انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: شب دشنه های بلند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
شب دشنه های بلند (The Night of the Long Knives) به حوادث مرگبار قتل ارنست روهم رئیس حزب اس آ و برخی دیگر از فعالین این حزب در روزهای پایانی ماه ژوئن و اوایل ماه ژوتیه سال ۱۹۳۴گفته می شود، که دستگاه تبلیغاتی حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان آنرا “کودتای روهم” نامید. در بین کشته شدگان این حادثه، که تعدادشان ۲۰۰ نفر تخمین زده می شود، نامهای افرادی وجود دارد که دشمنان شخصی هیلتر شمرده می شدند، مانند کورت فن شلایشر که زمانی صدر اعظم آلمان بود، در کنار آن اشخاصی نیز به اشتباه و تصادفی کشته شدند که به هیتلر و رژیم او ارتباط خاصی نداشتند. جریان “پاک سازی” ای که از سوی هیتلر و هرمن گورینگ از مدتها پیش برنامه ریزی شده بود، توسط کوماندوهای اس اس و با همکاری گشتاپو و قوه ارتش آن زمان به اجرا در آمد. زمینه این خونریزی، اختلافهای داخلی ایدئولوژیک و جنگ قدرت بین حزب اس آ و اس اس بود.
شب دشنه های بلند 1
ارنست روهم
شب دشنه های بلند یا عملیات مرغ مگس خوار یا آنچه که در آلمان بیشتر به کار می رود “کودتای روهم” یک پاکسازی سیاسی بود که در آلمان نازی بین روزهای ۳۰ ژوئن تا ۲ ژوئیه ۱۹۳۴ رخ داد؛ هنگامی که رژیم نازی دنباله ای از اعدام های سیاسی را اجرا کرد. بیشتر کشته شده گان، از اعضای اس آ، -شبه نظامیان پیراهن قهوه ای بودند.-

آدولف هیتلر علیه اس آ و فرمانده ی آن ارنست روهم، دست به اقدام زد، چرا که می دید: استقلال اس آ و تمایل اعضای آن برای خشونت های خیابانی تهدیدی مستقیم برای قدرت او است. او همچنین می خواست فرماندهان ارتش را که نسبت به اس آ، احساس ترس و نفرت توامان داشتند را ساکت کند. این حس در فرماندهان ارتش به خاطر جاه طلبی ارنست روهم -که می خواست ارتش را در اس آ، که تحت فرماندهی خود بود جذب کند-، به وجود آمده بود.

و سرانجام این که، هیتلر می خواست با این پاکسازی، منتقدان رژیم اش را حذف کند و مورد تهاجم قرار دهد، بویژه کسانی که به نایب صدراعظم فرانتز فون پاپن وفادار بودند. وی با این کار با دشمنان قدیمی تسویه حساب کرد.

شب دشنه های بلند 1
هیملر
دست کم ۸۵ نفر در این تسویه سیاسی به قتل رسیدند، گرچه در برآورد نهایی تعداد کشته ها بیش از صدها نفر تخمین زده می شود و نیز هزاران نفر دستگیر شدند. بیشتر این قتل ها به دست ماموران اس اس و گشتاپو انجام گرفت. این تسویه باعث تقویت و تشدید حمایت ارتش از هیتلر شد. این حادثه هم چنین موجب فراهم شدن یک بستر قانونی برای رژیم نازی شد که در آن دادگاه های آلمان و کابیه به سرعت ممنوعیت قانونی که قرن ها بر علیه قتل های بدون محاکمه بود را به برای نشان دادن وفاداری خود به رژیم را کنار بگذارند.