انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نقد و بررسی Sony Xperia P
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
از لحاظ طراحی، Xperia P بسیار شبیه Xperia S است. گوشه‌ها کمی تیز بوده، پشت گوشی یک حالت منحنی شکلی داشته و یک نوار اکرلیکی در قسمت پایینی گوشی قرار دارد. تفاوت اصلی طراحی و ساخت این گوشی نسبت به گوشی Xperia S در جنس مواد اولیه به کار گرفته شده است. برخلاف گوشی Xperia S که بدنه‌ای تمام پلاستیکی داشت، بدنه Xperia P از آلومینیوم یکپارچه ساخته شده است. چنین بدنه با کیفیت و اعلایی، حس بسیار خوبی را هنگام نگه داشتن گوشی به شما منتقل می‌کند.

صفحه نمایش 4 اینچی Xperia P به لطف بهره گیری از تکنولوژی جادوی سفید یا White Magic، از روشنایی بسیار بالایی برخوردار است، به همین دلیل کار کردن با گوشی در محیط‌های پر نور حتی در زیر تابش مستقیم نور آفتاب، بسیار راحت است. به علاوه این صفحه از رزلوشن 540x960 استفاده می‌کند که تراکم پیکسلی بسیار بالای 275ppi را ارائه می‌دهد. این دقت بالا، کیفیت عالی متون و تصاویر را تضمین می‌کند.
در سمت راست گوشی به ترتیب از بالا، کلید پاور، کلیدهای کم و زیاد کردن صدا و کلید شاتر دوربین قرار دارند. در بالای گوشی نیز جک هدفون 3.5 میلی‌متری قرار دارند.

در قلب این گوشی پردازنده دو هسته‌ای Cortex-A9 با فرکانس یک گیگاهرتز و یک گیگابایت حافظه RAM قرار دارد. این سخت افزار کمی فراتر از سخت افزار استفاده شده بر روی گوشی‌های هم رده دیگر موجود در بازار است و این امر یک برتری نسبی به گوشی Xperia P نسبت به رقبای خود داده است.

همانند اکثر گوشی‌های جدید خانواده Xperia، گوشی Xperia P نیز از سیستم عامل اندروید 2.3 با رابط کاربری UXP NXT استفاده می‌کند. این رابط کاربری بسیار زیبا، ساده و در عین حال کاربردیست و نسبت به نسخه‌های پیشین، پیشرفت بسیاری داشته است. سونی ویجت‌های بسیار خوب و تعدادی تصویر پس زمینه متحرک بسیار زیبا در این رابط کاربری قرار داده است. البته لازم به ذکر است که سونی وعده داده است که آپدیت اندروید 4.0 برای گوشی Xperia P تابستان امسال منتشر خواهد شد.

به لطف داشتن پردازنده قدرتمند دو هسته‌ای یک گیگا هرتزی، محیط سیستم عامل بسیار روان است. تنها زمانی که از تصاویر پس زمینه متحرک استفاده کردیم، مقدار بسیار ناچیزی کاهش سرعت مشاهده کردیم. برای تست سخت افزار این گوشی چند بازی با گرافیک بالا را تست کردیم که همگی به روانی و بدون هیچ‌گونه مشکلی اجرا شدند.

Xperia P به طور پیش فرض از کیبورد مخصوص سونی با نام Xperia Keyboard استفاده می‌کند. این کیبورد بسیار خوب طراحی شده است و به همین دلیل تایپ کردن با این گوشی چه در حالت افقی و چه در حالت عمودی بسیار لذت بخش است. در ضمن این کیبورد از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند.

مرورگری اینترنت با Xperia P به روانی و خوبی برادر بزرگ‌تر خود یعنی Xperia S نیست و ما دلیل این امر را مرورگر اینترنتی استاندارد اندروید 2.3 می‌دانیم. درست است که این مرورگر از فرمان‌های دو انگشتی و Flash به طور کامل پشتیبانی می‌کند ولی حرکت در بین صفحات خیلی روان نیست و پیشنهاد می‌کنیم که یکی از مرورگرهای اینترنتی سریع را بر روی گوشی خود نصب کنید.

سونی در این گوشی نیز از برنامه موزیک پلیر خاص خود استفاده کرده است. به جرات می‌توان گفت این برنامه یکی از بهترین و کامل‌ترین موزیک پلیرهایی است که بر روی گوشی‌های اندرویدی دیده بودیم. محیط این برنامه بسیار منظم و کاربردی بوده، اکولایزرها و تنظیمات بسیاری وجود داشته و در ضمن به یک ویجت بسیار خوب هم مجهز است.

Xperia P از دوربین 8 مگا پیکسلی به همراه فلاش LED بهره می‌برد که کیفیت عکس‌برداری خیلی خوبی را ارائه می‌دهد. عکس‌های گرفته شده با دوربین این گوشی جزئیات را به خوبی نشان داده، رنگ‌های تولید شده بسیار طبیعی بوده و سرعت فوکوس دوربین بسیار بالاست. تنها در شرایط نوری ضعیف است که سرعت فوکوس پایین می‌آید. همین موضوع در مورد فیلم‌برداری Full HD گوشی نیز تا حد زیادی صادق است ولی در مجموع می‌توان گفت که رضایت بیشتری از کیفیت عکس‌برداری این گوشی نسبت به کیفیت فیلم‌برداری آن داشتیم.

همان‌طور که در نقد و بررسی گوشی‌های دیگر سونی گفته بودیم، بلندگوهای قدرتمند و با کیفیت یکی از مزایای اصلی گوشی‌های سونی محسوب می‌شوند و Xperia P نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در مجموع می‌توان گفت که Sony Xperia P یکی از بهترین گوشی‌های رده بالای موجود در بازار است. این گوشی دارای مزایای بسیاری است که برای مثال می‌توان به بدنه آلومینیومی با کیفیت، دوربین بسیار خوب، رابط کاربری عالی، پردازنده قدرتمند دو هسته‌ای و صفحه نمایش بسیار روشن اشاره کرد. اگر به دنبال یک گوشی رده بالا با قیمتی مناسب هستید، Xperia P یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود.

نقد و بررسی Sony Xperia P 1
بدنه آلومینیومی بسیار با کیفیت
صفحه نمایش بسیار روشن
دوربین 8 مگاپیکسلی با کیفیت به همراه فلاش LED
پردازنده دو هسته‌ای قدرتمند
بلندگوی قوی و با کیفیت
رابط کاربری ساده و شکیل
خروجی HDMI
قابلیت NFC و DLNA
سیستم عامل اندروید 2.3 با قابلیت ارتقا به اندروید 4

نقد و بررسی Sony Xperia P 1
عملکرد متوسط مرورگر
عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی
نقد و بررسی Sony Xperia P 1
نقد و بررسی Sony Xperia P 1