انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: چگونه صبح زود بیدار شویم ؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
1 . از شب گذشته شروع کنیم : در بسیاری از پژوهش ها بین خواب REM و میزان انگیزه ی فرد در طول روز ، ارتباط بسیار مهمی یافت شده است؛ در واقع خواب REM مرحله ای از خواب انسان محسوب می‌شود که همراه با حرکات سریع چشم انسان می باشد و در این حین شخص رویا می‌بیند؛ در صورتی که استراحت شخص کیفیت خوبی نداشته باشد و در ضمن دارای چندین چرخه خواب REM نباشد، میزان انگیزه و انرژی که فرد باید هنگام بیدار شدن و بلند شدن از رخت خوابش، کاهش خواهد یافت.

داشتن یک برنامه کاملا منظم می تواند کمک بزرگی به برطرف کردن این مشکل کند تا ما را برای استراحتی کاملا با کیفیت آماده کند؛ تکنیک های بسیاری وجود دارد که افراد موفق برای به خواب رفتن و حفظ کردن کیفیت خوابشان از آن ها استفاده می کنند که شامل موارد زیر می باشند:

2 . شب بیدار نمانیم : دکتر سلبی هریس، متخصص خواب در مرکز پزشکی مونتفور می باشند که ایشان می‌گویند، اختلال خواب، نوعی توجیه برای این نکته محسوب می شود که گاهی اوقات بعد از 8 ساعت خواب این احساس را داریم که تنها 4 ساعت خوابیده‌ایم؛ به طور معمول در صورتی که ساعت چرخه‌ی خواب ما رد شود، پنج الی هفت بار بیدار شدن در طول شب امری عادی می باشد و بعد از این که چند مرتبه بیدار شدن دوباره می خوابیم و بیشتر مواقع این بیدار شدن‌ هایی که کوتاه هستند را به خاطر نمی‌آوریم.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
چگونه صبح زود بیدار شویم ؟ 1

اما در صورتی که سن انسان بالاتر می‌رود، تنها 1 یا 2 حالت از این نوع بیدار شدن‌ها در طول شب را به یاد می‌آوریم، اما در صورتی که این مسئله تکرار شود منجر به احساس کسالت در صبحگاه می‌شود، که بیشترین و مهم ترین دلیل آن خوابی بهم ریخته می باشد؛ علاوه بر آن متخصصان دانشگاه جان هاپکینز متوجه شده اند که خواب منقطع تاثیر بسیار زیادی بر خلق‌ و خو دارد و موجب احساس ناخوشایند می شود؛ از این رو تنها شش ساعت خواب کامل، انسان را پرانرژی‌تر و سرزنده‌تر از هشت ساعت خوابی که منقطع است نگه می‌دارد.

3 . برای خواب محل مناسبی انتخاب کنیم : داشتن فضای بسیار مناسب بر کیفیت خواب تاثیر بسیار مستقیمی می گذارد؛ از این رو باید اتاق خواب مان را تا حد ممکن تاریک نگه داریم، صفحه ساعت زنگدارمان را به سوی دیگری برگردانیم و در صورتی که در منطقه‌ای زندگی می کنیم که پر سر و صداست می‌توانیم از دستگاه‌هایی که صداهای محیطی تولید می کنند یا وسیله‌ای مثل پنکه برای پوشش دادن این گونه سر و صدا ها استفاده کنیم.

4 . خواب سالمی داشته باشیم : دکتر جیمز ویات، مدیر مرکز پزشکی دانشگاه شیکاگو معتقد می باشند در صورتی که روی دکمه‌ی ساعت زنگ‌دار خود بکوبید مانند این می باشد که هر روز صبح کلید بخت‌آزمایی را فشار می دهید، اما در واقع مضرات آن به مراتب بیش‌تر از مزایای آن می باشد؛ هر زمانی که فردی در حال بیدار شدن می باشد، بدن او هنوز در حالت سکون، رکود ذهنی و جسمی می باشد که پس از گذشت تنها پانزده دقیقه این حالت رفع می شود.

در صورتی که ما دوباره بخوابیم، این خواب، خوابی سبک و منقطع می باشد که در واقع سودی برای ما ندارد و دوباره بعد از این که زنگ ساعت به صدا در می آید برای دومین مرتبه بدن ما به حالت سکون بعد از بیدار شدن فرو می‌رود؛ اگر زنگ ساعت دوباره تکرار شود و ما دوباره بخوابیم، باعث احساس گیجی بیشتری نسبت به بیدار شدن در سری اول می‌شود.

در ضمن لورا وندرکم، که مولف کتاب ” من می‌دونم او چه می‌کند و اغلب افراد موفق پیش از صبحانه چه می‌کنند ” می‌گویند، در صورتی که شما زنگ ساعت خود را خاموش می کنید و دوباره می خوابید، مقداری از انرژی شما از بین می رود، اما باید آگاه باشید که ذخیره‌ کردن این انرژی روزانه‌ برای ما محدود می باشد؛ افرادی که در زندگی خود موفق هستند هرگز زنگ ساعت خود را خاموش نمی‌کنند و دوباره نمی خوابند، بلکه آن را نوعی سیخونک کوچک در نظر می گیرند که آنها را از رختخواب بلند می‌کند.

5 . پس از بیدار شدن فعالیت های لذت بخش انجام دهیم : تله ای وجود دارد که افراد بسیاری در آن ها گیر می کنند که فعالیت‌های صبحگاهی خود را بر حسب “بایدها”، مانند دویدن، بر می گزینند، اما با این که باید فعالیت‌های بسیار بهتر و مطلوب تری را انتخاب کنند؛ این کار نه تنها هدف هایی که ما در روز در پیش داریم را از بین می برد، بلکه سحرخیزی را که امری سخت می باشد را برای ما سخت تر می کند.

طبق گفته وندرکم ، انسان نمی تواند بسیار رنج طولانی مدت را تحمل کند، پس در صورتی که قصد ورزش کردن داریم، باید ورزشی را انتخاب کنیم که به قدری به آن علاقه‌ داشته باشیم که حتی به خاطر آن ساعت خود را کوک کنیم؛ حتی باید برای خود شغلی را انتخاب کنیم که برای انجام آن انگیزه‌ی کافی داشته باشیم تا بیدار شویم؛ این گونه بهتر است که برای روحیه و موفقیت خودمان به سمت فعالیت‌هایی برویم که از آن ها لذت کافی را می‌بریم، نه به کارهایی که مجبور به انجام آن هستیم.

6 . دلیل سحرخیزی خود را بیابیم : به وجود آوردن تغییراتی که علت اهمیت آن ها را در زندگی خود نمی دانیم، در درجه ی اول، برای همه ما کمی دشوار می باشد؛ چرا صبح زود بیدار شدن برای ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؟ دلیل این که می‌خواهیم صبح‌ها بازده بسیار بیشتری داشته باشیم چیست؟ آیا به این فکر می‌کنیم که اگر به سحرخیزی عادت کنیم در نهایت می توانیم کمک بزرگی به کاهش وزن و بهبود ترکیب اندام خود داشته باشیم و منجر می‌شود در طول روز اعتماد به نفس و انرژی بیشتری داشته باشیم؟

7 . دکمه اسنوز SNOOZ را فشار ندهیم : به طور معمول صبح‌ها که ساعت گوشی ما زنگ می خورد چند بار از دکمه‌ی اسنوز Snoozeدر گوشی خود و یا ساعت زنگ دار استفاده می کنیم؛ شاید این گونه تصور کنیم که وقتی ساعت ما زنگ می‌خورد، خوابیدن برای مدت تنها چند دقیقه بیشتر می‌تواند احساس بسیار خوبی را به ما منتقل کند، اما واقعیت کاملا برعکس این می باشد؛ فشردن دکمه ی اسنوز ما را خسته‌تر می‌کند؛ انجام این کار چرخه‌ی خواب ما را به طور کلی بر هم می‌زند و موجب می‌شود که تمام طول روز احساس کنیم خسته ایم و خواب آلود باشیم.

در ضمن، در صورتی که اولین کاری که در ابتدای روز جدیدمان انجام می‌دهیم فشردن دکمه‌ی اسنوز می باشد، عملاً روز خود را با تاخیر شروع می کنیم؛ انجام این کار پیامی به ناخودآگاه ما ارسال می کند مبنی بر این که حتی برای این که از رختخواب بیرون بیایید هم از خودفرمانی لازم برخوردار نیستید و این موضوع در واقع اصلا شروع خوبی برای یک روز تازه نیست.

8 . عادت های صبحگاهی مان را به مرور تغییر دهیم : در صورتی که بخواهیم در عادات صبحگاهی خود تغییراتی ایجاد کنیم مثلاً 4 صبح بیدار شدن هنگامی که در حالت عادی تا لنگ ظهر می خوابیدیم، ممکن است پیروی کردن از این برنامه‌ی جدیدمان را برای ما تا حدی غیر ممکن یا حداقل کمی دشوار کند.

در عوض، باید روی تغییرات بسیار کوچک در زندگی خود کار کنیم که بتوانیم به مرور زمان و کم کم بر شدت آن ها بیفزاییم؛ انجام این کار انگیزه بسیار زیادی به ما می‌بخشد، باید تمرکز خود را افزایش دهیم، این کار آرامش ما را افزایش می دهد و موجب می شود راه بسیار درستی برای دست یافتن به تغییرات پایدار را یاد بگیریم.
به طور مثال، در صورتی که در حالت عادی ساعت 7 صبح از خواب بیدار می‌شویم، برای فردا صبح ساعت زنگی خود را روی 6:45 تنظیم نماییم؛ هنگامی که ما به بیدار شدن در ساعت 6:45 عادت می کنیم، 6:30 را نیز می توانیم امتحان کنیم؛ از این رو باید هر بار ساعت بیدار شدنمان را تنها پانزده دقیقه به عقب بکشیم و از این رو به طور تقریبی بدون هیچ گونه زحمتی قادر خواهیم بود هر روز صبح زود بیدار شویم.

9 . برای ساعت ناهار روز بعد خود لیستی تهیه کنیم : ممکن است این سوال به ذهنمان خطور کند که هنوز روز ما به اتمام نرسیده و باید ما راجع به فردا فکر کنیم؟ اما واقعیت این می باشد در صورتی که به انتهای روز خود نزدیک می‌شویم، این احتمال و انگیزه‌ کمتر می شود که حقیقتاً درباره‌ی کارهای فردا فکر کنیم.

در صورتی که هر چه زودتر برای خود برنامه‌ریزی کنیم، بهتر می باشد؛ سلیک معتقد می باشند که ساعات حول و حوش زمان ناهار ما بهترین زمان است، همین موضوع باعث می‌شود تا روز آینده را با نظم و ترتیب بهتری شروع کنیم و از احساس پریشان بودن و بی‌برنامه بودن روز خلاص ‌شویم؛ ایشان می‌گویند، در این صورت از این مقدار شفافیت در تصمیم گرفتن و بهره‌ بردن موثر از زمان تعجب خواهید کرد؛ از این رو صبح‌ها با هراس از خواب بیدار نمی‌شوید، زیرا چیزی برای هراس وجود ندارد.

10 . خون خود را به جریان بیندازید : بسیاری از افراد علاقه بسیار زیادی به ورزش صبح گاهی دارند از این رو باید سعی کنیم که صبح زود هنگام بیدار شدن حرکات کششی انجام دهیم تا خون به مقدار کافی در بدن ما به جریان بیفتد؛ پیش از آن که بخواهید دوباره به خواب بروید، شروع به انجام ورزش هایی از جمله شنا یا جامپینگ کنید تا سرحال شوید.

11 . کمتر کافئین مصرف کنیم : طبق گفته ایلان ماسک، مؤسس تسلا و اسپیس اکس، ایشان در گذشته تمام طول روز از نوشیدنی‌های کافئین دار استفاده می‌کرده است، اما اکنون نوشیدن آن ها را به طور کلی به 1 تا 2 لیوان در روز کاهش داده اند تا به این صورت بتواند بهتر بخوابد.

12 . وسایل الکترونیکی را از خودمان دور کنیم : در صورتی که ما در معرض روشنایی نمایشگر موبایل، تبلت یا لپتاپ دقیقا پیش از خواب قرار بگیریم، می‌توانند تاثیر منفی بر الگوهای خواب بدن ما بگذارند؛ به همین خاطر می باشد که آریانا هافینگتون، یکی از مؤسسین و سردبیر هافینگتون پست، زمانی که می خواهد بخوابد موبایل خود را در اتاق دیگری قرار می دهد.

13 . پیش از خواب مطالعه کنیم : بیل گیتس فرد بسیار معروفی می باشد که همیشه هر شب قبل از خواب، یک ساعت (معمولاً بیوگرافی، کتاب های تاریخی، و نشریات دوره‌ای) را به مطالعه کردن می‌ پردازد تا بتواند بهتر به خواب برود.

منبع: سایت پزشکا

#MuteMit
فقط نباید پلک هات تورو شکست بدن و مجبور بشی اونهارو ببندی
لعنتیا آخه مگه چقدر زور دارید؟
(06-09-2022، 10:52)م‍حمّد نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[ -> ]
فقط نباید پلک هات تورو شکست بدن و مجبور بشی اونهارو ببندی
لعنتیا آخه مگه چقدر زور دارید؟

هم موقعی که مثل سگ خوابت میاد، هم موقعی که خواب نداری ولی باید بخوابی قشنگ قدرت هر کدوم از پلکا با بازو های رونی کلمن برابری می کنه