انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تاثير معجزه آساي پيوند سلولهاي بنيادي در درمان بيماري ايدز
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
رسانه‌هاي پزشكي آلمان از تاثير معجزه آساي پيوند سلولهاي بنيادي در درمان بيماري ايدز بر روي مرد مبتلا به اين بيماري مرگبار كه اخيرا تحت عمل پيوند قرار گرفته است، خبر دادند.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين بيمار كه يك مرد آلماني است، 10 سال به دليل ابتلا به ايدز دارو مصرف مي‌كرده است اما اخيرا تحت عمل پيوند سلولهاي بنيادي قرار گرفت و پس از عمل هم اكنون توانسته است بعد از 10 سال داروهاي خود را كنار بگذارد و ديگر نيازي به آنها ندارد. اين بيمار سلولهاي بنيادي را از يك فرد اهدا كننده دريافت كرد كه اين فرد حامل ژني كمياب و البته مقاوم در برابر بيماري مرگبار ايدز بوده است.

پژوهشگران در گزارشي تاكيد كردند كه اين عمل پيوند هم چنين سرطان خون بيمار را نيز معالجه كرده است. بر اساس اين گزارش كه در مجله پزشكي نيوانگلند به چاپ رسيده، فرد اهدا كننده سلولهاي بنيادي جزو يك درصد از اهالي قفقازي بوده كه حامل يك ژن كمياب و نادر هستند.
اين ژن فاقد بخشي موسوم به CCR5‌ مي‌باشد. گفتني است كه بخش CCR5 به ويروس ايدز كمك مي‌كند كه وارد سلول شود.
بر اساس اين گزارش، افرادي كه يك نسخه از ژن CCR5delta32‌ را داشته باشند در شرايط مساعد يا ديرتر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند و يا در صورت آلوده شدن به ويروس اچ آي وي بيماري ديرتر بروز مي‌كند.
به گفته محققان؛ افرادي كه دو نسخه از اين ژن را دارند ممكن است هرگز به بيماري ايدز مبتلا نشوند. پزشكان در برلين اميدوار بودند كه با پيوند سلولهاي بنيادي اهدا كننده به بيمار بتوانند سيستم ايمني و گلبولهاي خوني وي را دوباره بازسازي كنند.

آنها خاطرنشان كردند كه نتيجه آزمايشات اميد بخش بوده اما بايد دانست عمل پيوند سلولهاي بنيادي بسيار خطرناك و دشوار است و به همين خاطر انجام آن براي تمام مبتلايان به بيماري ايدز امكانپذير نيست اما در شرايط استثنايي مي‌توان از اين روش بهره جست.