انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: فشار قیمتی دلیل توقف خط تولید برخی خودروسازان داخلی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، در ماه‌های اخیر به دنبال نوسانات نرخ ارز، تولیدکنندگان خودرو و قطعه نسبت به رشد قیمت تمام شده تولید خودرو هشدار داده و خواستار افزایش قیمت خودروهای داخلی شدند. در این شرایط طبق اخبار به دست آمده، فشار قیمتی موجب تعطیلی برخی واحدهای قطعه‌سازی و به دنبال آن توقف مقطعی خط تولید برخی خودروها شده است.

در این زمینه عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ضمن درخواست از مسوولان برای کمک به صنعت خودرو و قطعه می‌گوید: "در حال حاضر تولیدکنندگان قطعه برای حفظ تولید ملی و اشتغال نهایت تلاش خود را به کار بسته‌اند، زیرا تولید برخی از قطعات با ضرر و زیان همراه شده است. "

به گفته وی در این شرایط برخی واحدهای قطعه‌سازی ناچار به توقف خط تولید شده‌اند که به دنبال آن خط تولید برخی خودروهای داخلی با توقف مقطعی به دلیل مشکلات تامین قطعه مواجه شده است.

به‌نیا با بیان اینکه ادامه شرایط تثبیت قیمت خودرو تنها به نفع واسطه‌ها و دلالان بازار خودروست، می‌گوید: "در صورت ادامه ‌یافتن شرایط فعلی، واحد‌های قطعه‌سازی چاره‌ای جز دست کشیدن از کار نخواهند داشت. به دنبال آن تولید قطعات متوقف‌ شده و خطوط تولید برخی خودروها نیز به دلیل کمبود قطعه دچار توقف خواهد شد. توقف خط تولید خودرو به معنای کاهش عرضه‌ آن به بازار خواهد بود. در این شرایط بازار به سرعت واکنش نشان داده و قیمت خودرو با جهش ناگهانی روبه‌رو خواهد شد که نفع آن نیز تنها به واسطه‌ها و دلالان خواهد رسید. "

در چنین شرایطی دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز توقف مقطعی خط تولید برخی خودروها به دلیل مشکلات تامین قطعات را تائید می‌کند.

ساسان قربانی با بیان اینکه در چند ماه اخیر نقدینگی به یکی از مشکلات اصلی واحد‌های قطعه‌سازی تبدیل شده است، می‌گوید: "وقتی که تامین نقدینگی با مشکل مواجه می‌شود، طبیعتا سفارش خرید خارجی مواد اولیه نیز با تاخیر انجام می‌شود که این موضوع احتمال توقف خط تولید قطعه را افزایش می‌دهد. از آن گذشته در حال حاضر با سیاست تثبیت قیمت‌ها، شرکت‌های خودروساز فشار قیمتی بالایی را تحمل می‌کنند و از آن سو نیز قادر به تامین خواست قطعه‌سازان برای جبران رشد هزینه‌های تولید نیستند."

وی در خصوص راهکارهای حل این مشکل معتقد است: "باید اجازه‌ واقعی‌سازی قیمت خودرو متناسب با نرخ تورم داده شود، در غیر این صورت مشکلات فعلی و توقف مقطعی خطوط تولید برخی خودروها ادامه خواهد داشت."

در این شرایط دبیر انجمن خودروسازان نیز از ضرردهی برخی خودروهای تولیدی خبر می‌دهد.

به گفته احمد نعمت‌بخش، قیمت تمام شده تولید خودرو در ماه‌های اخیر به شدت تحت تاثیر رشد نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و دیگر هزینه‌های تولید قرار داشته است.

وی خاطرنشان می‌کند: "در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که برخی از خودروهای داخلی با حاشیه زیان تولید می‌شوند، بنابراین قیمت خودروهای داخلی باید چند درصد افزایش یابد."

اما مشکلات رخ داده در صنعت خودرو و قطعه در حالی است که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تاکنون با درخواستها برای افزایش قیمت خودرو موافقت نکرده است.

به هر حال به نظر می‌رسد باید راهکارهای لازم برای جلوگیری از توقف فعالیت برخی واحدهای قطعه‌سازی و به دنبال آن توقف مقطعی تولید برخی خودروهای داخلی اندیشیده شود.