انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: همه چیز درباره ی پژو پارس
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سیستم انژکتور به کار رفته در این موتور MPFI است که مخفف

Multi Point Float Injection به معنای سیستم تزریق پاششی که با کاهش حجم موتور XU7JP/L3 پژو 405 از2000 سی سی به 1800 سی سی و کاهش توان موتور از 100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه به 98 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه در این موتور به کار رفته است(لازم به ذکر است این تغییرات به دلیل حفظ خط مشی آلودگی محیط زیست و کاهش آلایندگی خودرو اعمال شده است).این خودرو از لحاظ سیستم فنر بندی نسبت به جد خود یعنی پژو405 نرمتر است و در برخورد با تکان های احتمالی عملکرد خوبی دارد.افراد زیادی معتقدند که قیمت پژو پارس به عنوان خودروی لوکس غیرواقعی و غیر متعارف است.این موضوع تا حدی جدی شد که وزیر صنایع و معادن(آقای جهانگیری) رسماً از مدیرعامل شرکت ایران خودرو(آقای منوچهر منطقی) درخواست کرد راجع به این اختلاف فاحش قیمت و کیفیت و امکانات رفاهی این خودروی لوکس توضیحات به وزارت صنایع ومعادن تقدیم کند(مرجع خبرگذاری مهر) ولی متاسفانه هنوز راجع به این توضیحات خبری منتشر نشده(اگه خبر رسید دستم حتماً بهتون می گم چون این موضوع برای خودم هم جالب شده!)شما هم نظرتونو بگین،راجع به این قضیه که آیا پژوپارس با این امکانات ارزش داره اینقدر پول بدی جاش؟!

مصرف می کند(مرجع خبرگذاری مهر)حالا اگه ماشین شما بیشتر میسوزونه من نمی دونم شاید یه تنظیم موتور کنین ردیف شه(شاید)سیستم صوت پژوپارس هم قابل قبول است اما نه برای بروبچز سیستم باز(مسلم،بهنام،سعید...)ولی کلاً از سیستم صوت اکثر خودوروهای تولید داخل صدای ذلال تری را داراست.



مشخصات:

نوع موتور: XU7JP/L3

حجم موتور:1761 سی سی

تعداد سيلندر: 4 عدد(نحوه آرایش:خطی)

حداکثر قدرت موتور:98 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور:153 نیوتن در 3500 دور در دقیقه

سيستم انژکتور: پاششی( MPFI)

نوع سوخت: بنزين بدون سرب با اکتان ۹۵

تعداد سوپاپ:8 عدد

سيستم احتراق: جرقه دوبل

استاندارد حد آلايندگی(Emission level):Euro II

جعبه دنده: ۵ دنده دستی(سفارش از آلمان)

کلاج: Single dry driven plate and pressure plate diaphragm spring type

ديفرلنسيل: Integral with gearbox & final drive with helicodial toothing

نوع فرمان:فرمان خودکار(Power Steering)

نوع دنده: Rack And Pinion

تعداد دورچرخش قفل به قفل فرمان:1/3 دور

قطر دایره چرخش خودرو: ۱۱ متر

نوع ترمز:تحت کنترل با بوستر دو مداره(Servo Assisted Dual Circuit )

نوع ترمز جلو: دیسکی

نوع ترمز عقب:کاسه ای

واحد کنترل الکترونیکی(ECU):Sagem 2000

حداکثر سرعت:186 km\h

شتاب 0تا100: 11:37 ثانیه

ميانگين مصرف (خارج شهر) بر اساس استاندارد: ECE R8445/6 لیتر

ميانگين مصرف (داخل وخارج شهر) بر اساس استاندارد: ECE R10178/8 لیتر

مصرف سوخت با سرعت ثابت 90 کيلومتر در ساعت بر اساس استاندارد :ECE R84 7/6 لیتر

مصرف سوخت با سرعت ثابت 120کيلومتر در ساعت بر اساس استاندارد :ECE R8431/8 لیتر

قیمت:800000/15 تومان

حالا شما خودتون نظر بدین که آیا پرش ارزش خریدن داره یا نه؟!



و اما...

در اوایل سال 1382 پروژه ای با نام "Peugeot Pars ELX "در مرکز تحقیقات و نوآوری ایران خودرو شروع به کار کرد که امروزه همه با این خودرو آشنا هستن و این خودرو در اوایل سال 1383 با تبلیغات وسیع به همگان معرفی شد که به شدت هم مورد استقبال قرار گرفت،ولی طبق رسومات گذشته کارشناسان خودروی ایران باز هم حرف و حدیث های بسیار در مورد این خودرو به وجود آوردند.حالا با بررسی وضعیت خودرو در شاخص های فنی و رفاهی متوجه میشیم که این موضوع تا چه حد حقیقت دارد؟!

در بررسی کلی هر خودرو اولین فاکتوری که مد نظر قرار می گیرد ظاهر خودرو می باشد که باید گفت از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی بین پارس معمولی و پارس ELX وجود ندارد به جز چند مورد جزیی.

1- چراغ های کوچک(سکن)پارس معمولی فقط در صفحه نور پایین روشن

می شوند و لی پارس ELX در صفحه ی نورپایین و بالا با هم روشن

می شوند.

2- لاستیک و رینگ ELX عوض شده و در این خودرو از رینگ های اسپرتی 15 اینچی و لاستیک های 65/195 استفاده شده است حال آنکه در مدل پیشین ازرینگ 14 پژو 405 استفاده می شد با لاستیک 65/185 .

3- آنتن برقی ELX .

4- طرح چراغ عقب که قسمت راهنما ها مانند سمند بنا به رنگه خودرو(تیره/روشن) سفید یا تیره است

5- نوشته ی جدید پارس ELX و 16V پشت این خودرو تفاوت های پارس معمولی و ELX است.

حالا به نظر شما برای دو خودرو با اختلاف قیمت حدود 3000000 تومان این تفاوت های ظاهری کافی است؟!

از ظاهر خودرو که بگذریم به داخل ماشین وارد می شویم در داخل ماشین هم یا طرح ها از سمند الهام گرفته شده است یا همان طراحی قدیمی پرشیا است.

مثلاً سیستم ضد سرقت،دسته راهنما،تنظیم قوس کمر صندلی راننده و...

موضوع دیگری که در پژو پارس ELX به چشم می خورد این است که با افزایش 3 میلیون تومانی قیمت،شرکت سازنده حتی زحمت اینکه جای بهتری برای شیشه بالا برهای عقب پیدا کند به خود نداده و همانجای قبلی یعنی پشت کنسول قرار داده است که این امر هنگامی که 3 سرنشین عقب خودرو نشسته باشد کمی مشکل ساز است.در مورد موتور ELX باید بگم که بر خلاف اظهار نظر های اهالی خودرو هیچ ربطی به موتور زانتیا 1800 سی سی ندارد و موتور ELX همان موتور XU7JP/L3 با همان حجم 1761 سی سی با این تفاوت که این موتور بهینه سازی شده است و در دور موتور 6000 ،110 اسب بخار قدرت دارد و مصرف سوخت این موتور بهینه سازی شده 2 تا 5 درصد کاهش یافته است و شتاب 0 تا 100 کیلومتر این خودرو معادل 5/10 ثانیه است و در نهایت به سرعت 200 کیلومتر در ساعت دست پیدا می کند.و اما بشنوید از جعبه دنده ی خودرویی که در حال حاضرقیمتی معادل 700000/18 تومان دارد،طی یک ابتکار جدید مهندسان ارشد ایران خودرو دست به کاری زدند که در هیچ جای دنیا مرسوم نسیت!!معمولاً وقتی که سری جدید خودرویی با قوای محرکه بیشتر تولید می شود به موازات آن جعبه دنده ی آن هم بنا به نیاز نیروی خروجی موتور برای انتقال هر چه بهتر نیرو به محور چرخها بهینه سازی می شود،اما سری اول پارس ELX که وارد بازار ایران شد،با موتور 110 اسبی ولی همان جعبه دنده ی معمولی پارس و پژو 405 !! حالا شما خودتون حدس بزنید که تحت چنین شرایط چه مشکلاتی برای جعبه دنده به وجود خواهد آمد؟!!

کمی که از تولید ELX گذشت با مشخص شدن طیف وسیع مشکلات بوجود آمده بر اثر این حرکت جدید محققان و مهندسان ارشد ایران خودرو طی دستور مدیرعامل ایران خودرو موظف شدند که با یکی از شرکت های آلمانی وارد مذاکره شوند و بر اساس همین مذاکرات قرار دادی بین شرکت گسترش صنایع و نوسازی ایران و شرکت ملی موتور آلمان بسته شد که به مدت 10 سال جعبه دنده جهت استفاده در این خودرو به ایران ارسال کند و در این 10 سال ایران خودرو حق دارد تا 50 درصد این جعبه دنده را ساخت داخل کند.

حالا نظرتون رو به گزارشی راجع به این خودرو از زبان یکی از مهندسان ارشد ایران خودرو جلب می کنم(مرجع باشگاه خبرنگاران جوان):

شركت ایران خودرو بر اساس تقاضاي بازار، خودرو جدید پارس اي‌ال‌ایكس را با موتور جدید و تجهیزات بيشتر، تولید و روانه بازار كرده است.

خودرو پارس اي‌ال‌ایكس در مقایسه با مدل‌هاي قبلي این خودرو از مصرف سوخت كمتر و قدرت موتور بيشتري برخوردار است و تجهیزات و امكانات تازه‌اي در آن عرضه شده است.

دكتر رضا كاظمي مدیر پروژه پارس سال ایران خودرو و عضو هيأت مدیره انجمن مهندسين صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مصرف سوخت در خودرو پارس اي‌ال‌ایكس كه بر اساس استانداردهاي روز اروپا طراحي و ساخته شده است، نسبت به مدل‌هاي قبلي پنج درصد کاهش یافته است.

وي گفت: قدرت و سرعت این خودرو نسبت به موتور قبلي آن 15 تا 20 درصد افزایش یافته است كه از نظر شتاب، سرعت و قدرت نسبت به رقباي خود در بازار از عملكرد بهتري برخوردار مي‌باشد.

مدیر پروژه پارس سال در ایران خودرو اظهار داشت: عملیات اجرایي پروژه پارس اي‌ال‌ایكس از اردیبهشت ماه سال 82 آغاز شده و این پروژه در دو مرحله اجرا خواهد شد.

وي افزود: بهینه سازی موتور ال 3، ترمز ضد قفل (اي‌بي‌سي) استفاده از حسگر دنده عقب، صندلي برقي راننده و سرنشين جلو (مجهز به گرم‌كننده و سردكننده)، نصب سيستم هشداردهنده، تعویض غربيلك فرمان، رينگ‌هاي آلومینیومي، چراغ آفتابگير و جعبه كمك‌هاي اولیه از مهمترین تغییراتي است كه در مرحله اول (مدل سال 83) بر روي خودرو پارس اي‌ال‌ایكس انجام شده است.

وي توضیح داد: نصب كيسه هوا براي راننده و سرنشين جلو، نصب سيستم چي‌پي‌اس (نقشه‌خوان)، تغییر چراغ‌هاي جلو و عقب، تغییر كنسول و جلو داشبورد، نصب سيستم حساس به باران و سيستم كنترل پایداري خودرو را از جمله تغییراتي است كه در مرحله دوم تولید خودرو پارس جدید اجرا خواهد شد.

وي تصریح كرد: 25 تا 30 هزار دستگاه خودرو پارس اي‌ال‌ایكس در سال جاي تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

به نظرم ماشین خوبیه اگه بهش برسی اما با مدل 88رانندگی کردم خوشم نیومد خیلی خشک بودUndecided