انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: مقایسه پرشیا با زانتیا
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
زانتیا بهتر از پارس است
بر اساس آخرین بررسی‌های وزارت صنایع و معادن، نیسان ماكسیما با كیفیت‌ترین خودرو و پاژن، بی‌كیفیت‌ترین خودرو ساخت داخل هستند و این در حالی است كه كیفیت زانتیا، پژو ۲۰۶ و كیا ریو در تابستان كاهش یافته است. بر اساس آخرین رده‌بندی‌های انجام شده در تابستان، نیسان ماكسیما، مزدا ۳۲۳ ، پاجرو، نیسان رونیز، پژو ۲۰۶ صندوقدار، هیوندایی اونته ، كوراندو ، فولكس گل و هیوندایی ورنای به ترتیب جزو با كیفیت‌ترین خودروهای ساخت داخل شناخته شده‌ و در حد استاندارد بسیار خوب قرار داشته‌اند. البته با این كه این خودروها در حد استاندارد خیلی خوب شناخته می‌شوند، اما ایرادات فنی در آنها كم نیست؛ به طوری كه نمره منفی نیسان ماكسیما، مزدا ۳۲۳ ، پاجرو، نیسان رونیز، پژو ۲۰۶ صندوقدار، هیوندایی اونته، كوراندو، فولكس گل و هیوندایی ورنای به ترتیب ۸۰، ۹۳، ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۰۸، ۱۱۵، ۱۲۶، ۱۳۰ و ۱۳۰.۶ گزارش شده است

مشخصات فنی پارس:

کارایی
مدل موتور : XU7JP/L3
حد اکثر سرعت : 186 KM/HR
حجم موتور : 1761cc
سیستم سوخت رسانی : انژکتوری
حداکثر توان موتور : 100 HP در6000 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور: 15.3 Kgm در 3500 دور در دقیقه
شتاب از صفر تا 100 کیلومتر در ساعت : 11.8 ثانیه
پارس با موتور انژکتوری 16 سوپاپ
مدل موتور : XU7JP4/L4
حد اکثر سرعت : 192 KM/HR
حجم موتور : 1761cc
سیستم سوخت رسانی : انژکتوری
حداکثر توان موتور : 110 HP در5500 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور: 155 Nm در 4250 دور در دقیقه
شتاب از صفر تا 100 کیلومتر در ساعت : 11 ثانیه
گیربکس
پارس 16 سوپاپ
گیربکس 1 0.2894 0.2895
- 2 0.5384 0.5349
- 3 0.7812 0.7352
- 4 1.0512 0.9512
- 5 1.3428 1.2571
- عقب 0.3000 0.3000
- خروجی 17x77 17x77
كلاچ : کابلی
ظرفیت
ظرفیت مخزن سوخت: 70 لیتر
وزن (kg)
وزن خودرو : 1190
وزن روی اکسل جلو : 700
وزن روی اکسل عقب : 440
حداکثر وزن مجاز خودرو : 1600
حداکثر وزن مجاز خودرو با تریلر : 2750
سیستم الکتریکی
باطری : Ah 55
دینام : A 80
دینام : Kw 1.1
سیستم فرمان
قطر دایره دوران : 11 متر
جعبه فرمان : هیدرولیک - شانه ای
تعلیق
جلو: مستقل از نوع مک فرسون
عقب : مستقل از نوع فنر پیچشی
سیستم ترمز
ترمز جلو : دیسکی با پره های خنک کننده
ترمز عقب : دیسکی
لاستیکها
اندازه لاستیکها : 65/185 R14

مشخصات فنی زانتیا
خوب شاید فکر کنید که این خودرو فقط قابلیت بالا و پایین رفتن به صورت دستی و بوسیله دکمه مربوطه را دارد، اما چنین نیست ، این خودرو برای حفظ تعادل، قابلیت بالا و پایین بردن اتاق خودرو بر روی هر یک از چرخها به وسیله کمک فنرهای هیدرولیکی را در مواجه با موارد زیر، داراست.

۱-در سر پیچها از خم شدن شاسی به سمت خارج پیچ و سر خوردن چرخها جلوگیری می کند.

۲- جلوگیری از تکانهای شدید در دست اندازها.

۳-جلوگیری از پایین رفتن سطح خودرو در هنگام افزایش وزن (بار-مسافر).

۴-جلوگیری از پایین رفتن بیش از حد جلوی خودرو در هنگام ترمزهای شدید.

۵-جلوگیری از بر هم خوردن تعادل در هنگام ترکیدن لاستیک.

همچنین به وسیله دستی و با دکمه کنار ترمز دستی نیز قابلیت پایین و بالا بردن خودرو برای قراردادن آن در ۴ حالت مختلف، میسر است، که از این حالتها برای مقاصد مختلفی استفاده می شود که ۲ حالت آن برای انجام سرویسهای خودرو، یکی برای رانندگی عادی و دیگری برای رانندگی در جاده های نامناسب و پردست انداز با سرعت پایین در نظر گرفته شده.

این سیستم شامل چندین سنسور برای تشخیص وضعیت خودرو می باشد که دائما در حال ارسال اطلاعات وضعیت تعادلی خودرو به ECU (كامپیوتر مركزی)می باشند، همچنین یك پمپ و یك مخزن و لوله های اتصال كه حاوی روغن هیدرولیك می باشند را شامل می شود و كمكها نیز با هیدرولیك كار می كنند.سنسورها وضعیت را به ECU ارسال كرده ،ECU برای تنظیم تعادل، بسته به قرار گرفتن در پیچ یا مواجهه با دست انداز یا موارد دیگر برای متعادل كردن خودرو، بوسیله پمپ، فشار هیدرولیك را در سمتهایی كه لازم است بالا می برد و اگر لازم باشد در سمتهای دیگر پایین می آورد و بدین ترتیب سمتی كه فشار هیدرولیك بیشتری بر آن وارد شده،بالا میرود و سمتی كه فشارهیدرولیك آن كم شود پایین می آید و میله تعادل (Anti Roll Bar) در حالت تعادل قرار می گیرد،تمامی این مراحل در ۱۰ میلی ثانیه انجام می شود.
این سیستم پیشرفته فقط توسط چند خودروساز بزرگ استفاده می شود،از آن جمله می توان به كمپانی های بنز، BMW، جاگوار، كادیلاك، لندروور، پژو و سیتروئن اشاره كرد، و هر یك نیز نام خاص خود را بر این سیستم نهاده اند، مثلا بنز آنرا ABC یا Active Body Control می نامد ،BMW آنرا Dynamic Drive و سیتروئن Hydractive می نامند، اما در كل این سیستم را Active Suspension (تعلیق فعال) یا Active Roll Control System (سیستم كنترل چرخش فعال)می نامند.

لازم به ذكر است كه مثلا در خودروهای BMW این سیستم فقط در سری های8،7 وZ8 استفاده شده و هر ۳ آنها خودروهای لوكس و گرانقیمتی هستند كه این امر نشاندهنده تكنولوژی بالای خودروی زانتیا است كه با وجود اینكه تولید سال ۹۸ فرانسه است با این حال، بدلیل داشتن سیستم ذكرشده، همچنین ترمز ABS و كیسه هوا ، ایمن ترین خودروی موجود در كشور است ،و از لحاظ قیمت نیز در مقایسه با دیگر خودروهای موجود در ایران كاملا با صرفه است.

اما باز هم نیسان زانتیا بهتر از پارس است