انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بـیـوگـرافـی اِبـی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بـیـوگـرافـی اِبـی 1

ابراهیم حامدی (۲۹ خرداد ۱۳۲۸ در تهران) مشهور به ابی خواننده موسیقی پاپ اهل ایران است. او یکی از بزرگترین و محبوب ترین خوانندگان تاریخ موسیقی ایران به شمار می‌رود که معروف است محبوب تمام طبقات جامعه و اقشار سنی می‌باشد و او را با لقب «آقای صدای موسیقی ایران» می‌شناسند. شرکت وی در کارهای خیریه باعث شده از او به عنوان انسانی خیر نیز یاد شود.


زندگی خصوصی

وی از همسر اول خود فیروزه مقدادی صاحب سه دختر به نامهای عسل، سایه و خاتون می‌باشد. که برای هر سه آن‌ها یک ترانه خوانده‌است. همسر دوم ابی مهشید برومند یک پسر به نام فرشید دارد که پسر خوانده ابی است.

خوانندگی

در مصاحبه‌ای وقتی از وی پرسیده‌شد که خوانندگی را چگونه آغاز کردید گفت:

« از زمان چهار پنج سالگی. رادیو به ایران آمده بود ولی آن‌قدر ما بودجه نداشتیم که یک رادیو بخریم. ضمن این‌که هنوز برق هم به همه‌جا نیامده بود. به موسیقی گوش می‌کردم و آن را دوست داشتم. تفریح من در خانه خواندن بود، ضمن این‌که بارها هم گفته‌ام که از کلاس سوم دبستان در مدرسه صبح‌ها سر صف قرآن با قرائت اجرا می‌کردم. خب این هم برای خودش یک نوع خوانندگی است. در سن ده یازده سالگی، رادیو و خوانندگانی بودند و مرتب فکر و ذکر من به غیر از مسالهٔ درس خواندن خوانندگی بود. در خانه، برای هم‌کلاسی‌هایم و همین‌طور برای بچه محل‌ها می‌خواندم »

او رسما در دوران نوجوانی با خواندن قرآن در صف‌های مدرسه به استعداد خود در خواندن پی برد. ابتدا در یک گروه دوستانه به نام Sunboys وسپس در باشگاه‌ها و کاخهای جوانان خواندن را آغاز کرد. پس از چند سال نخستین ترانه مستقل خود را اجرا کرد که عطش نام داشت. اولین ترانهٔ او ترانه‌ای بود با نام عطش که برای فیلمی به همین عنوان ساخته شده بود. دومین ترانه‌اش چرا نام داشت، و شعر آن از مسعود هوشمند و آهنگش از حسین واثقی بود.

اما سومین ترانه‌اش که به گفته خودش باعث معروفیتش شد، ترانه‌ای به نام شب بود، با شعر اردلان سرفراز وآهنگ منصور ایران‌نژاد که در شوی معروف میخک نقره‌ای از فریدون فرخزاد برای اولین بار پخش شد.

ابی در همان دوران با شهبال و شهرام شب‌پره آشنا شد و با وی شروع به همکاری کرد. او در کنار فرهاد مهراد مدت دو سال با گروه بلک کتز همکاری کرد و مدت زیادی در کاباره کوچینی به روی صحنه رفت. سپس از این گروه جدا شد و به همکاری با آهنگ سازها و ترانه سراهای بزرگی پرداخت. دست آورد همکاری پیاپی ابی با بابک بیات آهنگ ساز و ایرج جنتی ترانه سرا منجر به خلق ترانه‌های ماندگاری شد. از دیگر همکاران ابی در این دوره می‌توان به منصور ایران نژاد، محمد شمس، سیاوش قمیشی و فرید زولاند اشاره کرد. ابی پیش از انقلاب کارهای زیادی عرضه کرد ولی هیچگاه آلبوم مستقلی از وی ارائه نشد. آهنگهای ماندگاری نظیر خورجین - سبد - شبزده - شب - پوست شیر - خالی و آهنگهای دیگر که بسیاری از آنها بعد از انقلاب در خارج از کشور به صورت کاست و سی دی به بازار عرضه شد.

تنها اثر سینمایی ابی فیلمی موسوم به بوی گندم از ساخته‌های فرزان دلجو بود. همچنین صدای ابی طنین انداز فیلمهای پرشماری در قبل از انقلاب با خلق صحنه‌های ماندگاری در سینمای ایران با بازی بهروز وثوقیدر فیلم کندو ومحمد علی فردین در برفراز آسمان‌ها می‌باشد.

او را با لقب «آقای صدای موسیقی پاپ ایران» به مدد قدرت و توانایی اجرا و خواندنش در برنامه‌های زنده و تحریرهای سنگین در موسیقی پاپ می‌شناسند. ابی در این سال‌ها در یزرگترین سالن‌های بین المللی جهان کنسرت اجرا کرده‌است از جمله:

یونیورسال آمفی نئاتر (لوس آنجلس). شراین آدوتوریوم (محل برگزاری اسکار). سالن سلطنتی نوبل (استکهلم). کریک تئاتر (لوس آنجلس). گلف دوبی و......

آلبوم‌های منتشر شده

تپش / نازی ناز کن /شب زده / کوه یخ /با تو / غریبه / پیر / خلیج / ستاره دنباله دار / معلم بد / اتل متل / ستاره‌های سربی / عطر تو

تاج ترانه / طلوع کن / حسرت پرواز / حس تنهایی