انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تاريخچه ی تکواندو
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
تعریف تکواندو :

تکواندو نام هنر ورزشی و رزمی است که از نظر فیزیکی و جسمی بهترین و موثرترین روشهای دفاع از خود را با استفاده از دستها و پاها وبدون استفاده از هرگونه سلاح به علاقمندان و هنرجویان خود می آموزد و از نظرمعنوی و روحی نیز به علاقمندان خود احترام و انضباط و بردباری و صبوری و ازدیاد حس مقاومتهای منطقی در مقابل مصائب زندگی که حاصل آن انتخاب دقیق و صحیح راه زندگی با حس اعتماد به نفس میباشد را می آموزد .

تکواندو از سه کلمه " ت " به معنای پریدن وضربه زدن با پا و " کوان" به معنای دفاع کردن وخرد کردن با دست و " دو" به معنای راه وروش تشکیل شده است. سنگ نوشته ها وآثار تاریخی موجود، قدمت وپیدایش تکواندو را به عهد باستان وجنوب شرق شبه جزیره کره می رساند . وجود تندیس دور راهب بودایی در معبد «سوکورام» در شهر کیونگ جو کره که در حال اجرای تکنیک " کوم گانگ ماکی " میباشد سند محکمی بروجود هنرهای رزمی در آن زمان است .

درواقع تکواندو هنر رزمی مردم کره میباشد که با تلاش وبرنامه ریزی مثال زدنی بسرعت در جهان توسعه یافته وپس از تشکیل فدراسیون جهانی درسال 1973 تا امروز 203 کشور را در پنج قاره جهان به عضویت خود درآورده است وپس از برگزاری دو دوره مسابقات آزمایشی در المپیک 1988 در سئول و 1992 در بارسلون در بازیهای آسیایی المپیک 2000 سیدنی رسما به جمع رشته های ورزشی رسمی المپیک پیوست .

تاریخچه فدراسیون

با تلاش و پيگيري مربيان و پيشگامان ورزش تكواندو در سال 1976 انجمن تكواندو نيروهاي مسلح رسماً فعاليت خود را آغاز كرد . از جمله اقدامات انجمن تكواندو نيروهاي مسلح (قبل از انقلاب ) مي توان به موارد زير اشاره كرد : شركت تيم تكواندو نيروي مخصوص (چتر بازان ) در دومين دوره مسابقات جهاني تكواندو در اكتبر 1975 و كسب اولين مدال برنز توسط حسين ربيع زاده در وزن چهارم‌ ، شركت تيم تكواندو نيروي مخصوص در مسابقات ملبورن استراليا (1977) ، شركت اولين تيم ملي تكواندو ايران در سومين مسابقات آسيايي تكواندو در هنگ كنگ (1978) و كسب مقام سومي آسيا ، شركت تيم ملي در چهارمين دوره مسابقات جهاني تكواندو در آلمان .

در واقع رشد كمي و كيفي تكواندو در ايران در سالهاي پس از انقلاب اسلامي به وقوع پيوسته است . در بين سالهاي 1357 تا 1363 فعاليت تكواندو در قالب يكي از سه انجمن عضو فدراسيون ورزشهاي رزمي به رياست آقاي مهر آيين شكل گرفت و در سال 1363 فدراسيون تكواندو با تشكيلات مستقل به رياست آقاي سيد مصطفي صفوي تشكيل و شروع به كار كرد . اين دوران شكل گيري فدراسيون نوپاي تكواندو ايران و كميته هاي مختلف آن بود كه با تلاش دست اندركاران موفقيت هاي زيادي در عرصه هاي مختلف به دست آورد . پس از آن به ترتيب آقايان محمد قمي ، مصطفي صفوي و مختار كلانتري و از سال 1379 آقاي سيد محمد پولادگر به عنوان رئيس فدراسيون تكواندو فعاليت نمودند . دهه 1378 تا 1387 را مي توان به عنوان دوران اوج و سالهاي اقتدار تكواندو ايران در جهان دانست كسب ارزشمند ترين مدال ورزشي جهان با2 مدال طلا ویک نقره و 2 برنز در بازیهای المپیک سال 2000 تا 2012،کسب عنوان قهرماني مسابقات جام جهاني در سال 2000 و 2010 ،کسب عنوان نايب قهرماني در هفت دوره مسابقات جام جهاني ،کسب عنوان نایب قهرمانی در شش دوره مسابقات قهرماني جهان ، کسب عنوان قهرماني جهان در سال 2011

کسب عنوان نائب قهرماني در پنج دوره مسابقات قهرماني آسيا، کسب عنوان قهرمانی در مسابقات قهرمانی آسیا سالهای 2008 و 2010 ، کسب عنوان نایب قهرمانی درچهار دوره بازیهای آسیایی .کسب عنوان قهرمانی در دو دوره مسابقات دانشجويان جهان و المپیک،کسب عنوان نايب قهرماني در چهار دوره مسابقات دانشجويان جهان و المپیک ، کسب عنوان نايب قهرماني در چهار دوره مسابقات جهاني پومسه ،كسب اولین سهميه المپیک شركت نخستين بانوي تكواندوكار ايراني در مسابقات المپيك 2008 پكن توسط سارا خوش جمالی فکری و 2012 لندن توسط سوسن حاجی پور ، انتصاب 6 نفر از مسئولين فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران در اتحاديه تكواندوآسيا و از جمله آن انتخاب آقاي سيد محمد پولادگر به عنوان نايب رئيس اتحاديه تكواندو آسيا و نایب رئیس کمیته اقتصادی آسیا و رئیس اتحادیه غرب آسیا از مهمترين دستاوردهاي اين دهه است .
در حال حاضر تكواندو ايران به عنوان يكي از دو قدرت برتر جهان شناخته مي شود و انتخاب اين فدراسيون به عنوان فدراسيون نمونه كشور در سالهاي 1382 و 1384 و به عنوان فدراسيون برتر در سال 1383و 1386 انتخاب گرديده است .

انتخاب فدراسيون تكواندو به عنوان فدراسيون برتر در سال 1385 توسط سازمان تربيت بدني و انتخاب اين فدراسيون به عنوان فدراسيون برتر از سوي كميته ملي المپيك و سازمان تربيت بدني در سال 1384، اخذ گواهينامه استاندارد ايزو (ISO 9001) توسط فدراسيون تكواندو براي اولين بار در بين فدراسيون هاي ورزشي ، راه اندازي مسابقات ليگ از سال 1373 تاكنون و با قدمتي 18 ساله به عنوان تنها كشوري در جهان است كه در رشته تكواندو داراي مسابقات ليگ مي باشد ( در رده هاي مختلف سني در دو گروه آقايان و بانوان ) فدراسيون تكواندو در بخش علمي هم فعاليت گسترده اي داشته و از جمله مي توان به برگزاری دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقطع كارداني در دانشگاه جامع علمي كاربردي و مجوز جهت مقطع كارشناسي دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره نمود افتتاح مرکز جهانی تکواندو با امکانات (سالن تمرین، سالن بدنسازی ،رستوران، مهمانسرا) در تاریخ نهم اردیبهشت ماه 89.

تعميم و گسترش تكواندو در بين باشگاهها و استانهاي كشور باعث شده تا تكواندو به عنوان يكي از سه رشته برتر ورزش ايران مورد توجه علاقمندان و كارشناسان ورزش كشور قرار گيرد .

منبع :
فدراسيون تکواندو جمهوری اسلامی ایران