انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بررسی سونی Xperia ion
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
این یک گوشی دیگر از سونی تقریباً با همان شکل و شمایل گوشی‌های سری Xperia است.چه از نظر ظاهر و چه از نظر اجزای داخلی شاید نتوان تفاوت زیادی بین این گوشی و دیگر گوشی‌های سری Xperia قائل شد و تشخیص مدل گوشی شاید برای بسیاری از افراد که این گوشی را می‌بینند کار زیاد آسانی نباشد.







به هر حال این گوشی Xperia ion است و معایب و مزایای خاص خود را دارد.



مزایا:

· خوش دست بودن گوشی به علت انحنای پشت آن و بدنه

· مجهز بودن به موتور براویا که باعث شفاف تر شدن صفحه می‌شود

· دوربین 12 مگاپیکسلی

معایب:

· دکمه‌های پایین گوشی پاسخگویی خوبی ندارند

· بدنه و صفحه نمایش به شدت اثر انگشت را نشان می‌دهند

· گوشی در اجرای همزمان چند برنامه با هم قدرت زیادی ندارد



بعد از بیان مختصری در مورد مزایا و معایب گوشی ابتدا اجازه دهید از لحاظ ظاهر و سخت افزاری به این گوشی خوش دست و تقریباً زیبا بپردازیم.



در جلوی گوشی یک صفحه نمایش 4.55 اینچی قرار دارد که این صفحه نمایش تراکم پیکسلی 323 پیکسل در اینچ و کیفیت 720p را دارد. بنا بر ادعای سونی در ساخت این صفحه نمایش از موتور براویا استفاده شده که باعث شفاف‌تر شدن و درخشان تر شدن تصاویر می‌شود.













در بالای صفحه نمایش نام سونی درج شده و در کنار آن دوربین جلو برای مکالمه تصویری با کیفیت 1.3 مگاپیکسل و در کنار این دوربین نیز یک LED هشدار دهنده وجود دارد . در سمت چپ نام سونی نیز حسگر مجاورت به همراه حسگر نور محیط قرار دارد.







در پایین صفحه نمایش نام Xperia به چشم می‌خورد که در بالای آن 4 دکمه لمسی (جستجو، برگشت به عقب، خانه، تنظیمات بیشتر) قرار دارند در استفاده از این دکمه‌ها متوجه می‌شویم که این دکمه‌ها برای اینکه بتوانند پاسخ فرامین شما را بدهند به مقدار بیشتری فشار نسبت به دکمه‌های لمسی عادی مانند آنچه که در گوشی‌های سامسونگ می‌بینیم نیاز دارند.







در بالای گوشی تنها گزینه‌ای که به چشم می‌خورد خروجی 3.5 میلی‌متری هدفون است. در قسمت پایین گوشی نیز میکروفن گوشی قرار دارد.







در قسمت راست گوشی دکمه پاور (برای خاموش و روشن کردن و برای باز کردن و قفل کردن صفحه نمایش)، دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا و در قسمت پایین سمت راست دکمه دوربین قرار دارند. نکته جالب در مورد کارآیی این دکمه این است که زمانی که صفحه نمایش قفل است و شما این دکمه را برای 1 یا 2 ثانیه نگه دارید دوربین گوشی به سرعت فعال شده و عکاسی انجام خواهد شد که این حالت برای زمانی که سریعاً به دوربین برای عکس گرفتن نیاز دارید مفید است. در آزمایشاتی که ما انجام داده‌ایم عملکرد دستگاه در این مورد بسیار سریع بود و در ضمن با این سرعت عکس‌هایی با کیفیت قابل قبولی نیز گرفته شد.







در سمت چپ گوشی گزینه‌هایی که وجود دارند ورودی‌ها کابل هستند که با یک روکش از جنس بدنه پوشیده شده‌اند. در قسمت پشت گوشی دوربین 12 مگاپیکسلی به همراه یک فلش LED در پایین دوربین قرار دارند. در پایین این فلش اسپیکر گوشی قرار دارد که این اسپیکر کیفیت چندان بدی ندارد اما صدای خیلی بلندی هم ندارد و احتمال اینکه در مکان‌های شلوغ شما نتوانید صدای زنگ آن را بشنوید وجود دارد اما از نظر کیفیت پخش صدا این اسپیکر صداها را واضح و شفاف پخش می‌کند و هیچ نویزی در تست‌هایی که ما گرفته‌ایم در پخش صداها وجود نداشت و صداها بسیار واضح بودند.















در قسمت پایین قاب پشتی نیز لوگوی شرکت سونی (که نسبت به لوگوی سونی زمانی که با سونی اریکسون کار می‌کرد تفاوتی وجود ندارد) دیده می‌شود در پایین لوگو نیز نام Xperia درج شده است.







شاید به خاطر داشته باشید که اشاره کردیم این گوشی خوش دست است و علت خوش دست بودن گوشی اینجاست که در قاب پشتی یک انحنا وجود دارد و پشت گوشی حالت مسطح ندارد که این قوس با انحنا بسیار خوب در کف دست شما جای می‌گیرد نگه داشتن گوشی برای را برای شما آسان و لذت بخش می‌کند.



قاب پشتی همچنین دو تکه است و دو قسمت بالایی و پایینی مات و قسمت وسط کمی براق است که در این قسمت اثر انگشت به راحتی به جا می‌ماند و اگر حساس باشید نیاز دارید که آن را به طور مداوم با دستمال تمیز کنید.





این مشخصاتی که گفتیم بیشتر بررسی ظاهری و آنچه که دیده می‌شد بود حال ببینیم داخل این گوشی چه خبر است؟



قلب تپنده این گوشی یک پردازشگر 2 هسته‌ای است که سرعتی برابر 1.5 گیگا هرتز را برای این گوشی به ارمغان می‌آورد. حافظه داخلی گوشی 13.2گیگابایت است این حافظه با یک حافظه خروجی که قابلیت پشتیبانی تا 32 گیگ را دارد قابل افزایش است. باطری این گوشی دارای ظرفیت 1900 میلی آمپری است که می‌تواند تا 10 ساعت مکالمه در حالت 2G را پشتیبانی کند.





بعد از بررسی سخت افزاری گوشی به بررسی نرم افزاری آن بپردازیم.



صفحه قفل گوشی بسیار ساده است تنها چیزهایی که در اینجا دیده می‌شود ساعت و تاریخ و یک اسلاید کشویی است که به وسیله‌ی آن می‌توان قفل گوشی را باز کرد و یا مستقیماً به دوربین گوشی متصل شد.





1- زمانی که با انگشت خود ساعت گوشی در صفحه قفل گوشی به سمت چپ بکشید کنترل‌های موسیقی گوشی ظاهر می‌شوند که نیاز به باز کردن قفل گوشی را برای گوش کردن به موسیقی از بین می‌برد.



2- Notification Bar در این گوشی از میان صفحه قفل گوشی نیز قابل دسترسی است. زمانی که قفل صفحه را باز می‌کنید صفحه اصلی گوشی ظاهر می‌شود در اینجا 5 صفحه اصلی وجود دارد که در هرکدام از صفحات می‌توان ویجت های مختلفی را قرار داد. در پایین صفحات اصلی 5 آیکون قرار دارد که این آیکون قابلیت جایگزین کردن با فولدر ها را نیز دارد یعنی می‌توان فولدر را نیز در این قسمت قرار داد. قسمت ناتیفیکیشن گوشی بر خلاف گوشی‌های دیگر اندروید گزینه‌هایی مانند کنترل وای فای و ...... در اینجا دیده نمی‌شود از قسمت ناتیفیکیشن ها به قسمت تنظیمات می‌توانید دسترسی داشته باشید.













در صفحه اصلی زمانی که انگشت خود را با استفاده از پینج زوم بکشید به جای ظاهر شدن تمام صفحات اصلی که در گوشی‌های اندرویدی دیگر می‌بینیم در اینجا ویجت ها به حالت شناور در می‌آیند که با کلیک بر روی هر ویجت به صفحه آن ویجت در گوشی منتقل می‌شدید.







در منوی گوشی آیکون‌ها در 4 ستون و 5 ردیف قرار دارند یعنی 20 آیکون در هر صفحه وجود دارد.



در قسمت Timescape مانند دیگر گوشی سری Xperia می‌توانید به شبکه‌های اجتماعی منتقل شوید و به طور لحظه لحظه از اتفاقاتی که در شبکه‌های اجتماعی شما می‌افتد آگاه شوید. مرورگر اصلی این گوشی مرورگر پیش فرض اندروید است که در آزمایشات ما بسیار خوب عمل کرد و سرعت باز کردن صفحات و بزرگنمایی آن در حد قابل قبولی بود.







گوشی مجهز به یک کیبورد کامل است که این کیبورد مانند دیگر گوشی‌های اندرویدی است. در اینجا می‌توانید انواع صفحه کلیدها را انتخاب کنید در حالی که می‌توانید پوسته‌های مختلفی را نیز برای این صفحه کلید تعریف کنید.













در قسمت گالری تمامی آلبوم قابل مشاهده هستند که یکی از عکس‌ها که اولین عکس است از دیگر عکس‌ها بزرگ‌تر است در اینجا با استفاده از پینج زوم می‌توانید اندازه‌ی عکس‌هایی را که در آلبوم وجود دارند افزایش و یا کاهش دهید.



دوربین گوشی‌ها همان‌طور که گفتیم 12 مگاپیکسل است و منوی دوربین گوشی ساده است. در بالا و سمت راست یک سوئیچ قرار دارد که می‌توانید حالت فیلم‌برداری یا عکاسی را انتخاب کنید در قسمت پایین آن دکمه شاتر دوربین و در پایین آن یک عکس کوچک از آخرین عکسی که گرفته‌اید وجود دارد که با لمس آن آخرین عکس گرفته شده برای شما نشان داده می‌شود.













در سمت چپ بالای گوشی قسمت تنظیمات دوربین و در پایین سمت چپ صفحه گزینه‌ی فلاش را مشاهده می‌کنید.



در اینجا ما آزمایشاتی را انجام دادیم و عکس‌هایی با گوشی تهیه کردیم و متوجه شدیم زمانی که در محیط‌های داخلی با این گوشی عکس تهیه می‌کنیم آن چنان کیفیتی که برای یک دوربین 12 مگاپیکسلی می‌توان انتظار داشت را ارائه نمی‌دهد اما زمانی که در محیط‌های باز با این گوشی عکس تهیه می‌کنید عکس‌های بسیار با کیفیت که شایسته یک دوربین 12 مگاپیکسلی است را می‌بینیم.



نتیجه گیری:



اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی برای این گوشی داشته باشیم در میان گوشی‌های متوسط بازار گزینه‌ی خوبی به نظر می‌رسند. اما در آزمایشاتی که ما انجام دادیم این گوشی برای استفاده همزمان از چند برنامه با یکدیگر گزینه خوبی نیست. به عنوان مثال اگر شما در حال اجرای یک بازی باشید و همزمان موزیک پلیر شما نیز فعال باشد اکنون اگر بخواهید بازی در پس زمینه باز بماند و یک برنامه دیگر را نیز اجرا کنید گوشی توانایی این کار را ندارد و به شما پیغام می‌دهد که باید برنامه‌هی اضافی را ببندید.
از رقبای این گوشی می‌توان One V، موتورولا Droid Razr و سامسونگ Galaxy S Advance را نام برد.



یک نکته منفی در مورد این گوشی طریقه قرار دادن سیم کارت در آن است که به علت اینکه از سیم کارت‌های معمولی پشتیبانی نمی‌کند ابتدا باید سیم کارت خود را به مینی تبدیل کنید سپس آن را در قاب مخصوصی که شرکت سونی تعبیه کرده قرار داده و سیم کارت را با قاب داخل گوشی قرار دهید ضمن اینکه هر بار که سیم کارت را خارج و یا داخل گوشی قرار دهید گوشی به طور خودکار خاموش و روشن می‌شود.
با سپاس !