انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: اگه این روزها قصد خرید ماشین داری، حتما بخون
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
اگه این روزها قصد خرید ماشین داری، حتما بخون 1

نکات خرید خودرو کارکرده
در خرید خودرو دست دوم، تمامی جوانب اتومبیل را به کل بررسی کنید تا خرید مطمئنی داشته باشید.

دود‌ خروجی اگزوز را چک کنید
در هنگام خرید خودرو دست دوم به دود خروجی توجه کنید. پشت ماشین بنشینید و به خودرو گاز بدهید:

اگر دود آبی از خودرو خارج شد، موتور دچار مشکل است.
اگر دود سیاه از خودرو خارج شد، واشر سرسیلندردچار مشکل می باشد.
اگر دود سفید یا بخار از خودرو خارج شود، ناشی از خرابی واشر سرسیلندر است.
توجه داشته باشید برخی از فروشندگان متقلب برای جلوگیری از دود کردن خودرو از روغن‌های سفت یا به اصطلاح اس‌تی‌پی استفاده می‌کنند که در این صورت شما متوجه خرابی موتور نمی‌شوید.

اگزوز خودرو

شاسی‌ها خودرو را بررسی کنید
هنگام خرید خودرو کارکرده یکی از نکات مهم بررسی شاسی های خودرو می باشد. خرید خودرو دچار شاسی آسیب دیده اشتباه است و هزینه زیادی بر جا می گذارد زیرا اگر شاسی ضربه شدید خورده باشد، در بازه‌های زمانی کوتاه جلوبندی خودرو دچار مشکل شده و خودرو از وضعیت تنظیم فرمان خارج و لاستیک‌‌ها ساییده می شوند.

به سلامت موتورو سیستم برق‌رسانی توجه کنید
ابتدا سیستم برقی را بررسی کنید. چراغهای جلو و عقب، راهنما، مه‌شکن و برف پاک کن را بررسی کنید. بالابر شیشه‌ها، سیستم صوتی، آمپر و … را ارزیابی کنید. در هنگام بازدید از فروشنده زمان تعویض تسمه تایم را بپرسید‌.در صورتی که تسمه تایم بیشتر از هفتاد هزار کیلومتر کار کرده باشد حتما باید تعویض گردد، درصورت پاره شدن تسمه تایم موتور خودرو خراب می‌گردد و شما برای تعمیر موتور هزینه زیادی باید پرداخت کنید.

مسافت پیموده شده را درنظر بگیرید
در خرید خودرو دست دوم و کارکرده مسافت پیموده شده با خودرو را باید بررسی کنید. اینکه خودرو چقدر کار کرده است خیلی مهم است؛ چون استهلاک ماشین را در پی دارد البته برخی ماشین های کارکرده به دلیل انجام به موقع سرویس‌های دوره‌ای، به نسبت سالم‌‌تر از نمونه‌های مشابه کم‌کارکردتر هستند.

توجه کنید برخی فروشندگان مسافت پیموده شده خودرو را دستکاری می‌کنند اما شما می توانید با مراجعه به یک تعمیرگاه یا نمایندگی معتبر و با استفاده از دستگاه‌های دیاگ، مسافت واقعی پیموده شده را بدانید.

کیلومتر شمار ماشین

سقف‌و ستون‌ها را بررسی کنید
در هنگام خرید خودروی کارکرده قسمت سقف و ستون‌‌های خودرو را بررسی کنید. با بررسی این قسمت ها متوجه می شوید که خودرو تصادف و ضربه شدید داشته است. در بررسی سقف می توانید لاستیک‌های دور سقف را جدا کرده و قسمت‌های جوش خورده آن را چک کنید، در صورتی که سقف خودرو آفتاب‌سوختگی داشته باشد یعنی فابریک کارخانه بوده و تعویض نشده است.

به پوسیدگی‌های زیر خودرو و گلگیر توجه کنید
در بررسی خودرو کارکرده به پوسیدگی‌های زیر خودرو و گلگیر توجه کنید زیرا در صورت پوسیده بودن قسمت زیر خودرو، هنگام بارش باران آب به داخلش نفوذ کرده و سبب ایجاد مشکلات مختلف می‌شود.

سیم‌کشی خودرو را چک کنید
سیم‌کشی خودرو نباید بر اثر حرارت خشک شده باشد زیرا در اینصورت امکان پارگی سیم‌ها وجود دارد و باعث سوختن سیم‌کشی و به دنبال آن از کار افتادن خودرو می‌شود.

سیم کشی خودرو

داخل کابین خودرو را بررسی کنید
نسبت به کارکرد و سن خودرو و قیمت آن، روکش صندلی‌¬ها و پدال‌¬ها، درها، لاستیک‌¬های دور در، دستگیره¬‌ها، داشبورد و تمامی اجزای داخل کابین ماشین را بررسی کنید که زیاد ساییده نباشند.

سیستم تهویه را تست کنید
در هنگام خرید خودرو بهتر است، ابتدا خودرو را روشن کنید تا گرم شده و سپس کولر و هیتر را روشن کنید، دقت کنید هوای خروجی از سیستم تهویه نباید بوی رطوبت یا بوی ضد یخ بدهد زیرا علت این بوها می تواند نشتی مایعات باشد.

وضعیت رادیاتور را ارزیابی کنید
در هنگام خرید خودرو وضعیت رادیاتور را ارزیابی کنید، در صورتی که آب از جایی نشت می کند، رادیاتور نیاز به تعویض دارد. در مورد رینگ پیستون هم میله اندازه گیری روغن را بررسی کنید، اگر روی میله لکه و خال های تیره و یا قطرات آب وجود داشته باشد، رینگ پیستون خراب است.

رادیاتور ماشین

حواستان به فرمان باشد
در هنگام خرید خودرو کارکرده یک دور با ماشین بزنید و در این حین حواستان که فرمان انحراف نداشته باشد.

از ترمزها غافل نشوید
در زمان بررسی خودرو به ترمزها توجه نمایید:

در صورت شنیدن صدایی مانند درگیری دو فلز هنگام ترمز گرفتن، لنت ترمز تمام شده و نیاز به تعویض دارد.
در صورت لرزش فرمان موقع ترمز کردن، دیسک ترمز مشکل دارد.
اگر سیستم ترمز خودرو ABS است به چراغ آن توجه کنید. اگر چراغ ABS زرد رنگ باشد، بدین معنی است که سیستم ای بی اس از دور خارج شده است.
نکات بسیار مهم در خرید خودروی کار کرده
برای خرید خودرو دست دوم، عجله نکنید و گول تبلیغات بی‌اساس را نخورید.
برای خرید ماشین کارکرده همواره از کارشناسان و متخصصان کمک بگیرید.
بیمه‌نامه خودرو را چک کنید. هرچقدر درصد بیمه ثبت شده در بیمه‌نامه بیشتر باشد هزینه بیمه کردن خودرو کمتر می‌شود که به نفع خریدار است.
مراقب دلالان خودرو باشید و اگر زمان مذاکره بر سر خودرویی شخصی به جمع شما اضافه شده و قیمتی بالاتر از قیمت پیشنهادی شما پیشنهاد می‌دهد، از آن معامله صرف‌نظر کنید زیرا آن شخص از آشنایان فروشنده بوده و قصد بازار گرمی دارد.
برای تست کامل خودرو، چندین کیلومتر با خودرو حرکت کنید و به صداهای مختلف آن گوش کنید. اگر متوجه صدایی از هر جای خودرو شدید به یک تعمیرکار یا کارشناس نشان داده تا عیب آن را به شما بگوید.
فراموش نکنید، اگر خودرویی قیمت پایین دارد گاهی این قیمت به دلیل وجود ایرادات زیاد موجود در آن وسیله نقلیه است که بعدها، هزینه‌های زیادی را برای شما به بار خواهد آورد.
برگه عدم خلافی که نشان‌دهنده تسویه جرائم اتومبیل است را حتما از فروشنده دریافت کنید.
شماره شاسی و پیشرانه روی پلاک نصب‌شده را با کارت و سند خودرو مقایسه کنید تا تفاوتی نداشته باشند.
مشخصات فروشنده را با سند، کارت ماشین و بیمه نامه تطابق دهید.
سندهای انتقال خودرو را از فروشنده دریافت و با دقت، بررسی کنید.