انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: عوارض جرم گیری نکردن دندان ها را بدانید
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
عوارض جرم گیری نکردن دندان ها را بدانید 1


یک متخصص دندانپزشکی گفت: درمان نکردن جرم دندان بافت لثه را از بین می‌برد.

دکتر مریم اسدپور توصیه کرد: با جرم گیری و تمیز کردن دندان­ها از روند تخریب لثه جلوگیری کنیم.

اسدپورافزود: بزاق‌ به طور معمول دارای املاح زیادی است که قدرت رسوب کردن دارند. این املاح معمولاً در جاهایی که با غذا و مسواک کمتر در تماس هستند رسوب می کنند که به مرور زمان با افزایش حجم این رسوبات جرم تشکیل می­‌شود و در دهان قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه جرم­‌های تشکیل شده بر روی دندان به مرور باعث ازردگی لثه شده و جایگزین لثه می‌شوند، اظهار کرد: این امر چون به مرور اتفاق می­‌افتد فضای خالی که بین دندانها در اثر عقب نشینی لثه ایجاد شده از دید بیمار پنهان می­‌ماند.

این دندانپزشک متخصص ادامه داد: درموقع جرم گیری در هر صورت خونریزی اتفاق می­‌افتد و این امری طبیعی است ولی بیمار این امر را دلیل صدمه دیدن لثه‌هایش می­‌داند و تصور می­‌کند همین خونریزی‌ها به علت کنده شدن لثه‌ها از روی دندان است.

اسدپور در ادامه توصیه کرد: حتماً سالی یک بار جرم گیری را در برنامه بهداشتی قرار دهید و در مسواک زدن صحیح دندان های خود دقت کنید تا تشکیل جرم به حداقل خواهد رسید.

وی تصریح کرد: اگر در ناحیه‌ای از لثه­‌ها خونریزی ایجاد شد آن ناحیه دچار مشکل است و باید به دندانپزشک مراجعه شود. این نواحی باید بیشتر مسواک زده شود. استفاده بیشتر از مسواک در آن ناحیه باعث کاهش خونریزی خواهد شد.

این دندانپزشک متخصص اظهار کرد: بعد از جرم گیری حتماً از دهانشویه مناسب استفاده کنید تا در بهبود زخمهای به جا مانده از جرم موثر افتد. استفاده مداوم از دهانشویه‌ها زیاد توصیه نمی­شود و یک هفته بعد از جرم گیری می­‌توانید استفاده از دهانشویه را قطع کنید.

وی یادآورشد: هیچ آنتی بیوتیکی قبل و بعد از جرم گیری نیاز نیست و در موارد خاص پزشک خود تجویز خواهد کرد بنابراین دارویی بدون هماهنگی پزشک مصرف نشود.