انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: توریوم، عنصری که می تواند انرژی سیاره ما را تامین کند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
نارنجی-تصور کنید ماده ای وجود داشته باشد که به وسیله آن بتوانید یک بار برای همیشه انرژی خودروی خود را توسط آن تامین کنید و دیگر نیازی به سوخت رسانی مجدد نداشته باشید. شرکت لیزر پاور سیستمز (Laser Power Systems) بر روی موتوری کار می کند که برای تامین انرژی مورد نیاز خود، از این ماده جادویی بهره می برد.

این ماده چیزی نیست جز توریوم (Thorium)، عنصری رادیو اکتیو که از آن می توان در قالب یک اشعه لیزر، برای گرم کردن آب، تولید بخار و تامین انرژی هر توربینی استفاده کرد.
توریوم یکی از پُر چگالی ترین مواد موجود روی این کره خاکی است، که حدود 20 میلیون برابر ذغال سنگ انرژی دارد و می توان به عنوان یک منبع ایده آل انرژی از آن بهره گرفت. اما گویی صنایع خودروسازی هنوز آمادگی استفاده از این منبع عظیم انرژی را ندارند.
دکتر چارلز استیونز، مدیر عامل شرکت لیزر پاور سیستمز، در این زمینه می گوید: «در حال حاضر خودروها اولویت اصلی ما نیستند.... خودروسازها به این زودی ها به سراغ این منبع انرژی نمی روند.»
از دید چارلز استیوِنز، صنایع خودروسازی تمرکز خودشان را بر روی کسب درآمد از موتورهای معمولی قرار داده اند، موتورهایی که با سوخت فسیلی کار می کنند. شاید رفتن به سمت این منبع انرژی و رها کردن موتورهای کلاسیک برای شان گران تمام شود. پس به نظر او ممکن است چندین دهه طول بکشد که آن ها به سمت فناوری توریوم حرکت کرده و نگاه شان را نسبت به قضیه عوض کنند.
او اعتقاد دارد که فناوری های مربوط به توریوم می بایست به سمت سایر زمینه ها نظیر تامین انرژی رستوران ها، هتل ها و اماکن اداری حرکت کند، زیرا صنعت خودروسازی فعلاً به آن چه که دارد راضی است و مدتی زمان لازم است تا آن ها نیز به استفاده از توریوم مجاب شوند.
چارلز استیونز، خطرات ناشی از توریوم به عنوان یک عنصر رادیو اکتیو را نفی می کند. از دید او تشعشعات مربوط به اشعه های به کار رفته در مطب های دندان پزشکی بیشتر از تشعشعات مربوط به توریوم است و آن را هم می توان به کمک یک فویل آلومینیومی کنترل کرد.
نظر شما در مورد توریوم چیست؟ و چرا صنایع به چنین منبع انرژی سودمندی روی خوش نشان نمی دهند؟