انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: علائم بیماری پارکینسون در سالمندان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
پارکینسون یا در اصطلاح پزشکی PD، نوعی اختلال عصبی است که ناحیه خاصی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه منجر به لرزش، سفت شدن اندام ها و نواحی مختلف بدن می گردد. بیماری پارکینسون در سالمندان شایع تر از سایر سنین است.
علائم بیماری پارکینسون در سالمندان:

لرزش مداوم اعضاء بدن یکی از شایع ترین علائم این بیماری در سالمندان است. بیماران مبتلا به پارکینسون در مراحل اولیه بیماری علائم زیر را نشان می دهند:
• حرکت کند
• سفتی عمومی یا خاص اعضا بدن
• درد عمومی یا خاص در اعضا بدن
• از دست دادن بویایی و یا چشایی
سایر علائم شایع در بیماران مبتلا به پارکینسون شامل موارد زیر است:

• عدم حفظ تعادل بدن
• افسردگی
• اختلال در خواب نرمال
• کاهش حرکت اندام های صورت
• گرفتگی عضلات دست
• صحبت کردن به حالت خفگی
تشخیص بیماری پارکینسون در سالمندان:

این بیماری در سالمندان همانند سایر رده های سنی، به راحتی قابل تشخیص نیست، زیرا هیچ آزمایشی بطور قطع پارکینسون را نشان نمی دهد. با این وجود، آزمایش هایی وجود دارد که می تواند به پزشک متخصص حاضر در خانه سالمندان کمک کند تا ارزیابی دقیقتری از احتمال وجود این بیماری داشته باشد.
از آنجایی که، نحوه پیشرفت بیماری در افراد متفاوت است، پزشکان نمی توانند بطور دقیق دریابند که علائم بیماری با چه سرعتی در حال پیشرفت هستند، یا کدام علائم خاص برای هر بیمار نشان دهنده بروز پارکینسون می باشد.
به عنوان مثال عوارض دارویی، مسدود شدن رگ های خونی در مغز یا سایر بیماری های مزمن مانند زوال عقل می توانند از جمله عوامل بروز بیماری پارکینسون در سالمندان باشند. بنابراین بیان اینکه چه عامل یا عوامل خاصی باعث شروع بیماری پارکینسون باشد دشوار است.
با این حال، بیمار مبتلا به پارکینسون هرچه زودتر به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند بهتر است. زیرا از آنجایی که، بیماری پارکینسون در سالمندان یک بیماری مزمن است، و برای حفظ کیفیت زندگی در طول زمان نیاز به روش های درمانی زیادی دارد، پزشک متخصص می تواند با اتخاذ و اجرای یک رژیم درمانی مناسب به شخص مبتلا کمک کند زندگی خود را به شکل بهتری سپری کند.
برای تشخیص درست بیماری پارکینسون در سالمندان، یک متخصص مغز و اعصاب باید سالمند عزیز شما را معاینه عصبی کرده و پرونده پزشکی او را به دقت ارزیابی کند. و همچنین علائم فیزیکی شخص سالمند را مشاهده و بررسی نماید.
بنابراین شما با مراجعه به مرکز سالمندان می توانید از خدمات ارائه شده در این زمینه بهره مند شوید. در مرکز نگهداری سالمندان پزشک متخصص مغز و اعصاب آماده خدمت رسانی به عزیزان سالمند است.
خدمات آسایشگاه سالمندان به بیماران مبتلا به پارکینسون

همان‌طور که اشاره کردیم، بیماران مبتلا به پارکینسون زمانی که در شرایط حاد باشند، به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند. در آسایشگاه سالمندان تمامی این امکانات را برای این عزیزان فراهم شده است. یکی از مهم‌ترین این خدمات توجه به تغذیه سالمندان است. با توجه به ضروری بودن این امر و با در نظر گرفتن تیم متخصص به امور تغذیه، شرایطی را فراهم کرده که کنترل کمیت و کیفیت تغذیه سالمندان در کنار برنامه غذایی متنوع و چیدمان هفتگی باعث رفاه حال سالمندان شود.

همچنین سالمندانی که دچار این بیماری می‌شوند به طور معمول در انجام حرکات خود دچار مشکل هستند. آسایشگاه سالمندان با همکاری کادر مجرب خود در زمینه فیزیوتراپی و کاردرمانی در کنار این عزیزان است تا بتوانند با استفاده از وسایل کمک توان‌بخشی، تجهیزات کامل مکانوتراپی و الکتروتراپی خدمات لازم را دریافت کنند.

در کنار این موارد، روانشناسی و مددکاری نیز بخش مهمی از خدمات ما برای کنترل بیماری پارکینسون در سالمندان است. در این بخش با برگزاری جلسات توجیهی به صورت خصوصی برای خانواده‌های در مورد شرایط سالمندان صحبت کرده و خود او را با روش‌هایی مانند موسیقی درمانی یاری می‌کنیم.