انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نقد و بررسی Sony Xperia SL
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
از لحاظ طراحی، گوشی لبه‌های نسبتا تیزی دارد. Xperia SL جزو گوشی‌های بسیار سبک محسوب نمی‌شود ولی وزن 144 گرمی آن، وزن بسیار مناسبی است. پشت گوشی یک حالت انحنا دارد که در کف دست فرو رفته و در دست گرفتن آن را بسیار لذت بخش می‌کند و همچنین بدنه پلاستیکی مات آن اثر انگشت را اصلا نشان نمی‌دهد به همین دلیل، گوشی همیشه ظاهر تمیز خود را حفظ می‌کند.

Xperia SL از همان طراحی کشیده استفاده شده در گوشی Arc بهره می‌برد که به کاربران کمک می‌کند حتی با وجود صفحه نمایش بزرگ 4.3 اینچی آن، به راحتی و با یک دست با گوشی کار کنند. در زیر صفحه نمایش سه نقطه وجود دارند که در حقیقت همان سه کلید لمسی خازنی کنترلی می‌باشند و آیکون هر کدام در زیر آن بر روی نوار اکرلیکی نشان داده شده است. شاید یکی از تنها مشکلات گوشی Xperia SL همین کلیدهای خازنی باشند که خیلی خوب تعبیه نشده بوده و لمس کردن آن‌ها خیلی بازخورد خوبی ندارد.

شکی در آن نیست که نوار اکرلیکی موجود در پایین گوشی بسیار زیبا بوده و یک ظاهر شیک و خاصی به گوشی داده است. البته لازم است بدانید که این نوار تنها جنبه تزئینی نداشته و آنتن اصلی گوشی در آن قرار دارد و طبق ادعای Sony وجود آنتن گوشی در این نوار اکرلیکی، باعث افزایش کیفیت آنتن دهی گوشی خواهد شد. در کل، از نظر طراحی کوچک‌ترین تفاوتی بین این دو مدل مشاهده نکردیم.

Xperia SL دارای صفحه نمایشی بی‌نظیر 4.3 اینچی با رزلوشن 1280x720 و موتور Moblie Bravia است. رنگ‌های تولید شده بی نهایت زنده و طبیعی هستند و زاویه دید به حدی بالاست که تا 170 درجه تغییر زاویه، هیچ‌گونه تغییری در کیفیت تصویر مشاهده نخواهید کرد. موتور Mobile Bravia که تنها هنگام تماشای فایل‌های ویدئویی فعال می‌شود، کیفیت رنگ و کنتراست تصویر را بهبود می‌بخشد. روشنایی صفحه نمایش بسیار زیاد و خوب بوده و ما هیچ‌گونه مشکلی در کار کردن با گوشی در محیط‌های خارجی و زیر نور آفتاب نداشتم بجز حالتی که نور خورشید مستقیما بر روی صفحه نمایش بود.

حتی با وجود اینکه بر روی گوشی‌های دیگری نیز صفحه‌های نمایش HD دیده بودیم، Xperia SL به دلیل داشتن صفحه نمایشی کوچک‌تر از آن‌ها، تراکم پیکسلی بسیار بیشتری را ارائه می‌کند. برای مثال گوشی‌های Samsung Galaxy Nexus و HTC One X به ترتیب دارای صفحات نمایش 4.65 و 4.7 اینچی هستند. به همین دلیل تراکم پیکسلی تولید شده توسط آن‌ها، کمتر از گوشی Xperia SL است. در مجموع، Xperia SL یکی از بهترین، شارپ ترین و با کیفیت‌ترین صفحات نمایش موجود بر روی گوشی‌های موبایل را دارد.بر خلاف بسیاری از گوشی‌های دیگر، پورت‌های موجود بر روی Xperia SL توسط درپوش پوشیده شده است، به همین دلیل بدنه گوشی فوق‌العاده زیبا و یک دست است.

در سمت راست گوشی به ترتیب از بالا به پایین پورت micro HDMI، کلیدهای کم و زیاد کردن صدا و کلید شاتر دوربین وجود دارد. در سمت چپ گوشی شیار micro USB گوشی وجود دارد و در بالای گوشی کلید پاور و ورودی هدفون 3.5 میلی‌متری قرار دارد.

یکی از بهترین قابلیت‌های خاص گوشی Xperia SL که تقریبا روی هیچ گوشی دیگری ندیده بودیم، امکان عکس برداری حتی هنگامی که گوشی در حالت Stand by است، می‌باشد. این قابلیت به این صورت است که هنگامی که گوشی قفل است، با فشار دادن کلید سخت افزاری شاتر گوشی، در کمتر از دو ثانیه می‌توانید عکس بگیرید و این قابلیت واقعا عالی و کاربردی است.

در این مدل، سونی بصورت پیش فرض از نسخه 4 سیستم عامل اندروید استفاده نموده است.رابط کاربری استفاده شده بر روی خانواده گوشی‌های Xperia که سونی آن را UXP NXT می‌نامد (به معنی تجربه کاری جدید)، بسیار زیبا و روان است. این رابط کاربری بطور پیش فرض دارای ویجت‌های بسیاری است و تقریبا تمام نیازهای کاربران را می‌تواند برطرف کند. ولی در مجموع ظاهر رابط کاربری نسبت به نسخه‌های پیشین موجود بر روی گوشی‌های قدیمی‌تر، مثل Xperia Arc، تغییر زیادی نداشته است.

مانند اکثر گوشی‌های سونی (سونی اریکسون)، Xperia SL نیز بطور پیش فرض کاملا از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.

با توجه به پردازنده بسیار قدرتمند دو هسته‌ای Xperia SL، اصلا جای تعجب نبود که مرورگری اینترنت با آن، فوق‌العاده روان و بی نقص باشد. صفحات به سرعت باز شده و مرورگری بسیار روان است. در ضمن این گوشی بطور پیش فرض دارای Adobe Flash Player نسخه 11 است. یکی از نکته‌های اصلی که به مرورگری بی نقص این گوشی کمک کرده است، صفحه نمایش HD این گوشی است که حتی اگر بر روی متون حداکثر زوم ممکنه را انجام دهید، باز هم بسیار خوانا و بدون هیچ‌گونه شکستگی هستند.

Xperia SL یکی از معدود گوشی‌های اندرویدی است که دارای چیپ NFC است. این بدین معنی است که گوشی می‌تواند با سایر گوشی‌ها و کلا لوازمی که دارای چیپ NFC هستند برای تبادل اطلاعات، ارتباط از فاصله نزدیک برقرار کند.

از نقاط قوت دیگر گوشی Xperia SL، بلندگوی بسیار قوی و با کیفیت آن است. این بلندگوی قوی، کمک بزرگی در لذت گوش کردن به موسیقی و تماشای ویدئو کرده است. همچنین تکنولوژی xLOUD استفاده شده در این گوشی، میزان صدای باس (Bass) را افزایش داده که این لذت را دو چندان می‌کند. در مورد ویدئو پلیر این گوشی نیز هیچ ایرادی نمی‌توانیم بگیریم. به راحتی می‌تواند ویدئوهای Full HD 1080p را پخش کرده و از فرمت‌های DivX و Xvid نیز پشتیبانی می‌کند.

بهترین قسمت دوربین 12 مگاپیکسلی این گوشی با سنسور Exmor R CMOS، سرعت فوق‌العاده بالای آن است. اگر گزینه Launch and capture را از منوی تنظیمات فعال کنید، همان‌طور که پیش‌تر گفتیم حتی در حالتی که گوشی قفل است می‌توان با فشار دادن کلید سخت افزاری شاتر، عکس بگیرید. رابط برنامه دوربین Xperia SL بسیار شبیه رابط موجود در گوشی‌های قبلی مثل Xperia S است. عکس‌های گرفته با دوربین این گوشی بسیار شارپ بوده و رنگ‌های تولید شده بسیار زنده هستند. همچنین نویز تصویر بسیار کم و فلاش قدرتمند آن کمک بسیاری در بهبود عکس‌های گرفته شده در فضاهای تاریک می‌کند.

Xperia SL از نسل جدید باتری‌های لیتیوم-پلیمری استفاده می‌کند که دو برابر سریع‌تر از باتری‌های قبلی شارژ می‌شوند. از لحاظ طول عمر، باتری این گوشی همانند اکثر گوشی‌های قدرتمند اندرویدی با پردازنده دو هسته‌ای عمر می‌کند.

در نهایت می‌توان گفت که Sony با تولید Xperia SL یک گوشی بسیار خوب دیگر خلق کرد. از طراحی زیبا و خاص آن با نوار اکرلیکی گرفته تا دوربین سریع و صفحه نمایش فوق‌العاده آن. تمامی امکانات این گوشی در حد عالیست و پردازنده دو هسته ای 1.7 گیگاهرتزی آن، آن‌را به یکی از قوی‌ترین گوشی‌های دو هسته ای بازار تبدیل نموده است. پیش بینی می‌شود بعد از استقبال فوق‌العاده ای که از مدل پیشین یعنی Xperia S صورت گرفت، این مدل نیز با توفیق زیادی مواجه گردد.

نقد و بررسی Sony Xperia SL 1
طراحی فوق‌العاده زیبا، باریک و سبک
صفحه نمایش فوق‌العاده 4.3 اینچی با رزلوشن HD
پردازنده قدرتمند دو هسته ای 1.7 گیگاهرتزی به همراه یک گیگابایت حافظه RAM
دوربین 12 مگاپیکسلی با سنسور Exmor و قابلیت فیلم‌برداری Full HD 1080p
دوربین جلویی 1.3 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری
خروجی HDMI
پشتیبانی از Wi-Fi و DLNA

نقد و بررسی Sony Xperia SL 1
عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی
نقد و بررسی Sony Xperia SL 1
نقد و بررسی Sony Xperia SL 1