انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: سـلـآمـتـ عــروق بـا رعایت تعادل مصرف امگـآ3×!!×!
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
يک متخصص تغذيه گفت: اسيدهاي چرب امگا - 3 التهاب را کاهش داده و به پيشگيري از بيماري‌هاي التهابي مانند بيماري قلبي و آرتريت کمک مي‌کند.


دکتر حميدرضا فرشچي گفت: اسيدهاي چرب امگا 3 براي حفظ سلامت بدن سودمند است.


وي گفت: آلفا لينولنيک اسيد در غذاهاي با منشا گياهي يافت مي‌شوند که غني آن بذرکتان است ولي در روغن کانولا، لوبياي سويا و روغن لوبياي سويا، بذرهاي کدو تنبل و روغن بذر کدو تنبل و گردو نيز موجود است. نوع ديگر امگا-3 با نام (دوکوساهگزانوييک اسيد) يا DHA، در غذاهاي دريايي، جلبک، ماهي آب سرد (مانند سالمون و ساردين و برخي از انواع ماهي تن ) يافت مي شود.


دکتر فرشچي با بيان اينکه اسيدهاي چرب امگا - 3 از جمله اسيدهاي چرب ضروري هستند که براي سلامت بدن مورد نياز است، گفت: از آنجا که بدن نمي تواند آنها را به تنهايي بسازد، مي بايست از طريق رژيم غذايي دريافت شوند.


اين متخصص تغذيه در خصوص مزاياي امگا- 3 براي بدن گفت: تحقيقات گسترده نشان داده‌اند که اسيدهاي چرب امگا- 3 التهاب را کاهش مي‌دهند و به پيشگيري از بيماري‌هاي التهابي مانند بيماري قلبي و آرتريت کمک مي‌کند. امگا - 3 علاوه بر محافظت در برابر التهاب ها، همچنين براي مغز ضروري است و عملکرد رفتاري و ذهني را تحت تاثير قرار مي دهد و به ويژه براي رشد مغز جنين لازم است.


وي در ادامه افزود: بهبود سلامت عروق با کاهش تشکيل پلاک چربي و لخته خون در عروقي که به مغز منتهي مي شوند و همچنين با کاهش ميزان تري گليسريد خون و افزايش کلسترول مفيد (HDL) و کمک به بهبود و سلامت مفاصل و کاهش خطر شکنندگي استخوان ها و همچنين کاهش سختي مفاصل (آرتريت) همراه است.


دکتر فرشچي يادآور شد: بهبود عملکرد مغزي با کمک به پوشش سلول هاي عصبي و ارتباط بهتر سلول هاي مغزي با يکديگر با تعادل در مصرف امگا - 3 امکان پذير است، در حالي که کمبود اين اسيدچرب ممکن است افسردگي، اختلالات دو قطبي، اسکيزوفرني، اختلالات غذايي و اختلال عدم تمرکز را ايجاد کند.


وي همچنين گفت: بهبود سلامت استخوان با اثر مثبت بر سطوح کلسيم بدن و کاهش فقر استخوان، حفظ سلامت پوست با کمک به علايم خفيف مرتبط با اختلالات پوستي نظير آکنه و پسوريازيس و بهبود سلامت گوارشي با کاهش التهابات گوارشي و کمک به تسکين علايم بيماري هاي روده اي مانند کرون و کوليت اولسراتيو با رعايت در تعادل مصرف امگا – 3 نمايان مي شود.


دکتر فرشچي در پايان يادآور شد: بايد در رژيم غذايي روزانه از تمام انواع امگا - 3 استفاده شود، دريافت دو قاشق غذا خوري بذر کتان آسياب شده ( و يا يک قاشق روغن بذر کتان) در روز، مصرف 2 تا 3 واحد از منابع ماهي هاي حاوي امگا – 3، در طي هفته در تامين امگا – 3 مورد نياز بدن بسيار سودمند است، البته ماهي هاي تازه نسبت به ماهي هاي منجمد حاوي امگا – 3 بيشتري هستند.