انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: فاصله در موسيقي {2}
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
فاصله در موسیقی،قسمت دوم

نشانه های تغییر دهنده Accidental’s

در موسیقی نشانه هایی وجود دارد که نقششان زیر و بم کردن نتها به اندازه نیم پرده است بدون آنکه نام نتها تغییر کند. در موسیقی غرب این نشانه ها می تواند هر نت را بدون تغییر نام یک یا دو نیم پرده زیر و بم کنند. نام این نشانه ها از زبان فرانسه گرفته شده است.

دیز (#)

هرگاه علامت دیز سمت چپ نتی قرار گیردآن نت را نیم پرده بالا می برد.(نت را زیر تر می کند) حال چنانچه فاصله میان دو نت پی در پی یک پرده باشد و نشانه مزبور سمت چپ نت بم تر گذاشته شود طبیعی است که فاصله میان آن دو به دو نیم پرده تبدیل می شود.

حال چنانچه فاصله میان دو نت پی در پی نیم پرده باشد و نشانه دیز سمت چپ نت زیر تر قرار گیرد فاصله میان آن دو نت به یک پرده تبدیل می شود.

بمل (b )

هرگاه علامت بمل سمت چپ نتی قرار گیرد آن را نیم پرده پائین می آورد (نت را بم تر می کند) حال چنانچه بخواهیم فاصله یک پرده ای را را به نیم پرده تبدیل کنیم نشانه بمل باید سمت چپ نت زیر تر گذاسته شود.

حال چنانچه بخواهیم فاصله نیم پرده ای را به یک پرده تبدیل کنیم نشانه بمل را در سمت چپ نت بم تر قرار می دهیم.

[COLOR="Red"][B]

دوبل دیز ( × یا # # )

هر گاه علامت دوبل دیز سمت چپ نتی قرار گیرد آن نت را دو بار و هر بار به فاصله نیم پرده بالا می برد (زیرتر می کند).

دوبل بمل ( bb )

هرگاه علامت دوبل بمل سمت چپ نتی قرار گیرد آن نت را دو بار و هر بار به فاصله نیم پرده پایین می آورد (بم تر می کند).


بکار

هرگاه کنار نتی که قبلا دیز با بمل بوده قرار گیرد اثر نشانه قبل از خود را خنثی می کند