انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: علت شقاق در بارداری، درمان و نشانه های آن سوزش و خارش
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
شقاق که با نام علمی فیشر مقعدی شناخته می شود، از شایع ترین بیماری های گروه مقعدی است. همچنین این بیماری آزار دهنده از رایج ترین بیماری های مرتبط با بارداری است که باعث احساس سوزش، خارش و درد در مقعد میشود.
این بیماری می تواند دوران شیرین بارداری را برای شما به بدترین دوران تبدیل کند. با کسب اطلاعات کامل در مورد این بیماری میتوانید به تسکین علائم و درمان شقاق در بارداری کمک کنید.

بهترین و قطعی ترین روش درمان بیماری شقاق، لیزر است. با استفاده از لیزر می توانید سرپایی، بدون درد یا خونریزی و در کمتر از نیم ساعت این بیماری را درمان کنید.
شقاق چیست؟
این بیماری در اثر وارد شدن فشار بیش از حد به پوست و غشای دیواره های اطراف ناحیه ی مقعد ایجاد می شود و در نتیجه ی فشار و کشش بیش از اندازه ای که به این نواحی وارد شده پوست اطراف ناحیه ی مقعد دچار ترک و از هم گسیختگی می شود. در نتیجه شقاق رخ می دهد.

بر خلاف تصورات و باورهای غلطی که راجع به این بیماری وجود دارد. این بیماری مختص سالمندان و افراد مسن نیست و تمامی افراد در هر سنی ممکن است مراحلی از این بیماری را تجربه کنند.
علت شقاق در بارداری
یکی از گروه هایی که بیشترین میزان ابتلا به شقاق را دارند، زنان باردار هستند. دوران بارداری از سخت ترین و متفاوت ترین دوران های زندگی یک زن است و با عوارض متعدد بسیار زیادی برای مادر همراه است. یکی از ناخوشایند ترین و دردناکترین این عوارض شقاق است. به دنبال بارداری زایمان هم وجود دارد که می تواند خود زمینه سازی برای ایجاد شقاق باشد.

از مهمترین علل ایجاد این بیماری در بارداری می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

در دوران بارداری اندازه و وزن رحم مادر به مرور زمان افزایش می یابد و در نتیجه به نواحی تحتانی بدن فشارهای بسیار زیادی وارد می شود. عمده فشار وارده به ناحیه ی مقعد و لگن است.
از طرفی به علت افزایش سطح هورمون پروژسترون امکان ایجاد یبوست بسیار زیاد تر است به همین علت بیشتر مادران باردار در دوران بارداری خود با یبوست مواجه می شوند.
مادران باردار در بیشتر موارد در حالت استراحت مطلق هستند ولی این مختص موارد خاصی است. مادر در دوران بارداری باید تحرک کافی داشته باشد تا حرکات روده ی او دچار اختلال نشود. هرگونه کم تحرکی و قرار گرفتن طولانی مدت در وضعیت خوابیده و نشسته می تواند باعث ایجاد یبوست شود و به دنبال آن شقاق به وجود بیاید.
علائم و نشانه ها
علائم و نشانه های شقاق می توانند در مورد این بیماری هشدار دهند. برخی از این علائم عبارتند از :

احساس درد در ناحیه ی مقعد که در زمان دفع مدفوع افزایش می یابد
وجود خونریزی همراه دفع مدفوع از مقعد
مشاهده ی ترک های طولی مشخص در اطراف ناحیه ی مقعد
التهاب و تورم در اطراف ناحیه ی مقعد
سرخی مقعد
خارش و سوزش
تب
درمان شقاق در بارداری
به وجود آمدن شقاق در دوران بارداری از دردناک ترین عوارض این دوران است و می توان از وقوع آن جلوگیری کرد. با رعایت چند نکته ساده و انجام چند روش خانگی می توان تا حد زیادی علائم و نشانه های این بیماری را کنترل کرد.

آب فراوان بنوشید. برای اینکه به یبوست مبتلا نشوید و بدن سالمی داشته باشد روزانه به میزان ۸ الی ۹ لیوان آب بنوشید.
میوه و سبزیجات فراوان مصرف نمایید. میوه ها و سبزیجات از غنی ترین منابع فیبر هستند و دشمن یبوست اند.
روغن زیتون را در برنامه های غذایی خود بیشتر بگنجانید.
روزانه برای مدت ۲۰ دقیقه در حمام آب گرم بنشینید و این کار را ۳ الی ۴ بار در روز تکرار کنید. این کار می تواند در تسکین درد موثر باشد.
مقعد خود را با آب ولرم بشویید و سپس با دستمال نرم و تمیز به آرامی خشک نمایید.
از نشستن طولانی مدت در توالت و زور زدن بپرهیزید.
برای تسکین درد از ژل آلوئه ورا استفاده نمایید و آن را روزانه چندین بار به ناحیه ی مقعد خود بمالید.
این روش ها، درمانی موقتی هستند. که تنها در برطرف کردن علائم بیماری نقش دارند و نمی توانند بیماری را رفع کنند. از طرفی

مادران باردار نمی توانند درمان های دارویی و پماد ها استفاده کنند. زیرا ممکن است مصرف این دارو ها  برای جنین مضر باشد.