انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: فهرست برترین دانشگاههای آسیا/ 3 دانشگاه ایران در لیست 100 دانشگاه اول
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از انتشار تازه ترین رتبه بندی تایمز خبر داد و اعلام کرد که سه دانشگاه صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران و صنعتی اصفهان جز 100 دانشگاه برتر قاره آسیا قرار گرفته اند.
جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار نتایج رتبه بندی تایمز خبر داد و گفت: تایمز دانشگاههای کشورهای جهان را منطقه بندی و برترین دانشگاههای هر منطقه را بر اساس 13 شاخص متغیر رتبه بندی کرد.

وی با اشاره به دانشگاههای برتر در منطقه، آسیا اظهار داشت: دانشگاه توکیو با کسب امتیاز 78.3 از کل امتیاز 100 رتبه نخست قاره آسیا را در اختیار دارد.

مهراد درباره رتبه های سایر کشورهای آسیایی در رتبه بندی تایمز به رتبه های دوم تا دهم اشاره کرد و گفت: رتبه دوم تا دهم به ترتیب به دانشگاههای ملی سنگاپور، هنگ کنگ، پکن، علوم و فناوری پوهانگ در کره جنوبی، شینگهوا در چین، کیوتو در ژاپن، دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی، علوم و فناوری هنگ کنگ همچنین انستیتو علوم و فناوری کره جنوبی تعلق دارد.

وی افزود: بدین ترتیب در بین صد دانشگاه نخست قاره آسیا، ژاپن، چین و هنگ کنگ هر کدام با 2 دانشگاه، کره جنوبی با 3 دانشگاه، بیشترین دانشگاههای برتر را به خود اختصاص داده اند.

به گفته سرپرست ISC در منطقه خاورمیانه، نخستین دانشگاه در بین 100 دانشگاه برتر به فلسطین اشغالی (دانشگاه تلاویو با رتبه 18) تعلق دارد. دومین دانشگاه با رتبه 21 (انستیتو فناوری رژیم اشغالگر قدس) مربوط به این رژیم، در رتبه های بعدی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ترکیه با 5 دانشگاه شامل دانشگاه فنی خاورمیانه با امتیاز 45.8، دانشگاه بیلکنت با امتیاز 41.7، دانشگاه کچ با امتیاز 41.5، دانشگاه بوغازچی با امتیاز 38.9 و دانشگاه فنی استانبول با امتیاز 38 به ترتیب با کسب رتبه های 22، 28، 31، 37 و 38 بیشترین دانشگاههای برتر را در منطقه خاورمیانه دارد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در ادامه اعلام این رتبه بندی از جای گرفتن سه دانشگاه کشورمان در تازه ترین رتبه بندی تایمز خبر داد و گفت: دانشگاه صنعتی شریف با کسب امتیاز 36.5 موفق به کسب رتبه 42 آسیا در بین 100 دانشگاه برتر این رتبه بندی قرار گرفت. پس از دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علوم پزشکی تهران با امتیاز 27.9 در جایگاه 62 دانشگاههای برتر آسیا نشسته است. رتبه سوم از آن دانشگاه صنعتی اصفهان شد.

مهردا درباره امتیاز دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار داشت: دانشگاه صنعتی اصفهان با کسب 22.5 امتیاز رتبه 95 برترین دانشگاههای آسیا را به دست آورده است.

مهراد درباره رتبه بندی دانشگاههای عربستان سعودی در تایمز، گفت: عربستان سعودی در رتبه بندی تایمز در سال 2014-2013 میلادی در قاره آسیا و در بین کشورهای منطقه با دانشگاههای ملک عبدالعزیز با امتیاز 34.3 (رتبه 49)، دانشگاه نفت و معادن ملک فهد با امتیاز 27.5 (رتبه 62) و دانشگاه ملک سعود با امتیاز 25.6 (رتبه 77) بعد از ترکیه و از نظر تعداد دانشگاههای همتراز با ایران قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: از امارات متحده عربی، لبنان و مالزی نیز هر کدام یک دانشگاه شامل دانشگاه امارات عربی متحده، دانشگاه آمریکایی بیروت و دانشگاه کابانگاسان به ترتیب با رتبه های 86، 87 و 88 موفق به حضور در بین 100 دانشگاه برتر آسیا شدند.
رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با تشریح وضعیت دانشگاههای جهان در رتبه‌بندی وبومتری گفت: برترین دانشگاههای دنیا متعلق به آمریکا هسند و در ایران نیز دانشگاه تهران با کسب رتبه 990 بهترین رتبه را در میان دانشگاههای کشور کسب کرده است.
جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: از سال 2004 میلادی به بعد رتبه بندی وب هر سال دو بار در ماههای ژانویه و ژوئیه منتشر می شود. رتبه بندی وب پوشش وسیعی دارد و 16 هزار موسسه آموزش عالی در سطح جهان در این رتبه بندی حضور دارند.
 وی اظهار داشت: حضور در وب، فعالیت و وضوح موسسات را اندازه گیری می کند و شاخص مهمی برای تأثیر و اعتبار دانشگاهها شمرده می شود.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: رتبه بندی وب عملکرد جهانی دانشگاهها را می سنجد، اطلاعاتی را برای دانشجویان و محققان فراهم می آورد و تعهد موسسات آموزش عالی را در راستای اشاعه دانش علمی منعکس می سازد.
وی گفت: هدف اساسی رتبه بندی و بررسی حضور دانشگاهها در وب به گونه ای است که به درستی فعالیت ها و عملکردهای خود را آشکار سازند.
مهراد اضافه کرد: چنانچه عملکرد وبومتری موسسه ای پائین تر از موقعیت مورد انتظار باشد، دانشگاهها باید سیاستهای وبی را مورد بازبینی قرار دهند و افزایش قابل توجه حجم و کیفیت انتشارات الکترونیکی خود را ارتقا بخشند.
دانشگاههای آمریکا برترین دانشگاههای دنیا در وبومتری
وی با اشاره به رتبه بندی وبی که بر اساس 4 هزار دانشگاه برتر به تازگی منتشر شده است، گفت: در این رتبه بندی رتبه های نخست به دانشگاههای ایالات متحده آمریکا اختصاص دارد به طوری که دانشگاههای ام. آی. تی، استنفورد، هاروارد، برکلی، کورنل، میشیگان، مینه زوتا، ایلینوی، آستین تگزاس در جایگاه اول تا دهم قرار دارند و بقیه رتبه های برتر نیز از آن موسسات آموزش الی ایلات متحده آمریکا است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: با این حال در بین 50 رتبه برتر، دانشگاههای تورنتو و بریتیش کلمبیا به ترتیب رتبه های 24 و 38، دانشگاه کمبریج در انگلستان رتبه 28، انستیتو فناوری زوریخ در سوئیس رتبه 40، دانشگاه آکسفورد رتبه 42 و دانشگاه ملی استرالیا رتبه 48 را کسب کرده اند.
رتبه بندی دانشگاههای ایران بر اساس وبومتری
وی با اشاره به وضعیت رتبه بندی وبومتری دانشگاههای ایران به مهر گفت: برترین رتبه وبی دانشگاههای ایران مربوط به دانشگاه تهران است که مرتبه 990 را به خود اختصاص داده است. سپس دانشگاههای علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف، پژوهشگاه دانشهای بنیادی، فردوسی مشهد، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، اصفهان، علوم پزشکی شیراز، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی اصفهان، شیراز، تربیت مدرس و ارومیه به ترتیب دارای رتبه های جهانی 1715، 1793، 2256، 2323، 2380، 2457، 2650، 2737، 2808، 2842، 2870، 2897، 2919 و 2963 هستند.
مهراد اضافه کرد: دانشگاه پیام نور با رتبه 2978 و دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با رتبه جهانی 2996 رتبه های 16 و 17 را در بین دانشگاههای ایران کسب کرده اند.
وی ادامه داد: در رده 3 هزار تنها نام دانشگاههای علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی شهید بهشتی، امام صادق (ع)، شهید بهشتی، تبریز و زنجان مشاهده می شود.
قرار گرفتن تعدادی از دانشگاههای ایران در رده های پایین تر از 4000
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به مهر گفت: این رتبه بندی نام 4 هزار دانشگاه را از نظر حضور در وب ارائه کرده است و نام بقیه دانشگاههای ایران در مرتبه های بعد از 4 هزار قرار دارند.
وی با تأکید بر اینکه تمام دانشگاههای ایران لازم است در سیاستهای حضور در وب تجدید نظر کنند گفت: حضور در وب یعنی حضور در عرصه های علمی بین المللی. شناخت جهان از موسسات آموزش عالی ایران به ارائه گزارش عملکرد و فعالیتهای شفاف نیاز دارد به ویژه ارائه انتشارات الکترونیکی در وب حائز اهمیت است.
مهراد اضافه کرد: رنگ و زمینه های صفحات وب دانشگاهها، وضوح و قابلیت دسترسی به امکانات از گزینه های مهمی است که باید مورد توجه مسئولان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی قرار گیرد.


منبع : خبر گزاری مهر