انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: عطش تماشاگران تراخـــــــتور زودتر از تصور سیراب شد/ ترکــــــــها چشم خوردن ؟؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
پرنشـــدن ورزشگاه بزرگ یادگار امام (ســهند قــــورد درسی) کاملا در حاشــــیه شکــــست تراخـــــــتور مـــقابل الشـــباب قرار گرفـت.

در دور چهارم لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا تیم تراختور میزبان الشباب بود. تراختور که بازی رفت را واگذار کرده بود به دنبال جبران شکست و بازگشت به صدر جدول بود، اما الشباب با بازی حرفهای خود موفق شد تراختور را در تبریز با یک گل شکست دهد.
آنچه در سایه شکست تراختور مقابل الشباب قرار گرفت و کاملا ناراحت کننده بود عدم تکمیل ظرفیت ورزشگاه یادگار امام (سهند قـــورد درسی ) بود. تنها 52 هزار تماشاگر در ورزشگاه حضور یافته و طبقه دوم ورزشگاه خالی و بخشهایی از پشت دروازه هر دو تیم در طبقه اول نیز خالی از تماشاگر بود.
اینکه حتی بازی آسیایی تراختورنیز ورزشگاه را پر نمیکند مسئله عجیبی است که باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
البته افت تعداد تماشاگران تراختور در سه سال گذشته نشان دهنده کم شدن شور و شوق هواداران این تیم برای حضور در ورزشگاه است. تراختور در لیگ برتر دوره نهم در حالی که به مقام هفتم دست یافت بیشترین تماشاگر را داشت. سال بعد با این که تراختور پنجم شد اما تماشاگر کمتری از بازیهای این تیم استقبال کرد. کسب رتبه های بهتر و به موازات آن کم شدن تماشاگران تراختور ادامه داشته و فصل گذشته با وجود دوم شدن تراختور میانگین تماشاگران تراختور نسبت به دو سال گذشته کمتر بود.
به طور نمونه در سال 88 بازی نه چندان حساس تراختور با پاس همدان بیش از 60 هزار تماشاگر را به ورزشگاه کشانده بود، اما در بازی تیمهای اول و دوم جدول تراختور با استقلال در تبریز و در این فصل که اوج حساسیت جدول فصل بوده و به نوعی بازی انتقامی برای تراختور از قلعه نویی فرض میشد، تنها 50 هزار تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند.
همچنین در سالهای 88 و 89 در بازی تراختور با استقلال و پرسپولیس در تهران تعداد هواداران تیم بزرگ آذربایجانی بیشتر از میزبان بود، اما در سال گذشته به رغم استقبال خوب، تعداد تماشاگران تراختوردر تهران نیز افت کرده است.
به راستی بر سر پرتماشاگرترین تیم لیگ برتر چه آمده که تماشاگران این تیم روز به روز کمتر میشود؟


زمان مسابقه
یکی از دلایل مطرح شده در کاهش تعداد تماشاگران زمان مسابقه تراختور با الشباب اعلام شده است. برگزاری این بازی در ساعت 20 سبب عدم حضور اکثر تماشاگران تراختور از سایر شهرهای استان شده بود. اما فراموش نکنیم ورزشگاه یادگار امام(سهند قـــورد درسی ) نخستین بار در بازی تراختور با استقلال در ماه رمضان 88 پر شده که این بازی بعد از افطار و زیر نور با حضور 75 هزار تماشاگر برگزار گردید که مسلما در آن بازی نیز امکان حضور اکثریت تماشاگران تراختور از سایر شهرهای استان مقدور نبوده است.

تراختور به درد استقلال و پرسپولیس گرفتار شد
زمانی بازیهای استقلال و پرسپولیس در باشگاههای تهران نیز ورزشگاه آزادی را پر میکرد، اما امروز این تیمها به شدت تماشاگر خود را از دست دادهاند و به نظر میرسد تراختور نیز به درد این دو تیم مبتلا شده است.
پخش زنده بازیهای، تعدد مسابقات، ضعف نتیجه گیری، جو نامناسب ورزشگاه، عدم امکانات لازم در ورزشگاهها برای تماشاگران، ورود بیرویه پول به فوتبال، از بین رفتن تعصب رنگهای برای بازیکنان که به دنبال آن تماشاگران را نیز به در برگرفته، امکان پیگیری کوچکترین جزئیات تیم ها در فضای مجازی، مشکل ایاب و ذهاب به ورزشگاه و ترافیک سنگین بعد از بازی را میتوان از مهمترین دلایل کاهش تماشاگران برشمرد که هر کدام از این موارد قابل موشکافی است.
به طور مثال تا دو دهه پیش و قبل از ورود پول به فوتبال، بازیکنان با تمام وجود برای پیراهن تیم خود بازی میکردند و این موضوع بین بازیکن و تماشاگر یک رابطه عاطفی را سبب میشد و چه بسا حتی بعد از باخت نیز تماشاگر با دیده احترام به بازیکن می نگریست. اما امروز با ورود بیرویه پول به فوتبال، بازیکن تراختور با بیتفاوتی به باخت تیمش و از دست رفتن شانس قهرمانی، تهدید میکند که اگر پول به بازیکنان نرسد این باختها تداوم خواهد داشت و این در حالی است که عکس تصادف این بازیکن با خودروی چند صد میلیونی اش در یکی از خیابان های تبریز چندی پیش در فضای مجازی منتشر شده بود و هیئت مدیره باشگاه تراختور نیز طی اطلاعیه ای اعلام کرد که بازیکن فوقالذکر در 5 سال اخیر تمامی حق و حقوق خود را دریافت کرده است.
در اینجاست که تماشاگر احساس می کند که احساساتش به بازی گرفته شده است. زیرا وی در این عرصه نه تنها هیچ منفعت مالی نمی برد، بلکه از لحاظ وقت و پول نیز کلی هزینه می کند و با کسی که در خانه به تماشا فوتبال می نشیند فرقی نمی کند و طبیعی است همین تماشاگر در بازیهای آتی قید حضور در ورزشگاه را زده و از خانه و یا حتی سرکار پیگیر نتایج تیم محبوبش باشد.


پخش مستقیم + مشکلات ورزشگاه = کاهش تماشاگر
یکی از دلایل افت تماشاگر پخش تلویزیونی بازیها است. تماشاگر وقتی در خانه به راحتی میتواند بازی را تماشا کند از خیر حضور در ورزشگاه گذشته و از سختیهای آن صرف نظر می کند. مشکلات تهیه بلیت و ورود به ورزشگاه، عدم امکانات رفاهی لازم، مشکل ایاب و ذهاب و ترافیک سنگین چه در ورود و چه در خروج از ورزشگاه مهمترین دلایل کاهش استقبال تماشاگران تراکتور در ورزشگاه است.
اوضاع در بازیهای آسیایی به مراتب سختتر از بازیهای لیگ برتر است. در بازیهای آسیایی تماشاگران حتی از بردن مواد غذایی و تنقلات به ورزشگاه منع شده و خرید از بوفه های اطراف ورزشگاه نیز زور رستم میخواهد و طبیعی است که تماشاگر در خانه بماند و از طریق تلویزیون به فوتبال نگاه کند و ضمن تماشای بازی هر نوع خوراکی و تنقلات نیز میل کند.

چشم لنزی تراختور را چشم زد
میشل پرودم دروازهبان اسبق تیم ملی بلژیک در جامهای جهانی 90 و 94، قبل از بازی از تماشاگران تراختور به عنوان یک سلاح نام برد.
پرودم که در جوانی به دلیل ضعف چشم هایش با لنز درون دروازه تیمش قرار میگرفت، ظاهرا چشم شور بوده و به نوعی تماشاگران تراختور را چشم زد.
اینکه در بازی تراختوربا الجزیره سه ساعت قبل از بازی ورزشگاه پر شده و اما در بازی حساستر با تیم عربستانی تعداد تماشاگران تراکتور کمی بیشتر از نصف شود، برای بسیاری جای تعجب داشت.


آمار پرتماشاگرترین بازیهای تراکتور
تاکنون 10 بار ورزشگاه یادگار امام (سهند قـــــورد درسی ) به صورت کامل ظرفیتش پر شده که همگی مربوط به بازیهای تراکتور است. پنج بازی مربوط به لیگ برتر دوره نهم است که سه بازی آن در سال 88 و دو بازی در اوایل سال 89 برگزار شده است.
سه بازی در دوره دهم بوده که دو بازی در سال 89 و یک بازی در اوایل سال 90 انجام شده و یک بازی نیز مربوط به لیگ برتر دوره یازدهم به اوایل سال 91 است.
در بازی آسیایی نیز ورزشگاه یادگار (سهند قـــــورد درسی ) در بازی تراکتور با الجزیره مملو از تماشاگر شد.
بیشترین حضور تماشاگر در این 10 بازی مربوط به بازی تراکتور با فجر سپاسی شیراز در سال 88 بیش از صد هزار نفر میباشد. رکوردی که با نصب صندلی ورزشگاه و کاهش ظرفیت آن هیچگاه شکسته نخواهد شد.
در خاتمه این گزارش آمار بازیهایی که ظرفیت ورزشگاه یادگار امام (سهند قـــــورد درسی ) به صورت کامل تکمیل شده، اشاره شده است.

تراختور ـ استقلال تهران سال 88 (لیگ برتر دوره نهم)
در هفته ششم لیگ برتر دوره نهم تیم تراختور میزبان استقلال تهران بود. در این بازی که بعد از افطار و زیر نور برگزار شد 80 هزار تماشاگر ترک آذربایجـــانی برای تشویق تیم تراختور در ورزشگاه حضور یافته بودند که برای اولین بار ظرفیت ورزشگاه یادگار امام (سهند قـــــورد درسی ) به صورت کامل پر شده بود.
در این بازی فرهادمجیدی در دقیقه 25 برای استقلال گل زده و گل تساوی تراکتور دقیقه 80 توسط محمد ابراهیمی وارد دروازه استقلال شد.


تراکتور ـ فجر سپاسی شیراز سال 88 (لیگ برتر دوره نهم)
وقتی در نظرسنجی برنامه نود تیم تراکتور بعد از تیمهای پرسپولیس و استقلال تهران سومین تیم پرطرفدار کشور شد تماشاگران تراکتور به نتیجه این نظرسنجی اعتراض کرده و به طور خودجوش در نخستین بازی خانگی تراکتور در ورزشگاه یادگار امام (سهند قـــورد درسی) حضور یافتند.
استقبال از این بازی به حدی بود که حتی کوههای مشرف به ورزشگاه نیز مملو از تماشاگر بود. این بیشترین میزان حضور تماشاگر در بازی تراکتور بود که بیش از 120 هزار نفر تخمین زده شده بود. در آن زمان چون هنوز در ورزشگاه صندلی نصب نشده بود حضور این رقم در ورزشگاه به صورت فشرده ممکن بود. رکوردی که دیگر به نظر میرسد هیچگاه شکسته نشود. با وجود استقبال خوب تماشاگران بازی سردی بین تراکتور و فجر سپاسی برگزار شد که در تنها موقعیت طول 90 دقیقه شوت راه دور جاسم کرار به تیر دروازه فجر سپاسی برخورد کرد.


تراکتور - سپاهان اصفهان سال 88 (لیگ برتر دوره نهم)
در آخرین هفته های لیگ برتر در دوره نهم تیم تراکتور در حضور 100 هزار تماشاگر میزبان سپاهان صدر جدولی بود که بازی دو تیم با تساوی یک بر یک خاتمه پذیرفت. فرهاد خیرخواه در دقیقه 6 برای تراکتور و ابراهیم توره در دقیقه 9 برای سپاهان گلزنی کردند.


تراکتور - استیل آذین تهران سال 89 (لیگ برتر دوره نهم)
یک هفته بعد از بازی با سپاهان و در دیدار خانگی با استیل آذین، استقبال خوبی از این بازی به عمل آمده بود. تراکتور در حضوربیش از 80 هزار تماشاگر خود موفق شد با نتیجه دو بر یک استیل آذین را شکست دهد. هر دوگل تراکتور را جاسم کرار به ثمر رساند. علی کریمی غایب بزرگ این بازی بود.
تراکتور -پرسپولیس تهران سال 89(لیگ برتر دوره نهم)
تراکتور در حضور بیش از 100 هزار تماشاگر مقابل پرسپولیس تهران به تساوی یک بر یک دست یافت. گل تراکتور را فرهاد خیرخواه وارد دروازه مهمان کرد و زننده گل تساوی نیز هادی نوروزی بود.


تراکتور ـ ذوب آهن اصفهان سال 89(لیگ برتر دوره دهم)
تراکتور در لیگ دهم و برابر ذوب آهن نایب قهرمان دوره قبل در حضور 85 هزار تماشاگر خود دو بر یک مغلوب شد. زننده گلهای ذوب آهن محمد قاضی و سید محمد حسینی بودند و تنها گل تراکتور در دقیقه 95 توسط پیمنتا به ثمر رسید.


تراکتور - استقلال تهران سال 89 (لیگ برتر دوره دهم)
بازی تراکتور و استقلال تهران در حضور 80 هزار تماشاگر با تساوی یک بر یک خاتمه پذیرفت. گل تراکتور را جاسم کرار زد و کل استقلال نیز توسط میداودی به ثمر رسید. در این بازی یک گل صحیح تراکتوراز سوی داور پذیرفته نشد.


تراکتور-سپاهان سال 90 (لیگ برتر دوره دهم)
تراکتور در بازی نزدیک به 120 هزار تماشاگر در آن حضور داشت در مصاف با صدرنشین لیگ برتر سپاهان با نتیجه سه بر یک مغلوب شد. توره دو گل برای سپاهان به ثمر رساند و دیگر گل تیم مهمان را محسن بنگر وارد دروازه تراکتور کرد و تنها گل میزبان را نیز احسان حاج صفی مدافع سپاهان به اشتباه درون دروازه تیم خود کرد.


تراکتور- فجر 91 (لیگ برتر دوره یازدهم)
افت تعداد تماشاگر در تیم تراکتور محسوس بوده و تنها در بازی تراکتور با فجر سپاسی شیراز ظرفیت ورزشگاه یادگار امام (سهند قـــــورد درسی ) پر شده و بیش از صـــد هزار تماشاگر در این بازی حضور داشتند. بازیی که در آن بلیت فروشی صورت نگرفت و جریمه سنگی 132 میلیون تومانی را برای این تیم در بر داشت.
در این سال با وجود اینکه تراکتور جزو مدعیان قهرمانی بود اما حتی در بازی با استقلال و پرسپولیس نیز بخشی از ورزشگاه خالی از تماشاگر بوده و حداکثر پنجاه الی شصت هزار تماشاگر از این دو بازی استقبال کردند.


تراکتور- الجزیره امارات 91(جام باشگاه های آسیا)
در سالی که هیچ یک از بازیهای تراکتوردر لیگ دوازدهم منجر به پر شدن کامل ورزشگاه نشده و بازی حساس تراکتور با استقلال نیز در حضور 55 هزار تماشاگر برگزار شد، اولین بازی آسیایی تراکتور شاهد حضور 92 هزار تماشاگر در ورزشگاه بودیم و بسیاری از طرفداران این تیم نیز راهی به ورزشگاه نیافته و از طریق گیرنده های تلویزیون شاهد این بازی بودند.
بازی تراکتور با الشباب نیز ورزشگاه را پر نکرد و 52 هزار تماشاگر برای تماشای این بازی حضور داشتند.
اگر تراکتور در بازی با الجیش قطر امید صعود از گروه خود را داشته باشد، شاید استقبال تماشاگران منجر به تکمیل ظرفیت ورزشگاه شود. در غیر این صورت و با توجه به سیر نزولی تعداد حضور هواداران تراکتوردر ورزشگاه، شاید به این زودی ها دیگــــــــر شاهد بیش 100 هزار تماشاگر در استادیوم یادگار امام(سهند قـــــورد درسی) نباشیم ؟؟؟؟؟
DodgyDodgyDodgyDodgyDodgyDodgyDodgyDodgyDodgyبددنبوووود
عشق است تراختور استقلال هم 4 تایی میکنم