انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: چربی خون بالا
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
تغذیه درمانی در افزایش چربی خون :



مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی مناسب می تواند بر میزان چربی های خون تاثیر گذارد .قبل از هر چیز در صورت داشتن اضافه وزن از طریق رژیم غذایی مناسب(کاهش انرژی دریافتی) و ورزش،وزن خود را کاهش دهید.

نکته قابل توجه در رژیم های غذایی کاهش دهنده چربیهای خون این است که هیچ یک از گروه های غذایی نباید حذف شوند بلکه انتخاب نوع ماده غذایی از هر گروه تغییر خواهد کرد:



1-گروه نان وغلات:این گروه شامل نان،برنج،ماکارونی، سیب زمینی، انواع آرد و حبوبات می باشد. در این گروه تاکید بیشتر بر مصرف نانهای سبوسدار و مخلوط انواع غلات با حبوبات می باشد.بطور کلی مصرف حبوبات بدلیل فیبر بالای آنها توصیه می شود.البته لازم به ذکر است مقدار مصرف این گروه با توجه به نوع چربی خون افزایش یافته تحت نظر کارشناس تغذیه تعیین خواهد شد.



2- گروه گوشت: این گروه شامل انواع گوشت ،تخم مرغ و پنیر می باشدکه منابع خوب پروتئین هستند.آهن انواع گوشتها(قرمز ،مرغ ، ماهی) بخوبی جذب می شود اما با وجوداینکه گوشت قرمز علاوه بر آهن غنی از روی و ویتامین ب 12 می باشد بهتر است مصرف آن بصورت کم چرب و به میزان دو بار در هفته محدود گردد و بجای آن گوشت مرغ یا ماهی مصرف شود(بهتر است پوست مرغ را قبل از طبخ جدا کنید)، البته سویا یا فراورده های تهیه شده از سویا را نیز می توان تا حدودی جایگزین گوشت قرمز کرد. مصرف ماهی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا 3 ،دو بار در هفته توصیه می شود. اما در رژیمهای کاهش کلسترول خون مصرف میگو به دلیل کلسترول فراوان آن توصیه نمی گردد.

از مصرف فراورده های گوشتی فرایند شده مانند سوسیس و کالباس به دلیل دارا بودن چربی اشباع بالا و سدیم وهمچنین دل، جگر،مغز، قلوه به دلیل کلسترول بالای آنها نیز پرهیز شود. زرده تخم مرغ نیز غنی از کلسترول است و نباید بیشتر از دو زرده در هفته مصرف شود.



3- گروه شیر و لبنیات: این گروه شامل انواع شیر،ماست و دوغ می باشد.از آنجا که این گروه از مواد غذایی منابع خوب کلسیم و پروتئین هستند در رژیمهای کاهش کلسترول خون انواع کم چرب و بدون چربی آن توصیه میشود.



4- گروه سبزیجات و گروه میوه ها: این گروه ها حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن و فیبر هستند.از این دو گروه مصرف سیب، موز، توت، هلو، مرکبات، گلابی، هویج، کلم بروکلی به دلیل فیبر غذایی بالا پیشنهاد می شوند.

بررسی ها نشان می دهند که مصرف 2الی 3 حبه سیر در روز نیز می تواند به کاهش چربی خون کمک کند. بطور کلی توصیه می شود مصرف سبزیجات را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.



5- گروه چربی ها: شامل انواع روغن ها، کره و مغزها می باشد. در این گروه تاکید بر حذف روغن های جامد و استفاده از روغن های مایع بخصوص روغن زیتون ،کانولا و سویا می باشد.البته مصرف روغن ها به دلیل تولید زیاد انرژی می بایست محدود گردد. مصرف مغزها (آجیل ها) در محدوده تعیین شده توسط متخصص تغذیه می تواند در کاهش کلسترول خون موثر باشد.

از مصرف کره،خامه، سر شیر، سس مایونزو پنیر پیتزا خودداری کنید.

روش های پخت مواد غذایی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است ، از روش هایی مانند آب پز کردن،بخار پزکردن یا پختن در فر که به اضافه کردن چربی نیاز ندارد استفاده کنید و سرخ کردنی ها را کنار بگذارید.
برگزفته ازhttp://salamat9097.blogfa.com
دادا پزشک شدی ؟ Big Grin
آرهBig Grin