انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بررسی سیمبیان و نوکیا
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بررسی سیمبیان Anna و نگاهی به دو گوشی در آستانه عرضه نوکیا: E6 و Oro


بررسی سیمبیان و نوکیا 1

هفته گذشته نمونه های اولیه جدیدترین گوشی های نوکیا یعنی گوشی E6 ، یک گوشی از سری تجاری و Oro، یک گوشی از سری اشرافی نوکیا که اتفاقا هر دو تجربه استفاده از سیمبیان آنا را برای ما به ارمغان آوردند توسط گروه جی اس ام مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت. ذکر این نکته خالی از لطف نخواهد بود که این دو گوشی هنوز به طور رسمی از سوی نوکیا عرضه نشده اند و جی اس ام اولین بررسی تخصصی، از نمونه های اولیه این دو گوشی را ارائه می دهد.

این دو تلفن همراه شرکت نوکیا، اولین گوشی های این شرکت هستند که بطور پیش فرض از سیستم عامل Symbian Anna استفاده می کنند. البته خبر خوب اینکه بنا بر گفته های مقامات نوکیا، این بروزرسانی سیستم عامل، برای تمام تلفن های دارای سیمبیان 3 به زودی در دسترس خواهد بود. قبل از آنکه شروع به بحث و بررسی تخصصی این دو گوشی بکنیم بهتر است بگویم که تجربه کار با سیمبیان آنا، تجربه این به کلی متفاوت و صد البته بهتر از کار با نسخه های پیشین سیمبیان است. بهتر است به طور خلاصه بگویم که سرانجام نوکیا پرده کهنه کشیده شده بر روی سیستم عامل های خود را به دور انداخت و پس از مدتها سیمبیان را با ظاهری کاملا جدید منتشر کرد.

E6 یک گوشی با صفحه لمسی دارای صفحه کلید سخت افزاری QWERTY می باشد که دقت صفحه نمایش اش از لحاظ تراکم پیکسلی، حتی از صفحه نمایش گوشی iPhone نیز بیشتر است.

Oro را هم شاید بتوانیم اولین گوشی اشرافی تمام برند ها که به سیستم عامل هوشمند مجهرز است بنامیم.

خیلی وقت بود که یک گوشی حرفه ای مخصوص تایپ کردن از نوکیا ندیده بودیم. البته نمی خواهیم موفقیت های گوشی های قبلی سری E را نادیده بگیریم ولی روند آن دسته از گوشی ها خیلی تکراری و یکنواخت شده بود. خوشبختانه گوشی E6 یک سری نوآوری های جدیدی را ارائه میکند که به این سری از گوشی ها یک جان دوباره ای میبخشد.
E6 اولین گوشی نوکیا با کیفیت با دقت تصویر VGA و اولین گوشی نوکیا با کیبرد سخت افزاری QWERTY با صفحه لمسی میباشد. همانطور هم که گفتیم، تراکم و دقت پیکسلی این گوشی از صفحه شبکیه ایه گوشی iPhone نیز بیشتر است. ولی خوبی های E6 به همینجا تمام نمیشوند! مثل بیشترخانواده گوشی هایی که از سیستم عامل سیمبین 3 استفاده میکنند، این گوشی نیز دارای دوربین 8 مگاپیکسلی با سنسور فوکوس ثابت و فیلمبرداری HD میباشد. به همه اینها آپدیت سیستم عامل سیمبین 3 (یا همون Anna) را که نیز اضافه کنید یک گوشی قوی مخصوص تایپ و تجاری خواهیم داشت.

تلفن همراه Oro اگر چه از صفحه نمایشی بزرگتر( که خود کار را برای استفاده آسان تر از قابلیت لمسی گوشی آسان می کند) استفاده می کند، اما از لحاظ میزان روشنایی صفحه نمایش و کیفیت تصویر، وقتی آن را کنار E6 می گذاریم، به مراتب پایین تر است.

E6 و Oro در یک نگاه

همانطور که با مشاهده مشخصات سخت افزاری این دو گوشی متوجه می شوید، آنها در مقایسه با پیشرفته ترین های بازار، از سخت افزاری بالا بهره نمی برند ولی به شما این اطمینان رو میدهیم که برای کاری که ساخته شده و با توجه به سیستم عاملی که استفاده می کنند، عملکردی کاملا بی نقص را ارائه می دهند. سیستم عامل جدید سیمبین آنا، فوق العاده بهینه شده است و کاملا روان در گوشی E6 و Oro کار میکند. مسلما این دو گوشی به دلایل کاربرد های مختلف و البته تخصصی که دارند توجه همگان را به سوی خود جلب نمیکند ولی به اندازه کافی امکانات دارد که ارزش خرید را داشته باشند. (البته اگر بحث امکانات باشد، این مورد تنها و تنها برای گوشی E6 صدق می کند).
نوکیا همچنین روی طراحی گوشی E7 بسیار کار کرده است و نتیجه این شد که E6 یک گوشی بسیار زیباست که با مواد اولیه با کیفیت ساخته شده است.
Oro را هم شاید بتوانیم اولین گوشی اشرافی با بهره گیری از امکانات گوشی های هوشمند و طراحی شبیه گوشی های هوشمند بنامیم. نیاز به توضیح نیست که کیفیت ساخت و زیبایی آن، با توجه به استفاده از یاقوت، طلا و چرم در آن بسیار بالا است.

تشابه نوکیا E6 به هم خانواده قبلی خودش یعنی E5 در کم حجم بودن کیبرد سخت افزاری QWERTY میباشد که 115.5 x 59 x 10.5 میلیمتر می باشد. بیشتر جلوی گوشی شامل صفحه نمایش عرضی 2.46 اینچی، دکمه های بزرگ کنترلی (دکمه تماس و غیره) و کیبرد وسیع چهار سطری QWERTY میباشد. نه تنها از لحاظ ابعاد بلکه از لحاظ وزن نیز بسیار شبیه به گوشی E5 میباشد (133 گرم) که تقریبا برای یک گوشی با بدنه فلزی عادی است.
شرایط این بررسی از لحاظ ظاهری برای Oro متفاوت می باشند. این گوشی از یک صفحه نمایش 3.5 اینچی لمسی خازنی استفاده می کند که اندازه مناسب آن و همچنین کیبورد مجازی که نوکیا در اختیار قرار می دهد کار را برای تایپ کردن آسان می کند. وزن این گوشی با توجه به اندازه و کیفیت آن بسیار عالی می باشد (تنها 132 گرم)


طراحی و ساخت

برخلاف نوکیا E5، گوشی نوکیا E6 گوشی جذابی میباشد. از مواد اولیه اعلاء ساخته شده است، طراحی بهتری دارد و حتی رنگ گوشی نیز بهتر به نظر میرسد. باید اعتراف کنیم که یکی از خوشتیپ ترین گوشی های مخصوص تایپ نوکیا میباشد که تا به حال به آن برخوردیم.

ما لذت استفاده از نسخه سفید E6 را داشتیم و همانطور که قبلا هم گفتیم واقعا زیباست. برخلاف رنگ آمیزی قدیمی، نوکیا کار طراحی و اسمبل کردن تمام قسمت ها روی پنل گوشی (صفحه کلید، صفحه نمایش، کاور باتری، صفحه بر روی دوربین و قسمت کنترل زیر صفحه نمایش) را به خوبی انجام داده است. با اینکه بدنه گوشی E6 تماما از یک جنس ساخته نشده است، ولی ممکن است به راحتی شما را گول بزند.

قاب دور گوشی، کاور باتری و قاب دوربین گوشی تماما از فلز ساخته شده اند و پلاستیک مات برای قسمت های بالا و پائین پنل پشت گوشی استفاده شده است.


اما گوشی Oro، از یک قاب طلای 18 عیار، دکمه یاقوت و کاور چرم بسیار زیبا استفاده می کند. نسخه ای که که ما استفاده کردیم دارای یک کاور پشتی با چرم سیاه رنگ بود اما تنها با مشاهده عکس های Oro با چرم قهوه ای نیز می توانید زیبایی حیرت انگیز آن را متوجه شوید. من فکر نمی کنم کسی پیدا شود که از لحاظ ظاهری ، از نوکیا Oro خوشش نیاید اما بدون شک، با توجه به مواد استفاده شده در این گوشی و در نتیجه قیمت بسار بالای آن، این گوشی تنها مورد توجه مشتریان خاص قرار خواهد گرفت.


صفحه نمایش 2.46 اینچی 16 ملیون رنگ خازنی لمسی که دقت 640x480 دارد، تقریبا نصف جلوی گوشی را پوشانده است. این اولین گوشی نوکیا با این دقت و اولین گوشی مخصوصا تابپ QWERTY نوکیا با صفحه لمسی میباشد. این دقت خیلی بالا نیست ولی به دلیل اینکه اندازه صفحه کوچک میباشد، تراکم پیکسل حتی از صفحه گوشی آیفون 4 نیز بالاتر میرود. ما موفق شدیم که دو صفحه نمایش را با دقت اندازه گیری کنیم و تراکم پیکسل هر دو را محاسبه کردیم. برای گوشی آیفون 4 این مقدار 326 پیکسل در هر اینچ بود و برای گوشی E6 این عدد 328 پیکسل در هر اینچ بود. (جی اس ام آرنا)


صفحه گوشی E6 یک صفحه LCD میباشد که بر تکنولوژی خازنی تکیه میکند و پاسخگویی آن مانند عموم صحفه های خازنی دیگر عالی میباشد. طبق معمول، حتی کوچکترین تماس را شناسایی میکند و حتی از قابلیت زوم دو انگشتی در گالری و اینترنت پشتیبانی میکند. زاویه دیدش برای یک صفحه LCD معمولی خوب است و رنگ ها کاملا زنده و دقیق میباشند. البته افرادی که انگشتان دستشان بزرگ میباشد ممکن است بخاطر اندازه کوچک صفحه و دقت بالا به مشکل برخورند.


صفحه کلید QWERTY ظاهرا همانی است که در گوشی های E5 وC3 استفاده شده است.
اندازه دکمه ها خوب و دارای طراحی هستند که کار کردن با آنها لذت بخش است و عکس العمل دکمه ها نیز خوب میباشد. بجز حالتی که انگشتان بسیار بزرگی داشته باشید، نباید با کار کردن با این کیبرد مشکلی داشته باشید.
سمت راست گوشی E6 خیلی شلوغ میباشد. دکمه کم و زیاد کردن صدا در بالا که در وسط این دکمه، دکمه سومی برای فعال کردن فرمان های صوتی (با نگه داشتن دکمه) و ضبط صدا (فشار دادن دکمه) میباشد. پایین این سه دکمه، دکمه قفل و باز کردن همیشگی نوکیا وجود دارد. صدای اسپیکر های این گوشی، اگرچه جزو بالاترین ها جای نمی گیرید، اما برای آنکه بتوانید در محیطی شلوغ، به راحتی متوجه صدای زنگ بشوید، به اندازه کافی بلند است.

همچین سوراخ کوچک مخصوص بستن طناب گوشی در پایین قرار دارد.

دکمه قفل و باز کردن گوشی یک قابلیت دیگر هم دارد. فلش دوتایی پشت گوشی را فعال میکند که میتوانید به عنوان چراغ قوه از آن استفاده کنید. فقط کافیست دکمه را به پائین کشیده و 3 ثانیه صبر کنید. همین کار چراغ قوه را خاموش نیز میکند. (جی اس ام آرنا)

سمت راست گوشی فقط درگاه microUSB را دارد که توسط یک درپوش پلاستیکی پوشیده شده است. ولی این گوشی توسط USB شارژ نمیشود که خیلی عجیب است و ما امیدواریم به زودی این مسئله برطرف شود. (جی اس ام آرنا)
بالای گوشی شامل ورودی کارت حافظه microSD که زیر یک دروپوش پلاستیکی مخفی شده است بعلاوه ورودی بدون محافظ هدفون 3.5 میلیمتری و دکمه روشن کردن گوشی میباشد.
پائین گوشی فقط ورودی شارژر گوشی میباشد.

در عقب گوشی، ما بلند گوی گوشی، فلش دوتایی LED و دوربین 8 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت را داریم که همگی روی یک صفحه فلزی قرار دارند. متاسفانه این صفحه برجسته است و این باعث میشود که لنز دوربین در معرض خط افتادن قرار گیرد.
زیر صفحه فلزی پشت گوشی، باتری 1500mAh لیتیوم یونی قرار دارد. این باتری گفته شده که تا 672 ساعت بصورت Stand-by روی شبکه 2G و تا 14 ساعت و 40 دقیقه مکالمه را جواب گو میباشد. روابط عمومی نوکیا اعلام کرده است که E6 جزو گوشی های است که بیشترین طول عمر باتری را دارا میباشد. البته ما باید مدت زمان بیشتری را با این گوشی سپری کنیم تا به شما بگوییم که این ادعا واقعیت دارد یا خیر. ولی با توجه به گوشی های قبلی E71 و E72 میتونیم بگوییم که تا حدودی این ادعا درست میباشد.
اصلا جای تعجب نیست که نوکیا E6 که یک گوشی مخصوص تایپ QWERTY خوش ساخت و کم حجم میباشد. صفحه کلید و ارگونومی این گوشی فوق العاده میباشد و E6 سخت افزاری خیلی خوبی نیز دارد. تمام این امکانات بعلاوه باتری قوی این گوشی تمام چیزیست که شما از یک گوشی تجاری انتظار دارید.


سیمبین آنا بالاخره از راه رسید!

بالاخره آپدیت سیمبین 3 که مدتها همگان منتظرش بودند از راه رسید و خواهیم دید که به زودی در امسال این آپدیت بر روی گوشی های موجود که سیمبین 3 را دارند قرار خواهد گرفت. گوشی های نوکیا E6 و X7 و Oro اولین دستگاه هایی خواهند بود که به طور پیش فرض به این آپدیت مجهز خواهند شد.

سیمبین آنا، این سیستم عامل را وارد مرحله ای جدید می کند و آنرا کاربرپسند تر میکند. محیط به روزتری دارد، مرورگر اینترنت تازه ای دارد، امکان ورود متن بصورت Split-Screen، صفحه اصلی بهتر و Ovi Maps و گالری و امکانات اجتماعی را هم بهبود میدهد.

به دلیل اینکه ما مدت زمان زیادی از این گوشی ها استفاده نکردیم، نمی توانیم درباره تمام امکانات آن اظهار نظر کنیم، اما تجربه کار با آنا، به طور کلی، با تمام نسخه های پیشین سیمبیان متفاوت بود. ضمنا از آنجا که Oro از صفحه نمایش بزرگتری در مقایسه با E6 بهره می برد و هیچ تفاوتی هم در سیستم عامل این دو گوشی وجود ندارد، ما تجربیات خود از کار با سیستم عامل آنا را بیشتر از طریق کار با نوکیا Oro بدست آوردیم اما این اطمینان را به شما می دهیم که گوشی E6 هم از تمامی امکاناتی که ما در Oro شاهد آن بودیم بهره می برد.


اینبار سیمبیان بهتر از همیشه میباشد و ما بالاخره میتوانیم بگوییم که از آن حالت از رده خارج، بیرون آمده است. منوهای Pop-up جدید، انیمیشن های بهتر، منوهایی زیباتر و صدالبته آیکون هایی بسیار زیباتر و کاملا متفاوت با نسخه های قبل سیمبیان (بله، درست خواندید!) از جمله مواردی هستند که در آنا ارائه شده اند. این همان آپدیتی هست که ما منتظر آن بودیم و البته امیدواریم که این آخرین بروزرسانی این سیستم عامل نباشد .

البته آنا از نظر گرافیکی هنوز ضعف هایی (بخصوص در بخش Setting ) دارد اما در کل پرشی بلند برای نوکیا محسوب می شود. با توجه به سابقه نوکیا، می توانم بگویم اگر این شرکت زودتر این سیستم عامل و با این زیبایی را ارائه می داد (مثلا 2 سال پیش) اکنون شاهد این نبود که بخواهد برای نجات خود دست به دامان ویندوز بشود، اما خب، این حرکت نشان داد که شاید هنوز هم برای این شرکت دیر نباشد تا بخواهد خود را از این مخمصه نجات دهد. البته نوکیا همواره در بازار گوشی های غیر هوشمند جزو بهترین های بازار بوده و هست، اما در سالهای اخیر و بخصوص با ورود آیفون، مشکلات این شرکت بیشتر در بخش گوشی های هوشمند آن بوده اند.

صفحه خانگی ، در سیمبیان آنا از ظاهری زیباتر در مقایسه با نسخه های پیشین بهره می برد. نوکیا قابلیت پیمایش بین پنج صفحه را برای این سیستم عامل (البته به صورت پیش فرض) قرار داده است. پیمایش بین صفحه ها آسان و به همان زیبایی و روانی پیمایش بین صفحات اندرویدها و آیفون می باشد.

همچنین برخلاف دیگر سیستم عامل ها امکان قرار دادن عکس ضمینه، برای هر صفحه به صورت مجزا وجود دارد. (مانند سیمبیان 3) پس از حرکت ار صفحه ای به صفحه دیگر، تصویر ضمینه قبلی به شکل زیبایی کمرنگ می شود و تصویر ضمینه جدید جای آن را می گیرد.

امکاناتی که در هنگام عکس برداری و فیلمبرداری در اختیار شما قرار می گیرد مانند نسخه سوم سیمبیان ساده ولی کامل می باشند.

اما آیکون ها در سیستم عامل آنا کاملا عوض شده اند و اینبار گرافیکی تر و زیباتر شده اند. عموم آیکون ها دارای لبه هایی گرد هستند (گرد تر از آیکون های سیستم عامل IOS ) که همین موضوع زیبایی و البته متفاوت بودن آن را با نسخه های قبلی سیمبیان (که می دانم برای بسیاری مهم ترین چیز است) بیش از پیش نمایان می سازد

طبقه بندی ها در قسمت Setting مانند سابق است و در این زمینه شاهد تغییری نیستیم. البته من همیشه Setting و شیوه طبقه بندی آن را در سیمبیان تحسین می کردم و دلیلی هم نمیدیدم تا نوکیا بخواهد آن را عوض کند اما به نظر من می توانست از "آیکون" برای این قسمت استفاده بیشتری بکند.

OVI map هم مانند سابق یکی از بهترین هاست (مخصوصا برای کابران ایرانی و با توجه به نقشه های ارائه شده از سوی نوکیا برای آنها). دسترسی به فروشکاه نرم افزاری نوکیا، از طریق برنامه ویژه OVI امکان پذیر است که البته به همان دلایلی که دسترسی به فروشگاه نرم افزاری اندروید و اپل برای کاربران ایران امکان پدیر نیست، در OVI هم به صورت پیش فرض قابل دسترسی نیست.

نوکیا E6 و Oro به عنوان اولین گوشی های دارای سیستم عامل سیمبیان آنا که ما با آنها کار کردیم از سرعتی بالا برخوردار بودند. هر دوی این گوشی ها دارای پردازنده ای با سرعت 680 مگاهرتز می باشند. البته کلا سیمبیان ها سابقه ای طولانی در استفاده از حداقل سخت افزارها را بدون افت سرعت دارند اما باید دید آیا پس از نصب برخی نرم افزار هایی خاص، باز هم سرعت گوشی همانقدر بالاست و یا اینکه افت می کند.

کیفیت عکسبرداری با دوربین های هشت مگا پیکسلی هر دوی این گوشی ها در بهترین حالت در حد متوسط قرار می گیرد. البته ذکر این دو نکته که اصولا هدف از ساخت این دو گوشی کیفیت دوربین نبوده و اینکه نسخه ای که ما با آن کارکردیم، ورژن نهایی گوشی نبوده خالی از لطف نیست.

امکان USB On-the-go support هم در E6 امکان این را فراهم می آورد تا شما بتوانید به راحتی فلش مموری خود را به این گوشی متصل کرده و تمام فایل های داخل آن را، چه آنهایی که قابل اجرا بر روی گوشی هستند و چه آنهایی که قابل اجرا نیستند را به صورت کامل مدیریت بکنید.

سخن پایانی

خیلی وقت بود که هیچ چیز امیدوار کننده ای در مورد سیستم عامل سیمبین ندیده بودیم. تغییر جهت نوکیا به سمت ویندوز موبایل، باعث شد که همگان فکر کنند که این سیستم عامل دیگر آینده ای ندارد. این حرف که هنوز سیمبیان از لحاظ زیبایی و رابط کاربری هیچگاه در حد و اندازه های IOS و اندروید نیست امری بوده که در این یکی دو سال اخیر (و شاید هم بیشتر) مثل پتک بر سر نوکیا کوبیده شده اما سیستم عامل آنا نشان می دهد که هنوز در سیمبین پتانسیل هایی وجود دارد و آپدیت آنا وعده ای است برای استفاده از این پتانسیل ها.

نوکیا E6 یک جانشین با ارزش برای گوشی های QWERTY مخصوص پیام رسانی و تجاری می باشد و تمام موارد لازم برای اینکه یک گوشی پر فروش شود (شامل صفحه نمایش لمسی با کیفیت که در نوع خود تک است، کیفیت ساخت عالی، سخت افزار و دوربین قوی بعلاوه محیط کاربری سیمبین آنا) را دارد.

نوکیا Oro را هم شاید بتوانیم یک گوشی اشرافی، زیبا و البته کاربردی بنامیم که می تواند هم توقع آنانی را که یک گوشی خاص، گران قیمت و البته خوشمند را به طور همزمان می خواهد را برآورده کند.

نوکیا گوشی E6 را در سه ماهه جاری با قیمت 345 یورو (بدون در نظر گرفتن مالیات)منتشر و Oro را با قیمتی 800 یورویی (بدون در نظر گرفتن مالیات) عرضه خواهد کرد. مطمئنا این یک قیمت گزاف برای هر دوی این گوشی ها است و ما امیدواریم که کمپانی نوکیا یک کاهش قیمت را در نظر داشته باشد چون باعث می شود که فروش این گوشی ها (مخصوصا E6 ) به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.gsm.ir