انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نقد و بررسی HTC Butterfly
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
همان‌طور که میدانید این اولین گوشی ساخت کمپانی HTC است که دارای صفحه نمایش 5 اینچی با رزولوشن FullHD است. البته می‌توان ادعا نمود که این گوشی حتی اولین گوشی است که رزولوشن صفحه نمایش آن FullHD است و در روزهای پایانی سال 2012 میلادی معرفی گردید. پس از این گوشی، گوشی‌های دیگری مانند Sony Xperia Z/ZL و همچنین Oppo 5 نیز با صفحه نمایش‌های مشابه معرفی گردیدند. HTC مدل جدید خود را با نام J Butterfly در ژاپن عرضه نمود و سپس، با نام Droid DNA نیز در آمریکا به فروش رسانید. حال یا نسخه جهانی این گوشی که با نام Butterfly عرضه گردیده آشنا می‌شویم که با تغییراتی جزیی نسبت به مدل‌های مخصوص آمریکا و ژاپن تولید گردیده است. نمی‌خواهیم با تعدد نام‌های این گوشی خسته‌تان کنیم، اما یکی دیگر از نام‌های این گوشی نیز HTC Deluxe می‌باشد.

طراحی و ساخت
از نظر طراحی این گوشی می‌توان گفت که HTC در ساخت آن به طراحی‌های قبلی خود تا حدود زیادی وفادار مانده است. در نگاه کلی این گوشی بی شباهت به پرچم‌دار قبلی این کمپانی یعنی One X نیست.البته لبه های منحنی مقداری مخروطی‌تر گشته‌اند. در کل، طراحی این گوشی زیبا و راضی کننده به نظر می‌رسد. قطر کم آن که در بیشترین حد تنها به 9.1 میلی متر می‌رسد باعث می‌گردد که نگهداری آن در دست و کار با گوشی راحت‌تر گردد. در کل می‌توان این گوشی را با وجود ابعاد بزرگ آن یعنی 70×143 میلی متر، گوشی خوش دستی نامید. کیفیت ساخت آن نیز همانند اکثر گوشی‌های ساخت HTC بسیار خوب و امیدوار کننده است. به واقع وقتی آن‌را در دست می‌گیرید، کیفیت و مقاومت خوب گوشی را حس خواهید نمود و از آن لذت خواهید برد. با اینکه صفحه نمایش این گوشی از صفحه نمایش موجود بر روی Galaxy S III بزرگ‌تر است، ولی به علت طراحی باریک اطراف صفحه نمایش، این گوشی از S III عریض‌تر نیست و عرض مشابهی دارد. اما از Galaxy Note که دارای صفحه نمایشی 5.3 اینچی و تنها 0.3 اینچ بزرگ‌تر از این گوشی است، چیزی حدود 12 میلی متر در عرض باریک‌تر است. در ضمن، HTC سعی نموده که وزن این گوشی را نیز متعادل نگاه دارد و با 140 گرم، تقریبا موفق نیز گردیده است. برای اثبات حرفمان، وزن گوشی‌هایی مانند Note II و یا لومیا 920 را با حدود 180 گرم یاد آوری می‌نماییم. مورد دیگری که به نظر جالب است این است که بر خلاف طراحی دوربین One X که مقداری از بدنه بیرون بود، قاب دوربین این گوشی کاملا هم سطح بدنه است. این گوشی در دو رنگ مشکی-قرمز و مشکی-سفید ارائه گشته است. در قسمت زیرین صفحه نمایش، سه کلید خازنی کنترلی اندروید با کارایی‌های متفاوت ( بازگشت، خانه و آخرین برنامه‌های اجرا شده ) قرار گرفته‌اند. در سمت راست بدنه کلید کنترل صدا به چشم می‌خورد. در سمت چپ اما با یک لبه کاملا صاف مواجه هستیم. در لبه پایینی گوشی نیز درگاه microUSB و میکروفن قرار دارند. البته درگاه microUSB توسط درپوشی مخفی گردیده است. اما در لبه بالایی، جک 3.5 میلی متری هدفون و کلید پاور و شکاف سیم کارت که آن هم مجهز به یک درپوش است تعبیه شده‌اند. نهایتا بر روی قاب پشتی گوشی نیز، دوربین 8 مگاپیکسلی به همراه فلاش LED قرار دارند که به همراه یک لوگوی HTC و لوگوی Beats، زیبایی خاصی را به قاب پشتی بخشیده‌اند. لازم به ذکر است که این قاب ثابت است و باتری توسط کاربر قابل تعویض نمی‌باشد.

صفحه نمایش
اما می‌رسیم به مهم‌ترین بخش نقد و بررسی‌مان در مورد این گوشی، یعنی صفحه نمایش آن که باعث گردیده این گوشی را از دیگر گوشی‌ها متمایز نماید.HTC بر روی پرچم‌دار جدید خود از یک صفحه نمایش 5 اینچی از نوع SuperLCD 3 استفاده نموده که دارای رزولوشن 1080×1920 یا FullHD می‌باشد. این رزولوشن به نسبت ابعاد، تراکم پیکسلی خارق‌العاده 441ppi را تولید می‌نماید. پیشتر و در نقد و بررسی صفحه نمایش گوشی‌های ساخت اپل با تراکم پیکسلی 326ppi، از واژه شگفت انگیز استفاده نمودیم. اما به واقع واژه خوبی برای توصیف تراکم پیکسلی 441ppi نیافتیم. عکس‌ها و متون در این صفحه نمایش فوق‌العاده نمایش داده می‌شوند. کافیست آن‌را در کنار یک صفحه نمایش با رزولوشن HD قرار دهید تا به راحتی تفاوت را متوجه شوید. شفافیت تصویر آنقدر عالیست که اگر مدت‌های طولانی نیز در این صفحه نمایش به خواندن متون بپردازید، خسته نخواهید شد. اما وضوح تصویر این صفحه نمایش به خوبی SuperAMOLED های سامسونگ نیست. البته این بدان معنا نیست که از دیدن آن مایوس خواهید شد، بلکه دارای وضوح بسیار بالایست. از آنجائیکه کلا عملکرد SuperLCD ها در زیر نور مستقیم آفتاب و زوایای مختلف نیز خوب ارزیابی می‌گردد، در مورد این صفحه نمایش هم می‌توان گفت که افت عملکرد خاصی را مشاهده ننمودیم. در نهایت، این صفحه نمایش توسط محافظ Gorilla Glass کاور گردیده است.

سخت افزار
Butterfly از چیپ Snapdragon S4 Pro کمپانی Qualcomm بهره می‌برد. این چیپ دارای پردازنده چهار هسته ای Cortex-A15 با فرکانس 1.5 گیگاهرتز و پردازشگر گرافیکی Adreno 320 می‌باشد که در حال حاضر قدرتمندترین سخت افزار موجود بر روی گوشی‌های اندرویدی است و بسیار سریع‌تر از پردازنده های قرار داده شده بر روی گوشی‌های رده بالای HTC One X و Samsung Galaxy S III می‌باشد. به علاوه این گوشی دارای دو گیگابایت حافظه RAM می‌باشد که تضمین کننده اجرای بی عیب و نقص چندین برنامه به صورت همزمان است.
همچنین این گوشی دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی است که البته امکان افزایش آن به میزان 32 گیگابایت دیگر توسط کارت حافظه microSD نیز وجود دارد. همچنین با وجود پشتیبانی این گوشی از راه های مختلف ارتباطی مانند Wi-Fi، 3G و شبکه پر سرعت 4G، ارتباط با دنیای اینترنت با بالاترین سرعت ممکن میسر خواهد بود. در ضمن، وجود نسخه 4 از فناوری بلوتوث و قابلیت‌های NFC و DLNA نیز ارتباط این دستگاه را با دیگر دستگاه های دیجیتالی راحت‌تر می‌نماید.

نرم افزار
HTC بر روی این گوشی از نسخه آخر سیستم عامل اندروید یعنی نسخه 4.1 یا JellyBean استفاده نموده است. در کنار این سیستم عامل فوق‌العاده، چیزی که باعث نهایت لذت از کار با این گوشی خواهد شد، رابط کاربری بسیار محبوب HTC یعنی HTC Sense 4 Plus می‌باشد. به لطف وجود پروژه کره بر روی نسخه 4.1 اندروید، حرکت در بین منوها واقعا نرم و روان صورت می‌پذیرد، طوری که می‌توانید علت نام گذاری پروژه کره را لمس نمایید. وجود ویجت آب و هوای HTC بر روی همه گوشی‌های این کمپانی، یکی از مواردیست که آن‌ها را بسیار دوست داشتنی‌تر و زیبا تر نموده است. این ویجت هم اکنون به نهایت خود رسیده است و کاربر را محو خود می‌نماید. صفحه اصلی را نیز می‌توان به طرق مختلف شخصی سازی نمود. با باز نمودن نوار Notification نیز می‌توان از آخرین تماس‌ها و یا پیام‌ها و همین طور هشدار های برنامه های مختلف مطلع گردید. در ضمن، یک میانبر به قسمت تنظیمات و قسمت ذخیره انرژی نیز وجود دارد. با وجود برنامه استاندارد پخش موسیقی بر روی این گوشی که از اکثر فرمت های رایج پشتیبانی می‌نماید و همچنین وجود فناوری BeatsAudio بر روی این گوشی، Butterfly می‌تواند نقش یک مدیاپلیر همراه بسیار خوب را نیز بازی نماید.

دوربین
دوربین موجود بر روی این گوشی تفاوت زیادی با دوربین One X ندارد. به نظر می‌رسد HTC از عملکرد دوربین One X رضایت داشته است و همان را برای گوشی جدید خود نیز انتخاب نموده است. این دوربین 8 مگاپیکسلی قادر است تصاویری با رزولوشن 2448*3264 پیکسل را ثبت و با کیفیت FullHD فیلم برداری نماید. با باز نمودن رابط کاربری دوربین، امکانات متنوع و زیادی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. در سمت چپ رابط کاربری دوربین، کلید های فلاش، تعویض کننده دوربین اصلی با دوربین مکالمه تصویری، تنظیمات و مود های مختلف عکاسی قرار دارند. در سمت راست نیز کلید های افکت‌ها، ثبت عکس، کلید فیلم برداری و میانبر به گالری وجود دارد. برای زوم کردن نیز یک کلید نرم افزاری وجود دارد که می‌توان از آن استفاده نمود. در ضمن، افکت‌ها و مود های بسیاری در دسترس کاربر قرار دارد که بتواند بر طبق نظر خود از آن‌ها استفاده نموده عکس‌های متفاوتی را ثبت نماید. از جمله این امکانات، قابلیت عکاسی HDR و Panorama می‌باشد. کیفیت عکس‌ها و فیلم‌های این دوربین کاملا خوب و راضی کننده هستند. البته در زوم بالا مقداری نویز مشاهده می‌گردد که برای چنین دوربینی چندان غیر قابل پیش بینی نیست.
در ضمن، یک دوربین 2 مگاپیکسلی نیز در قسمت جلویی گوشی جهت انجام مکالمات تصویری قرار دارد که این دوربین نیز قادر است فیلم‌هایی با کیفیت FullHD ضبط نماید.

باتری
Butterfly دارای یک باتری لیتیوم-پلیمری 2020 میلی آمپر-ساعتی می‌باشد. این موضوع تنها نگرانی موجود بر روی این گوشی است. چرا که با وجود یک صفحه نمایش 5 اینچی، به نظر می‌رسد که احتیاج به شارژ حداکثر یک روز در میان این گوشی را احساس نمایید. البته، با این حال در مصارف عادی باتری این گوشی بین یک تا دو روز دوام می‌آورد که چندان هم عملکرد بدی نیست، اما اگر HTC بر روی Butterfly یک باتری قوی‌تر نیز قرار می‌داد، همین یک ایراد کوچک نیز به آن وارد نمی‌شد و می‌شد آن‌را یک گوشی بدون ایراد نامید.

جمع بندی
HTC Butterfly را می‌توان آغازگر صفحه نمایش‌های FullHD نامید. این گوشی قدرتمند با مشخصات سخت افزاری بسیار خوب، سیستم عامل بسیار به روز اندروید 4.1 ، دوربین‌های مناسب دو جلو و عقب و همچنین طراحی و کیفیت ساخت خوب خود، به یکی از برترین گوشی‌های موجود در بازار تبدیل گردیده است. در کل، این گوشی دوست داشتنی یک بار دیگر در سکوت و بدون هیاهو به بازار وارد گردید، اما مسلما تبلیغات کم HTC نیز جلوی موفقیت این گوشی را نخواهد گرفت و کاربران حرفه ای دنیای گوشی‌های هوشمند، آن‌را حتی بدون تبلیغات نیز کشف خواهند نمود.

نقد و بررسی HTC Butterfly 1
کیفیت ساخت بسیار خوب
صفحه نمایش 5 اینچی بی نظیر با رزولوشن FullHD و تراکم پیکسلی 441ppi
سخت افزار قدرتمند با دو گیگابایت رم
دوربین با کیفیت همراه با قابلیت‌های متنوع عکاسی
سیستم عامل اندروید 4.1 به همراه رابط کاربری Sense 4 Plus
16 گیگابایت حافظه داخلی به همراه قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی
شارژ دهی مناسب باتری
بهره گیری از تکنولوژی صوتی Beats Audio
پشتیبانی از شبکه پر سرعت 4G
قابلیت DLNA

نقد و بررسی HTC Butterfly 1
عملکرد متوسط دوربین در شرایط نوری ضعیف
کیفیت متوسط بلندگوها در حین پخش موسیقی
نقد و بررسی HTC Butterfly 1
نقد و بررسی HTC Butterfly 1