انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نبرد پایانی روباه صحرا
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نبرد پایانی روباه صحرا 1
مقدمه

پس از نبرد در گزرگاه کاسرین و شکست آمریکاییها در این گزرگاه و عقب نشینی آنان به خاک الجزایر فیلد مارشال رومل توجه خود را به جبهه ی شرقی تونس معطوف ساخت, جایی که ارتش هشتم قدرتمند انگلستان به فرماندهی ژنرال مونتگومری در شهر مدائن اردو زده آماده ی یک حمله ی همه جانبه به مواضع آلمانها بود.در چنین شرایطی رومل تصمیم به انجام یک حمله ی پیش دستانه می گیرد به امید اینکه بتواند ارتش هشتم انگلستان را از هم بپاشاند.نیروهایی آلمانی در شمال افریقا وضعیت نا مطلوبی داشتند و از نظر داشتن سوخت و تجهیزات همچنان در مضیقه بودند.
اروین رومل بار ها درخواست نیرو های تازه نفس و تجهیزات و مهمات کرد ولی کمک چندانی از برلین دریافت نکرد. نیرو هوایی کمی هم که در اختیارش گذاشته شد بود بسیار کم بود و از طرفی انگلیسی ها دستورات مخابراتی آلمانی ها را رمز گشایی کرده بودند.

شرح عملیات
نبرد مدائن که با نام عملیات کوپری (Operation Capri) هم شناخته میشود حمله ی پیشدستانه ی آلمانها به ارتش هشتم انگلستان در خطوط مدائن است.در این حمله نیروهای آلمانی که شامل ارتشهای پیاده و سبک 90 و 164 به همراه لشکرهای زرهی پانزر 10, 15 و 21 آلمانی(کمتر از 200 تانک) و لشگر 1 پیاده ی ایتالیا به فرماندهی فیلد مارشال اروین رومل بودند در 6 مارس 1943 به نیروهای متفقین که شامل ارتش 51 کوهستانی , ارتش 7 زرهی, ارتش 2 نیوزلند و ارتشهای منظمی از فرانسه ی آزاد بودند که از مطعلقات ارتش هشتم بریتانیا به شمار می آمدند و مارشال برناردومونتگومری فرماندهی آن را بر عهده داشت یورش بردند.در ساعت 6 صبح روز 26 مارس سال 1943 نیروهای متحدین(تنها یک لشگر ایتالیایی در کنار آلمانها می جنگید) در پناه مه صبح گاهی با سه لشگر زرهی پانزر به مواضع دفاعی بریتانیا در ناحیه ی مدائن حمله کردند.اما مونتگومری و یارانش که با شکستن رمزهای پیام دستگاه انیگمای آلمانها از این حمله ی پیشدستانه آگاهی پیدا کرده بودند مواضع خود را تقویت و نفوذ نا پذیر ساختند و یک جهنم واقعی برای آلمانها آماده کرده بودند.ارتش هشتم بریتانیا قدرت عظیمی داشت و این قدرت را مدیون تانکها و آنتی تانکهای خود و صد البته توپخانه های منظم و گسترده ی خود بودند.اصلحه های سنگین پوندر (pounder) از جدیدترین اسلحه های ضد تانک به شمار می آمدند که به طور گسترده در اختیار نیروهای ارتش هشتم بریتانیا قرار داده شده بود. نیروهای متفقین که منتظر آلمانها بودند تا آخرین لحظه آتش نکردند تا آلمانها به نزدیکترین مکان ممکن برسند.آلمانها که فکر میکردند در حال غافل گیری متفقین هستند همچنان در سکوت و در پناه مه به پیش می آمدند که ناگهان صدها توپ و اسلحه ی آنتی تانک به سمتشان آتش گشودند.حجم آتش به قدری سنگین بود که بیشتر تانکها و خودروهای آلمانی در نخستین ساعات نبرد از کار افتاده و نابود شدند.به عنوان مثال در ساعت 8:30 دقیقه 10 تانک پانزر3 آلمانی که از مسیر Tadjera Kbir در حال پیشروی به سمت خطوط شرقی مدائن بودند توسط 6 اسلحه ی ضد تانک pounder هدف قرار گرفته شدند و به سرعت نیمی از این تانکها نابود شده و ما بقی به سرعت عقب نشستند این نبرد بدترین شکست آلمانها در شمال آفریقا بود که هیچ نتیجه ی جز تحلیل قوا برای آنان نداشت.در طول بعد از ظهر لشگرهای پانزر آلمانی زیر آتش سنگین توپ خانه ی ارتش هشتم مدام تلفات میدادند و همچنان با مانور دادن سعی در پیشروی داشتند و تلاشهای لوفت وافه برای کم کردن آتش توپخانه ی بریتانیاییها هم بی فایده بود.با پایان گرفتن روز نیروهای پراکنده و شکست خورده ی آلمانی شروع به عقب نشینی کردند در این حمله ی یک روزه رومل بیش از 50 تانک از دست داد و در روزهای 7 و 8 مارس همچنان بدون نتیجه ای خاص عقب نشینی میکرد و در 10 مارس بود که عملیات کوپری به طور کامل متوقف گشت و آلمانها در خطوط دفاعی خود مستقر شده و موضع دفاعی گرفتند.

یک تانک ولنتاین انگلیسی که سربازان انگلیسی و ایرلندی رو بر روی خود سوار کرده.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نبرد پایانی روباه صحرا 1

توپخانه ی انگلیسی در حال آماده باش

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نبرد پایانی روباه صحرا 1
یک ماتیلدای انگلیسی که در سنگر خود استقرار پیدا کرده(این خودروی زرهی چندان کار آمد نبوده زیرا یک توپ 37 میلیمتری کوچک داشته)
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نبرد پایانی روباه صحرا 1
یک دسته تانک کرسدر انگلیسی
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نبرد پایانی روباه صحرا 1



پس از نبرد

رومل پس از این عملیات اظهار داشت:
حمله ی آغاز شده بسیار خوب بود اما مواضع توپخانه ای انگلیسیها بر روی تپه های مجاور میدان نبرد جریان نبرد را تغییر داد...حمله های مکرری انجام شد اما هیچ موفقیتی به دست نیامد...اما به زودی مشخص شد این حمله یک شکست بزرگ بوده است و هیچ کاری نمیشد برای عوض کردن آن انجام داد....فرمانده ی قوای بریتانیایی به بهترین نحو ممکن نیروهایش را دسته بندی و مستقر کرده بود.... حمله ی همه جانبه ی نیروهای بریتانیایی قریب الوقوع است و رو به رو شدن با این حمله برای قوای باقی مانده به منزله ی خود کشی خواهد بود...
در 10 مارس 1943 روباه صحرا برای همیشه شمال آفریقا را ترک کرد و این نبرد آخرین نبرد اروین رومل در این صحراهای جهنمی بود.پس از او ژنرال فون آرنیم (von Arnim) فرماندهی کل نیروهای آلمانی مستقر در شمال آفریقا را بر عهده گرفت.

پس از این نبرد مارشال مونتگومری طی نامه ای به سر آلن بروک رئیس کل ستاد ارتش شاهنشاهی بریتانیای کبیر اظهار داشت:
او سعی کرد در روز روشن و با تانک به من حمله کند...این پیروزی مانند یک هدیه بود...و آن مرد دیوانه بود...

اما اگر پیامهای رمزی آلمانها شکسته نمی شد و این حمله ی پیشدستانه ی غافل گیر کننده مانند شکستن محاصره ی غزاله پیش میرفت آیا باز هم رومل دیوانه خطاب میشد؟؟؟ با رفتن رومل از شمال آفریقا نیروهای آلمانی خیلی زود و در ماه می شکست خورده و تسلیم بریتانیایی ها شدند.
اون وقت جت اینا بود ؟؟؟میشه درمورد تانک کرسدر و ولنتاین توضیح بدیHuh
نقل قول: اون وقت جت اینا بود ؟؟؟میشه درمورد تانک کرسدر و ولنتاین توضیح بدینبرد پایانی روباه صحرا 1
جت که نه ولی سال اخر جنگ تو اروپا المانی ها اولین جت های جنگنده رو وارد نبرد کردن ولی چندان فایده ای نداشت چون دیگه روشن بود که آلمان شکست می خوره. ولنتاین و کرسدر دو تا تانک به ترتیب فرانسوی و انگلیسی هستن که توسط ارتش بریتانیا در شمال افریقا استفاده می شدن. دو تانک متوسط که توپ های ضعیفی داشتن.
مثل این میمونه که کلی آدمو دست بسته بگذاری جلوی تیربار. چند نفرو به کشتن داده؟
نقل قول: مثل این میمونه که کلی آدمو دست بسته بگذاری جلوی تیربار. چند نفرو به کشتن داده؟

کی؟! رومل؟! رومل که تاکتیک خوبی داشت.
فقط2خط خوندم
هیچی هم
نفهمیدم!:4chs: