انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: شب کوری یک اختلال بیماری در هنگام شب!!
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
هنگامي که وارد يک محيط تاريک مي‌شويد پس از چند دقيقه به تاريکي عادت مي‌کنيد و مي‌توانيد اشياء اطراف را مشاهده کنيد، اما اگر نتوانيد پس از پنج دقيقه حتي آنچه را که در دست داريد، مشاهده کنيد، آن گاه پيداست که ديد شما در شب آنچنان که بايد، مناسب نيست.


مشکل ديد در شب، بخصوص در افراد نزديک بين نسبتاً شايع است، عنوان کرد: کساني که به طور ناگهاني دچار اين مشکل مي شوند و يا اينکه ناگهان مشکل ديد در شب در آنها وخيم‌تر مي‌شود، فعاليت در شب به دليل درخشندگي زياد نور برايشان مشکل مي شود و در بسياري از موارد حتي قادر به ديدن ستاره‌هايي که ديگران مي بينند نيستند.


مراديان افزود: از ديگرعوامل احتمالي ايجاد مشکل ديد در شب مي توان به ديابت، تخريب ماکولا، بيماري ارثي "رتينيت پيگمتنوز" و حتي کمبود شديد ويتامين آ نام برد.


وي با تأکيد بر اينکه درهنگام بروز اين مشکل بايد تشعشعات نور را کاهش داد، تصريح کرد: بايد براي نيل به اين هدف از عينک‌هاي ضد بازتاب يا آنتي رفلکس که تشعشع نور تابيده شده به چشم را کاهش مي‌دهند، استفاده کرد. همچنين افرادي که نزديک بين هستند، دست کم بعد از غروب خورشيد عينک به چشم بزنند.


اين متخصص با بيان اينکه بسياري از افراد پس از 60 سالگي درمي يابند که نور زرد لامپ‌هاي حرارتي بهتر از لامپ‌هاي مهتابي امکان ديد بهتري را برايشان فراهم مي آورد، توصيه کرد: اين افراد بجاي استفاده از لامپ‌هاي مهتابي مي‌توانند از لامپ‌هاي حرارتي و زرد رنگ استفاده کنند.


مراديان با ذکر اين نکته که در مبتلايان به شب کوري قدرت تباين و تقابل(کنتراست) ديد کمتر است و افراد مبتلا به تخريب ماکولا بايد از تمامي نور دريافتي استفاده کنند، گفت: اين افراد بايد در روشنايي قرار بگيرند و در ابتداي بيماري براي مطالعه از لامپ‌هاي مطالعه استفاده کنند و نور را به گونه‌اي تنظيم کنند که از پشت شانه به صفحه مورد مطالعه شان بتابد.


وي مواد غذايي آنتي اکسيدان را در مهار بسياري از عوامل که منجر به ضعف ديد در شب مي شوند، مؤثر دانست و افزود: اين مواد مانع از فعاليت مواد آسيب رسان به بافت چشم مي شوند که در رأس اين مواد ويتامين‌هاي A، C، E و نيز فلز روي و بتاکاروتن که در بدن به ويتامين آ تبديل مي شود قرار دارند.


مراديان ادامه داد: اگر غذاي افراد حاوي مقدار مناسبي حبوبات، ميوه و سبزي باشد؛ مقدار قابل توجهي از اين مواد دريافت مي شود، اما براي اطمينان بهتر است از مکمل‌هاي مولتي ويتامين نيز استفاده شود.


اين متخصص با بيان اينکه رانندگي در شب چالش برانگيز است، اظهار کرد: در هنگام رانندگي در شب نور چراغ‌ اتومبيل‌هاي روبرو آزار دهنده است، لذا بايد سعي شود چراغهايي که به پيش مي آيند را در اطراف ميدان ديد خود قرار داده، بدين ترتيب آنها نمي‌توانند ديد شما را مختل کنند.


وي در پايان خاطرنشان کرد: در هنگام رانندگي در روز، دو کيلومتر مانده به تونل عينک آفتابي خود را به چشم بزنيد و بلافاصله پس از وارد شدن به تونل آن را از چشم خود برداريد، اين کار باعث مي شود که چشم ها به تاريکي عادت کنند.