انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: درباری سنتور
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
«سنتور» در ایران سازی است نسبتا نوظهور که به ‌ویژه در قرن حاضر به دلیل توانمندی‌های‌ ساختاری خود (چون داشتن صدایی غنی، پرطنین و قابلیت در نواختن قطعات ضربی سریع و پیچیده) در همنوازی و تکنوازی موسیقی دستگاهی معاصر ایران رواج و اهمیتی روز افزون یافته و به سازی اصلی و محوری تبدیل شده است.

وی ادامه داد: از این‌رو است که در این روند برخی از سازندگان، نوازندگان و محققان معاصر به بررسی و کنکاش درباره وجوه مختلف آن پرداخته‌اند. برخی از نتایج به‌دست‌ آمده مکتوب شده و طی شش دهه اخیر در قالب یادداشت‌ها و مقالاتی پراکنده در نشریات معاصر منتشر شده و برخی تنها در حافظه سازندگان، نوازندگان و محققان به ‌جای مانده است.

منا این مجموعه را چون دایره‌المعارفی برای ساز سنتور دانست و گفت: برای نخستین‌ بار است که یادداشت‌ها، مقالات نوشته ‌شده و نیز اطلاعات شفاهی استادان و موسیقیدانان معاصر درباره جنبه‌های مختلف ساز سنتور از سال 1325 تاکنون در یک مجموعه گردآوری و شرح شده است.

وی تصریح کرد: این کتاب با کیفیت و کمیت فعلی، نخستین اثر منتشر شده‌ایی است که به شکل اختصاصی به مطالعه و بررسی جنبه‌های مختلف یک ساز ملی می‌پردازد.

منا ادامه داد: در این کتاب یادداشت‌ها، مقالات و اطلاعات شفاهی موسیقیدانان معاصر درباره جنبه‌های مختلف معطوف به ساز سنتور به چهار دسته تقسیم شده است و مجموعه مقالات گستره‌ای53 ساله از حیات سنتور در قرن حاضر را در برمی‌گیرد.

وی افزود: در بخش نخست مقالات چاپ ‌شده در نشریات معاصر توسط سنتورنوازان یا سنتورسازان چون «ابوالحسن صبا»، «حسین صبا»، «داریوش صفوت»، «فرامرز پایور»، «حسین ملک» و «سیروس ساغری» و محققانی یا آهنگسازانی چون «مهدی فروغ»، «امین شهمیری»، «حسین‌علی ملاح»، «حسین دهلوی» و «کامبیز روشن‌روان» ارایه شده است.

منا تصریح کرد: بخشی از مقالات کتاب توسط برخی از دانش‌آموختگان رشته موسیقی نوشته شده است. بر این اساس، در بهار و تابستان سال 1385 به بخش پایان‌نامه‌های موسیقی چهار دانشگاه تهران، هنر، سوره و آزاد اسلامی مراجعه کردم و کلیه پایان‌نامه‌های موجود با موضوع سنتور و سنتورنوازی را مطالعه و فیش‌‌برداری کردم.

وی با بیان اینکه مصاحبه‌های انجام‌شده با سنتورنوازان و سنتورسازان بخش دیگر کتاب است، افزود: جهت تکمیل مطالب و نوشته‌ها به تعداد قابل‌ توجهی از نوازندگان و سازندگان پیشنهاد کردم تا در این‌باره یادداشت یا مقاله‌ای بنویسند.

منا اطلاع‌رسانی و آگاهی‌ از ادبیات موجود درباره سنتور و وجوه مختلف مربوط به آن را از اهداف خود برای نوشتن این کتاب دانست و اظهار داشت: مقالات نوشته‌ و ترجمه‌ شده کتاب حاصل مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی در مدت یازده سال است و بیشتر شامل موضوعاتی است که در مقالات پیشین بدان‌ها پرداخته نشده است.

کتاب «مجموعه مقالات درباره سنتور» در هشت فصل تنظیم شده و به بررسی کلیات (تعاریف، تشریح ساختار ظاهری، انواع و غیره)، تاریخچه سنتور در ایران (با ارایه تحقیقات جدید دراین‌باره)، تشریح و تطابق گونه‌های سنتور در دیگر کشورهای شرق و غرب جهان، مبنا و اقسام کوک‌های کلاسیک و ابداعی برای سنتور (به‌ویژه در مرکب‌نوازی) و نحوه تطابق کوک آن با دیگر سازها، بررسی تکنیک‌های نوازندگی و طرز نواخت، نحوه آموزش و مشکلات آموزشی هنرجویان (عادی، چپ‌دست و نابینا)، بررسی علایم نت‌نویسی سنتور و ارایه روش‌های پیشنهادی در این‌باره و تبیین روش‌ها و ظرایف ساخت سنتور می‌پردازد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
درباری سنتور 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
درباری سنتور 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
درباری سنتور 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
درباری سنتور 1