انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: مقایسه Moto XوGalaxy S4
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مقایسه Moto XوGalaxy S4 1



موتورولا بالاخره از گوشی مرموز و خبرساز خود یعنی موتو ایکس پرده برداشت. موتو ایکس نوید حضوری قدرتمند را در بازار گوشی‌های هوشمند می‌دهد. از طراحی و ویژگی‌های نوآورانه گرفته تا تعامل با محیط خارج و قابلیت شخصی سازی، از هر لحاظ جذاب به نظر می‌رسد. در این مقاله در نظر داریم، پرچمدار جدید موتورولا را با گوشی گلکسی اس 4 سامسونگ مقایسه کنیم.
موتو ایکس در مقایسه با گلکسی اس 4، کوچکتر به نظر می‌رسد، اما به گونه‌ای طراحی شده است تا قسمت جلویی آن قوسی شکل و قسمت پشتی آن مسطح باشد. این حالت باعث خواهد شد که هنگامی که این گوشی را بر روی میز قرار می‌دهید، این تصور در ذهن شما به وجود بیاید که گوشی در حال لبخند زدن به شماست!
مقایسه Moto XوGalaxy S4 1
طراحی موتو ایکس به گونه‌ای است که نگهداشتن آن در دست بسیار راحت است و می‌توانید به راحتی به کار کردن با آن بپردازید. همچنین بسیاری از کنترل‌های حرکتی در این گوشی با استفاده از دستورات و کنترل‌های لمسی موجود بر روی صفحه نمایش این گوشی وجود دارند، بنابراین ضرورتی برای استفاده مداوم از دکمه‌های سخت‌افزاری وجود ندارد. به طور کلی، موتو ایکس در برخی از موارد بهتر و جذاب‌تر از گلکسی اس 4 می‌باشد.
وجه تمایز دیگر موتو ایکس نسبت به گلکسی اس 4 این است که می‌توان رنگ بدنه دستگاه را مطابق سلیقه خود سفارش داد. این، موضوعی است که باعث خواهد شد تا این گوشی بتواند علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود بکشاند. البته از نظر سخت افزاری Moto X از جنبه‌های مختلف چه از نظر پردازنده چه از نظر صفحه نمایش ضعیف‌تر از گلکسی اس 4 سامسونگ است.
صفحه نمایش:
موتو ایکس، مجهز به صفحه نمایش 4.7 اینچ از نوع AMOLED با رزولوشن 720p اچ‌دی (1280 در 720 پیکسل) می‌باشد که در مقایسه با صفحه نمایش 5 اینچ گلکسی اس 4 با رزولوشن 1080p حرف زیادی برای گفتن ندارد.
در بخش تراکم پیکسل، مقدار 312 برای موتو ایکس و مقدار 441 نیز برای گلکسی اس 4 ثبت شده است که در اینجا نیز گلکسی اس 4 یک سر و گردن بالاتر از موتو ایکس قرار می‌گیرد.
به طور کلی، صفحه نمایش گلکسی اس 4 عملکرد بهتری نسبت به صفحه نمایش موتو ایکس دارد؛ اما نباید فراموش کرد که صفحه نمایش بزرگتر و با تراکم پیکسل بیشتر، به معنی مصرف بیشتر باتری و کاهش طول عمر آن است.
مقایسه Moto XوGalaxy S4 1
دوربین:
دوربین اصلی موتو ایکس از نوع 10 مگاپیکسل بوده و مجهز به فناوری Clear Pixel می‌باشد. این فناوری باعث خواهد شد تا میزان جذب نور توسط سنسورها،تا 75 درصد در زیر نور آفتاب و هنگام شب افزایش یابد. برای کار کردن با دوربین این گوشی نیز کافیست تا گوشی را به سرعت تکان دهید.
در گوشی گلکسی اس 4، یک سنسور 13 مگاپیکسل وجود دارد که نسبت به اکثر پرچمداران موجود در بازار، از کیفیت بهتری برخوردار است. سامسونگ در اپلیکیشن دوربین خود هر آن‌چه را که فکرش را بکنید قرار داده است. از گرفتن عکس‌های ترکیبی با دوربین پشت و جلویی گرفته تا ارائه لیست تنظیمات ساده و پیشرفته برای گرفتن عکس‌هایی با کیفیت مطلوب.
هنوز زود است که بخواهیم در مورد دوربین موتو ایکس اظهار نظر کنیم، زیرا تصاویر گرفته شده توسط این گوشی فعلا در دسترس نیستند، بنابراین برای بررسی تصاویر گرفته شده توسط موتو ایکس باید کمی صبر کنیم.
سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها:
همانند گلکسی اس 4، موتو ایکس نیز مجهز به سیستم عامل اندروید نسخه 4.2.2 است؛ اما بر خلاف گلکسی اس 4، موتو ایکس به اندروید خالص و ناب نزدیک‌تر است.
در موتو ایکس، بخش اطلاع رسانی، هنگامی که گوشی قفل شده و صفحه قفل نمایان می‌شود نیز کار می‌کند. بنابراین، کاربر به راحتی می‌تواند متوجه مواردی نظیر پیامک جدید و تماس‌های از دست رفته، تنها با یک نگاه شود.
گلکسی اس 4، مانند تمامی محصولات سری گلکسی سامسونگ از رابط کاربری تاچ‌ویز استفاده می‌کند. درست است که این رابط کاربری قابلیت‌های شخصی سازی زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اما نباید فراموش کرد که کار کردن با آن، برای بسیاری از کاربران تازه کار، بسیار سخت و طاقت فرساست. حتی یک کتاب نیز در زمینه آموزش کار کردن با تاچ‌ویز منتشر شده است!
به طور کلی باید گفت که رابط کاربری گلکسی اس 4، بسیار کامل‌تر از رابط کاربری موتو ایکس است. اما کامل بودن به معنای بهتر بودن نیست، زیرا کار کردن با رابط کاربری موتو ایکس به مراتب ساده تر می‌باشد. در هنگام کار کردن با موتو ایکس، نیازی نیست تا وقت خود را ساعت‌ها صرف چگونگی عملکرد رابط کاربری نمایید؛ موتورولا با کمک گوگل، تمام تلاش خود را صرف ساده نمودن رابط کاربری موتو ایکس نموده‌اند.
مقایسه Moto XوGalaxy S4 1
قابلیت‌های اضافه:
بخش تعامل با محیط بیرونی گوشی موتو ایکس، قطعا سلاح سری این گوشی محسوب خواهد شد. با استفاده از این قابلیت، می‌توان تمامی کارهای روزمره نظیر جستجو در وب، برقراری تماس تلفنی و کار کردن با نقشه را هنگامی که گوشی در حالت قفل و به اصطلاح بیکار قرار دارد، تنها با بیان جمله OK, Google Now، به انجام رسانید. این کار کمی پیشرفته تر از استفاده از سرویس Google Now در سایر گوشی‌های اندرویدی نظیر گلکسی اس 4 است. ممکن است فکر کنید که این قابلیت جدید، باعث خواهد شد تا پردازنده گوشی برای دریافت دستورات صوتی دائما در حال کار کردن باشد و این موضوع علاوه بر کاهش عمر پردازنده، باعث شود تا طول عمر باتری گوشی، کاهش یابد. اما موتورولا با قرار دادن یک پردازنده اختصاصی کم مصرف مخصوص انجام این کار، خیال کاربران را راحت کرده است. بنابراین دیگر نباید نگران کاهش طول عمر باتری گوشی خود باشید.
اما نباید از قابلیت‌های گلکسی اس 4 غافل شد، این گوشی مجهز به فناوری تشخیص حرکت چشم و تشخیص حرکات دست است که می‌توان با استفاده از آن‌ها کارهایی همچون پاسخ به تماس‌های تلفنی، پخش موسیقی، متوقف کردن پخش ویدیو و... را بدون نیاز به لمس صفحه نمایش انجام داد. این گوشی همچنین مجهز به یک سنسور مادون قرمز است که می‌تواند به عنوان ریموت‌کنترل‌های ابزارهای الکترونیکی نظیر تلویزیون کار کند.
به طور کلی، تا از نزدیک با گوشی موتو ایکس کار نکنیم، نمی‌توانیم نظر دقیق و جامعی در مورد امکانات آن بیان کنیم. استفاده از رابط صوتی، شگفت انگیز به نظر می‌رسد، اما نباید این نکته را از یاد ببریم که بسیاری از کاربرانی که قرار است با این گوشی کار کنند انگلیسی زبان نیستند و حتی اگر به زبان انگلیسی صحبت کنند، احتمال بروز خطا به دلیل لهجه‌های گوناگون وجود دارد.
پردازنده:
موتو ایکس از پردازنده X8 استفاده می‌کند. این پردازنده، ترکیبی از پردازنده اسنپدراگون S4 کوالکام با فرکانس 1.7 گیکاهرتز و دو پردازنده مخصوص پردازش سیگنال است. موتورولا مدعی است که انجام این کار باعث می‌شود که مصرف انرژی گوشی تا حد زیادی کاهش یابد.
در مورد گلکسی اس 4، نسخه‌ای که در ایالات متحده آمریکا توزیع شده است، مجهز به پردازنده اسنپدراگون 600 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز است. نسخه‌ بین‌المللی این گوشی نیز مجهز به پردازنده 8 هسته‌ای Exynos ساخت سامسونگ با فرکانس 1.6 گیگاهرتز می‌باشد.
باتری:
موتو ایکس مجهز به یک باتری 2200 میلی‌آمپر ساعتی است که می‌تواند گوشی را تا 24 ساعت روشن نگهدارد. در مقابل، گلکسی اس 4 مجهز به یک باتری 2600 میلی‌آمپر ساعتی است که بنابر ادعای سامسونگ می‌تواند یک روز کامل را دوام بیاورد، اما تجربه نشان داده است که به سختی می‌توان با یک بار شارژ نمودن باتری این گوشی، یک روز کامل را به کار کردن با آن پرداخت.
موتورولا اخیرا در ساخت باتری‌هایی با طول عمر زیاد بسیار خوب عمل نموده است. همین موضوع باعث می‌شود تا نسبت به عملکرد خوب باتری موتو ایکس نیز خوش بین باشیم.
اما ذکر یک نکته در اینجا ضروری است و آن این است که امکان اضافه نمودن کارت حافظه microSD به گوشی موتو ایکس وجود ندارد؛ اما گلکسی اس 4 مجهز به درگاه اضافه نمودن این نوع از حافظه تا سقف 64 گیگابایت است.
مقایسه Moto XوGalaxy S4 1
قیمت و در دسترس بودن:
موتو ایکس از طریق پنج اپراتور مخابراتی عمده در آمریکا توزیع خواهد شد. نسخه 16 گیگابایتی این گوشی در دو رنگ سفید و مشکی، حدودا 199 دلار قیمت دارد که با یک قرارداد دو ساله  با اپراتورهای مخابراتی همراه است.
اما اگر خرید این گوشی از طریق وب‌سایت Moto Maker صورت پذیرد، امکان خرید نسخه 32 گیگاباتی و همچنین قابلیت شخصی سازی این گوشی با قیمت 249 دلار امکان پذیر است.
همچنین کاربرانی که موتو ایکس را از اپراتور مخابراتی AT&T خریداری کنند، به قابلیت‌های عرضه شده در وب‌سایت Moto Maker نیز دسترسی خواهند داشت.
نسخه 16 گیگابایتی گلکسی اس 4 با یک قرارداد دو ساله، حدودا 199 دلار قیمت دارد و قیمت نسخه آنلاک این گوشی نیز حدودا 630 دلار می‌باشد.
جمع بندی:
 گوشی موتو ایکس موتورولا یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند موجود در دنیا است. صفحه نمایش این گوشی به اندازه‌ای است که می‌تواند نیازهای طیف گسترده‌ای از کاربران را بر طرف نماید.
قابلیت‌ ناوبری و کنترل، پردازنده قوی، عمر باتری مناسب و سیستم عامل خوب، باعث شده‌اند تا این گوشی در زمره گوشی‌های ممتاز و ایده‌آل بازار قرار بگیرد.
دوربین این گوشی نیز توانایی ثبت لحظات خوب و دلنشین شما را با کیفیتی مطلوب دارد. استفاده از فناوری کلیر پیکسل باعث شده است تا کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط موتو ایکس خوب و قابل قبول باشد.
ممکن است نتوانید با موتو ایکس کانال‌های تلویزیونی را عوض کنید، اما در عوض امکانات خوب و قدرتمندی در دل این گوشی نهفته‌اند که همگی آن‌ها در دسترس شما هستند. برای مثال می‌توان با استفاده از قابلیت دستورات صوتی، بدون نیاز به دخالت دست، بسیاری از امور روزانه خود را رفع رجوع نمایید.
قابلیت شخصی سازی نمودن بدنه این گوشی نیز یکی از حرکات هوشمندانه موتورولا و گوگل به شمار می‌رود. این قابلیت، قطعا مورد پسند بسیاری از کاربرانی است که مایلند با خرید این گوشی، احساس خاص و متمایز بودن را در خود و در بین اطرافیان خود ایجاد نمایند.