلوگیری کرده و با آب‌رسانی و مرطوب‌سازی لایه‌های پوستی، جوانی و استحکام پوست را برایتان به ارمغان می‌آورند.

کلام آخر در باب مراقبت از پوست
در پایان هم می‌خواهیم به شما بگوییم که می‌توانید با انتخاب یک روتین پوستی و عمل به آن به‌صورت منظم، پس از چندماه، نتایج خارق‌العاده‌ای را شاهد باشید؛ چون هر تغییر و تحولی به زمان نیاز دارد.


منبع : چطور