انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نقد و بررسی HTC One - 32GB
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
نقد و بررسی HTC One را این گونه شروع می‌کنیم. کافیست یک‌بار این گوشی را در دست بگیرید تا متوجه شوید که با یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی و یا شاید با کمی ارفاق، برترین گوشی اندرویدی تولید شده تا به این تاریخ طرف هستید. همه چیز در مورد طراحی و ساخت این گوشی، همانیست که یک کاربر می‌خواهد. کیفیت، خلاقیت، زیبایی و دوام، همه و همه در این گوشی وجود دارند. پیش از این، همچنین کیفیت ساختی را فقط در گوشی‌های ساخت کمپانی اپل می‌توانستیم مشاهده نماییم، اما بی شک HTC با تولید گوشی وان، اپل را از یکه تازی در زمینه کیفیت ساخت خارج نمود.

طراحی و ساخت
با اینکه کمتر پیش آمده در مورد ظاهر گوشی‌ها نظر دهیم و آن‌را بر عهده خواننده گذاشتیم، ولی در مورد HTC One کم لطفی است اگر نگوییم که واقعا زیباست. البته طراحی مستطیلی با گوشی‌های گرد آن شما را کاملا به یاد آیفون 5 می‌اندازد، مخصوصا در مدل مشکی آن، اما به نظر ما حتی از آیفون 5 نیز زیبا تر است. بدنه HTC One از آلومینیوم یکپارچه ساخته شده و وزن آن نیز تنها 143 گرم می‌باشد. این وزن معادل آیفون 4S با صفحه نمایش 3.5 اینچی است که مشاهده می‌نمایید که برای یک گوشی در این ابعاد، وزن مناسبی به شمار می‌رود. ابعاد گوشی نیز 68×137.5 میلی متر است 9.3 میلی متر نیز ضخامت دارد. این یعنی یک گوشی خوش دست که از گرفتن آن در دست احساس بسیار خوبی خواهید داشت. در ضمن، طبق گفته طراحان گوشی، پشت گوشی را با اندکی قوس، طوری طراحی نموده‌اند که در کف دست بهتر نیز بنشیند. اینکه در تولید بدنه این گوشی هیچ شکافی وجود ندارد و کاملا یکپارچه است باعث گشته که دوام دستگاه نیز به نظر مناسب باشد. اما برسیم به توضیح محل قرار گیری کلیدها و شکاف‌های گوشی. بر روی لبه بالایی گوشی فقط کلید پاور به همراه جک 3.5 میلی متری هدفون قرار دارند. سمت راست دستگاه نیز محل قرار گیری کلید کنترل صدا می‌باشد. در سمت مقابل یعنی سمت چپ، می‌توانید یک دریچه بسیار کوچک که محل قرار گیری سیم کارت است را مشاهده نمایید که البته همانند محل قرار گیری سیم کارت در گوشی‌های اپل، توسط یک سوزن مخصوص باز می‌گردد. بر روی لبه پایینی گوشی نیز درگاه microUSB قرار گرفته است. در نهایت، بر روی قاب پشتی گوشی نیز دوربین به همراه فلاش LED و لوگوی HTC قرار دارند که در کنار عبارت BeatsAudio، قاب پشتی گوشی را نیز بسیار زیبا کرده‌اند. جالب است که بلندگو های این گوشی بر روی قاب پشتی نیستند و از آن جالب‌تر این است که بلندگوها در قسمت جلویی گوشی و در بالا و پایین قرار گرفته‌اند که از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردارند و 93 دسی بل قدرت دارند. در کل می‌توان گفت که همه چیز این گوشی به خوبی طراحی گشته و یک ترکیب زیبا و عالی را پدید آورده است که به واقع ما را محو خود نمود. بدنه بسیار با کیفیت تمام آلومینیومی یکپارچه، به همراه لبه های گرد و صیقلی، و نمای جلویی که می‌توان گفت اکثرا از صفحه نمایش تشکیل گردیده و همچنین بلندگو های منحصر به فرد در بالا و پایین صفحه نمایش، همه و همه باعث می‌گردد که این گوشی را پسر شایسته سال بنامیم.

صفحه نمایش
خوب، به صفحه نمایش HTC One می‌رسیم. صفحه نمایش این گوشی یک صفحه نمایش 4.7 اینچی از نوع SuperLCD 3 می‌باشد که دارای رزولوشن فوق‌العاده 1920×1080 یا Full HD می‌باشد. این رزولوشن با این ابعاد صفحه، تراکم پیکسلی 469ppi را تولید می‌نماید. این تراکم پیکسلی، حتی از گوشی‌هایی مانند Xperia Z و HTC Butterfly نیز بیشتر است. فکر نمی‌کنیم لازم به گفتن باشد که این صفحه نمایش قادر است 16 میلیون رنگ را نیز تولید نماید و چندین لمس همزمان را نیز درک نماید. در ضمن این صفحه نمایش دارای یک روکش ضد خش Corning Gorilla Glass 2 نیز می‌باشد. اما بد نیست یک توضیح نیز در مورد این تراکم پیکسلی ارائه نماییم. در این ابعاد، وجود رزولوشن 1080P شاید چندان هم با رزولوشن های پایین‌تر تفاوت نداشته باشد، چرا که چشم انسان قادر نیست به راحتی همه کیفیت تولید شده توسط صفحه نمایش را متوجه شود. برای همین است که اپل ادعا می‌کند تراکم پیکسلی 326ppi موجود بر روی گوشی‌های ساخت این کمپانی، استاندارد و کافیست. اما به هر حال، هیچ کس کتمان نمی‌کند که رزولوشن بالاتر صفحه نمایش برای همگان لذت بخش تر است. اما عملکرد گوشی در زوایای مختلف نیز همانند HTC One X کاملا مناسب ارزیابی می‌گردد و در شرایط نوری قوی نیز مشکلی برای کار با آن نخواهید داشت.

سخت افزار
HTC One همانند گوشی LG Optimus G Pro از چیپ جدید کمپانی Qualcomm به نام Snapdragon 600 استفاده می‌کند که شامل یک پردازنده چهار هسته ای Krait 300 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز و پردازشگر گرافیکی Adreno 320 است. به علاوه این گوشی دارای دو گیگابایت حافظه RAM نیز می‌باشد. بدین ترتیب به معنای واقعی با یک غول طرف هستیم. در اکثر تست‌های انجام شده، HTC One توانست از اکثر گوشی‌های اندرویدی پیشی گیرد. همان‌طور که مشاهده می‌نمایید، در اکثر بنچمارک ها این گوشی با اختلافی کم، بعد از Galaxy S4 و Optimus G Pro قرار می‌گیرد. همان‌طور که مشاهده می‌نمایید، در بنچمارک های Pi که مربوط به سرعت پردازشی پردازنده می‌باشد، Linpack که مربوط به عملکرد هر یک از هسته هاست و Quadrant که مربوط به کارایی کلی گوشیست، HTC One در مقام سوم قرار گرفت. با این توضیح که به گوشی‌های بالاتر از خود نزدیک‌تر است تا به گوشی‌های پایین‌تر از خود. اما در بنچمارک Epic Citadel که مربوط به پردازشگر گرافیکی و نحوه اجرای بازی‌ها و برنامه های گرافیکی است، عملکرد این گوشی از Optimus G Pro بهتر بود و در رتبه دوم بعد از Galaxy S 4 قرار گرفت. در کل، می‌توان این گونه جمع بندی کرد که با یکی از 3 گوشی برتر اندرویدی مواجه هستیم. در ضمن، این گوشی در دو ظرفیت 32 و 64 گیگابایتی تولید گردیده که همانند گوشی‌های اپل، امکان ارتقا آن توسط کارت حافظه جانبی وجود ندارد. از دیگر قابلیت‌های این گوشی می‌توان به وجود امکانات ارتباطی متنوع مانند فناوری بلوتوث نسخه 4، NFC و DLNA اشاره نمود.

نرم افزار
HTC بر روی پرچمدار جدید خود از نسخه 4.1.2 سیستم عامل اندروید استفاده نموده که اعلام کرده آپدیت اندروید 4.2.2 مدت کوتاهی پس از ورود این گوشی به بازار، منتشر خواهد شد. اما اولین چیزی که در هنگام روشن کردن گوشی به نظر می‌آید، شباهت UI جدید HTC با گوشی‌های ویندوزی است. به این علت که یک صفحه با نام Blinkfeed برای رابط کاربری گوشی طراحی شده که همانند رابط کاربری ویندوز فون، کاشی‌هایی دارد که می‌توانید آن‌ها را به اخبار یا صفحه اجتماعیتان وصل نمایید. می‌توان Sense 5 را رابط کاربری شیک و زیبایی دانست، اما از نظر راحتی کار باید اذعان داشت که TouchWiz سامسونگ عملکرد بهتری دارد. همه چیز در سامسونگ دم دست است و راحتی فدای زیبایی نشده است. اما وارد منوی برنامه‌ها که می‌شوید، با یک صفحه ساده و برنامه های چیده شده روبرو می‌شوید که مقداری کسل کننده می‌باشد. از HTC انتظار داشتیم برای این قسمت از رابط کاربری خود نیز طراحی خاصی را مد نظر داشته باشد که این‌گونه نشد. اما از لحاظ روان بودن باید بگوییم که شگفت زده خواهید شد. نکته دیگری که برای ما مقداری جلب توجه نمود، شباهت منوها مخصوصا در منوی Setting با iOS بود که رنگ آمیزی و طراحی آن ما را شدیدا به یاد iOS انداخت که البته این چیز جدیدی نیست و قبل‌تر نیز به کرات، کمپانی‌های مختلف از سیستم عامل اپل نمونه برداری کرده بودند. گزینه های مختلفی نیز برای ترتیب چیدمان برنامه‌ها وجود دارد که می‌توانید بر اساس حروف الفبا یا بیشترین بازدید آن‌ها را مرتب نمایید. شکل و شمایل رابط کاربری را نیز می‌توانید تغییر دهید. یکی از پیش فرض‌های موجود برای این صفحه، حالت مخصوص ماشین است که از ساعت، آب و هوا و 5 کاشی تشکیل می‌گردد که دسترسی به کنترل‌ها را راحت‌تر می‌نماید. اما با وجود یک صفحه نمایش 4.7 اینچی با رزولوشن Full HD، سخت افزار بسیار قدرتمند، راه های مختلف ارتباطی مانند 4G، 3G ، Wi-Fi، GPRS و Edge و سیستم عامل اندروید، مرورگری اینترنت در این گوشی همانند یک تبلت لذت بخش است. با وجود اسپیکر های بسیار قدرتمند و با کیفیت و البته با وجود تقویت کننده صوتی BeatsAudio، این گوشی نقش یک مدیاپلیر حرفه ای را نیز برای شما بازی خواهد نمود. البته عدم وجود یک هدفون Beats در جعبه این گوشی برای ما جای سوال داشت، چرا که هدفون موجود به همراه HTC One یک هدفون معمولیست. گالری عکس‌ها هم پیشرفت چشم گیری داشته و امکانات مناسبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

دوربین
HTC One با یک دوربین منحصر به فرد تولید گردیده است. این دوربین اولین دوربینی است که دارای پیکسل‌هایی سه برابر بزرگ‌تر از همنوعان 12 مگاپیکسلی خود است. با این حال، با اینکه سنسور این دوربین به اندازه سنسور دوربین‌های 12 مگاپیکسلی است، اما عکس‌های ثبت شده با آن رزولوشنی معادل یک سوم عکس‌های ثبت شده توسط دوربین‌های 12 مگاپیکسلی را دارا هستند. HTC این پیکسل‌های بزرگ‌تر را UltraPixel نامیده است. در واقع، پیکسل‌ها در آیفون 5 و نوکیا PureView هر کدام 1.4 میکرون پیکسل هستند، در حالیکه هر پیکسل در دوربین HTC One دو برابر پیکسل‌های آیفون 5 و PureView می‌باشد. پیکسل بزرگ‌تر باعث می‌گردد نویز تصویر کاهش یابد و گستره دینامیکی افزایش یابد. همچنین، نور بیشتری در عکس ثبت می‌گردد و عکاسی در شرایط نوری نا مناسب نیز با این دوربین راحت‌تر خواهد بود. دوربین HTC One دارای یک سنسور 4 مگاپیکسلی BSI با فراخی دیافراگم f/2.0 است. عکس‌های ثبت شده در حالت 16:9 دارای رزولوشن 2688×1520 می‌باشند که اگر نسبت تصویر را به 4:3 تغییر دهید، رزولوشن به 2048×1520 کاهش می‌یابد که در حد یک دوربین 3 مگاپیکسلی است. ممکن است این طور فکر کنید که کیفیت عکس‌های HTC One بسیار پایین است ولی واقعیت کاملا برعکس می‌باشد.
اما یک امکان دیگری که HTC برای این گوشی قرار داده است، HTC Zoe نام دارد. Zoe از تمام گالری‌های تصویری گوشی‌های دیگر پیشرفته تر است و یکی از دلایل اصلی آن، چیپ جداگانه ImageChip 2 می‌باشد. هنگامی که در حالت Zoe باشید و کلید شاتر گوشی را فشار دهید، دوربین One نزدیک به 20 تصویر و 3 ثانیه ویدیو ثبت می‌کند. به طور دقیق، گوشی از یک ثانیه پیش از فشردن کلید شاتر تا دو ثانیه بعد را فیلمبرداری می‌کند. این میزان عکس و فیلم پیش نیاز استفاده از امکانات فوق‌العاده‌ی گالری Zoe است.جالب‌ترین امکان، Event یا "رخداد" نام دارد. در حالت Event، عکس‌های گالری شما بر اساس زمان و مکان عکسبرداری دسته بندی می‌شوند. هر رخداد شامل یک ویدیوی 30 ثانیه ای می‌باشد که ترکیبی از ویدیوهای 3 ثانیه ای گرفته شده است. شما می‌توانید این کلیپ‌ها را تغییر داده، به آن‌ها افکت‌های تصویری اضافه کرده و حتی برای آن‌ها موسیقی پس زمینه انتخاب کنید. انیمیشن‌های گالری کاملا یک پارچه هستند. هر انیمیشن از 20 تصویر تشکیل شده است. این انیمیشن‌ها که به صورت فایل‌های GIF ذخیره می‌شوند، قابل آپلود بر روی وب سایت Zoe Share بوده و می‌توانید به راحتی این انیمیشن‌ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. از آنجایی که گوشی هنگام عکسبرداری در حالت Zoe، سه ثانیه فیلم نیز تهیه می‌کند، شما می‌توانید هنگام ویرایش عکس‌ها، از این ویدیوها استفاده کرده و برای مثال، سوژه های در حال حرکت را حذف کنید. به علاوه به کمک Zoe می‌توانید، در عکس‌های دسته جمعی، چشمان بسته را ویرایش و درست کنید. قابلیت بعدی، Sequence Shot نام دارد. این قابلیت از یک سوژه در حال حرکت چند تصویر پشت سر هم تهیه کرده و آن‌ها را بر روی هم انطباق می‌دهد به طوری که در تصویر نهایی، سوژه مورد نظر چند بار نشان داده می‌شود. اما امکانات ویژه Zoe به همین جا ختم نمی‌شود. برای مثال به کمک امکان Face Contour می‌توانید صورت اشخاص را لاغر کنید. قابلیت هایی هم برای صاف کردن صورت اشخاص، تصحیح کردن نور محیط، بزرگ کردن چشم و حذف قرمزی چشم وجود دارد. به طور خیلی خلاصه، Zoe را می‌توان یک Photoshop کوچک در دستان شما دانست. لازم به ذکر است که کاربران می‌توانند تمامی تصاویر و ویدیوهای مربوط به Zoe را توسط وب سایت Zoe Share و یا شبکه های اجتماعی، با دوستان خود به اشتراک بگذارند.
اما همه این‌ها را گفتیم، ولی اصل قضیه که کیفیت عکس‌های ثبت شده است باقی مانده. با نگاهی به عکس‌های ثبت شده توسط این دوربین، پی خواهید برد که آیا برای HTC این همه دردسر ارزش داشته یا نه؟ عکس‌ها بسیار با کیفیت و طبیعی هستند. رنگ‌ها بدون هیچ اغراقی نمایش داده می‌شوند و همه جزئیاتی که انتظار دارید در عکس موجود است. البته بر خلاف انتظارمان، مقداری نویز در عکس‌های ثبت شده وجود دارد، اما قابل چشم پوشیست. در ضمن، بر خلاف اکثر دوربین‌های موجود بر روی گوشی‌های هوشمند، دوربین این گوشی در شرایط نوری مناسب، عملکرد ضعیف‌تری را ارائه می‌نماید و در نور کم، عکس‌های به نسبت بهتری ثبت می‌کند.اما نکته جالبی که وجود داشت، این بود که وقتی عکس‌های این دوربین را با آیفون 5 مقایسه نمودیم، تفاوت کمی را مشاهده کردیم. در واقع، وجود این دوربین بر روی گوشی HTC One حداقل یک مزیت بزرگ را به همراه دارد، اینکه شاید این تفکر اشتباه در بین عوام که هر چه مگاپیکسل دوربین بالاتر باشد بهتر است را تغییر دهد، اما شاید در کل باز هم با دیدن عکس‌ها با خود بگویید، خوب این همه تبلیغ از طرف HTC برای همین؟ ولی اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از عملکرد دوربین HTC One داشته باشیم باید بگوییم که کاملا رضایت بخش و مناسب است، ولی در حد برترین دوربین‌های موجود بر روی گوشی‌های هوشمند سطح بالا، و نه بیشتر !
به علاوه دوربین HTC One می‌تواند با کیفیت Full HD و سرعت 30 فریم بر ثانیه و حتی در حالت HDR، فیلم‌برداری کند. در ضمن، در بالای صفحه نمایش، یک دوربین دوم 2.1 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری Full HD قرار دارد.

باتری
باتری موجود بر روی این گوشی یک باتری لیتیوم پلیمری 2300 میلی آمپر ساعتیست. این باتری قادر خواهد بود به راحتی در مصارف روزانه تا حدود 2.5 روز شارژدهی نماید. البته بهتر بود HTC بر روی این گوشی با صفحه نمایش Full HD یک باتری قدرتمند تر قرار می‌داد.

جمع بندی
برترین گوشی‌ای که تا به حال توسط کمپانی HTC تولید گردیده One نام دارد. این را می‌توان بدون شک و شبهه بیان نمود. با اینکه این کمپانی چندی پیش با تولید و عرضه HTC Butterfly نیز خود نمایی کرده بود، اما می‌توان گفت که با این گوشی جدید خود یعنی One پا به عرصه رقابت گذاشته است. رقابتی که در آن رقبای سرسختی چون iPhone 5، Galaxy S4، Xperia Z و Optimus G Pro قرار دارند که همگی قدرتمندترین گوشی‌های ساخت کمپانی‌های خود هستند. اما شاید عاملی که این گوشی را به برترین گوشی اندرویدی ساخته شده تا به امروز تبدیل نماید، کیفیت ساخت آن باشد، چیزی که همیشه در گوشی‌های سامسونگ فقط برای دارندگان آن‌ها یک حسرت را به جا می‌گذارد. بدنه تمام فلزی و بسیار خوش ساخت، برترین صفحه نمایش از نوع SuperLCD با رزولوشن Full HD، رابط کاربری HTC Sense، بلندگو های استریوی بسیار عالی، دوربین عجیب و غریب ولی با کیفیت و نسخه 4.1.2 از سیستم عامل اندروید، همه و همه در کنار هم یک پکیج بسیار دوست داشتنی با نام HTC One را پدید آورده‌اند که به نظر می‌رسد کمپانی HTC را احیا نماید.

نقد و بررسی HTC One - 32GB 1
صفحه نمایش 4.7 اینچی با رزولوشن FullHD و تراکم پیکسلی 470ppi
حافظه داخلی 32 و 64 گیگابایتی
پشتیبانی از 4G، 3G، Wi-Fi، GPRS و Edge
مجهز به فناوری صوتی BeatsAudio
دارای فناوری‌های DLNA و NFC
دوربین 4 مگاپیکسلی بسیار با کیفیت با سنسور منحصر به فرد
سیستم عامل اندروید 4.1
سخت افزار بسیار قدرتمند به همراه 2 گیگابایت حافظه رم
25 گیگابایت حافظه مجازی DropBox
رابط کاربری HTC Sense 5
وجود HTC Zoe برای گالری عکس‌ها

نقد و بررسی HTC One - 32GB 1
عدم وجود درگاه کارت حافظه جانبی
باتری متوسط
نقد و بررسی HTC One - 32GB 1
نقد و بررسی HTC One - 32GB 1