انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: درباره ی جانوران اصیل ایران
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
درباره ی جانوران اصیل ایران 1


جانوران ایران
  

یوزپلنگ دارای بدنی کشیده، دست و پاهایی بلند با پنجه هایی کند است که از قابلیت جمع شدن کمی برخوردرند. پوشش بدن نخودی رنگ با خالهای سیاه و گرد و کوچک است و دارای موهای زبر و کوتاهی است. یوز سر کوچکی دارد که چشمانش برای بهتر دیدن از پشت بوته ها، نسبتا بالا قرار گرفته‌اند. خط سیاه رنگی از گوشة چشم تا گوشة لب‌ها امتداد پیدا می‌کند که به خط اشک موسوم بوده و در یوزهای ایرانی در مقایسه با یوزهای آفریقایی، ضخامت بیشتری دارد. طول بدن جانور بالغ 112 تا 135 سانتیمتر، طول دم 65 تا 85 سانتیمتر، ارتفاع در سر شانه 60 تا 75 سانتیمتر و وزن آن 30 تا 55 کیلوگرم می‌باشد. نرها کمی از ماده ها بزرگترند. ستون فقرات انعطاف پذیر، کبد بسیار بزرگ، قلب بزرگ، سوراخ‌های بینی فراخ، ظرفیت افزایش یافتة شش و بدن کشیده و عضلانی، این گربه را به سریعترین جانور خشکی درجهان تبدیل کرده، به طوریکه مکی تواند در یک گام، 7 تا 8 متر طی نماید. یوز فقط با برخورد یک پا بر روی زمین در هر لحظه، می‌تواند به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد، ولی نمی‌تواند این سرعت را بیش چند صد متر حفظ کند. در دو مقطع از حرکت هیچ پایی به زمین برخورد نمی‌کند. 


گورخر ایرانی
  

این نوع گورخر که تنها در ایران یافت می‌شود در واقع یک نوع اسب وحشی در منطقه آسیای غربی است و فقط چند صد رأس از آن باقی مانده است. 

این نوع گورخر، حیوانی قوی است و رنگ قسمت جلو و بالای بدن آن اختلاطی از قهوه‌ای روشن و خاکستری زرد است. بغل‌ها و شکم این حیوان سفید است و نوار سیاهی بر پشت دارد که یال را به دم حیوان وصل می‌کند. 

حس بینایی، شنوایی و بویایی در این جانور بسیار قوی است. برای دوری از خطر انسان ممکن است تا صدها کیلومتر از محل زندگی خود دور شود و به مناطق نیمه‌کویری و دور از دسترس انسان پناه ببرد. 



همای اوج سعادت
  

هما لاشخوری است که بیشتر به یک شاهین عظیم شباهت دارد. طرح مشخص بدن در حال پرواز، این پرنده را از سایر لاشخورها متمایز کرده است. بال‌های هما دراز، کم‌عرض و زاویه‌دار است و دمی بلند، لوزی شکل و تیره رنگ دارد. سطح پشتی، بال ها و دم آن سیاه مایل به خاکستری و سرش به طور کلی نخودی رنگ است. اطراف چشم و ناحیه پشت منقارش سیاه رنگ است که به یک دسته موی سیاه ریش مانند در زیر منقار منتهی می‌‌شود. سطح شکمی نارنجی مایل به زرد و ناحیه سینه به طور واضح نارنجی رنگ است که با بال‌های تیره تضاد خاصی را نشان می‌‌دهد. گونه نابالغ این پرنده، سروگردنی تیره دارد. این پرنده از لاشخورهای دیگر فعال‌تر و معمولا تک‌زی است. 




 پرندگان ایران
  

ایران میزبان بیش از 500 گونه پرنده می باشد. پرندگان موجودات بی نظیری هستند و تحقیق و کنکاش در زندگی آنها درهای بسیاری را برای اهل تدبر و تحقیق باز می کند. در این سایت سعی بر آنست که به شما در شناسایی و عکاسی از این موجودات زیبا کمک کنیم. 



افعی البرزی
  

در نزدیکی شهر کلاردشت، قله معروفی وجود دارد به نام قله علم کوه. این قله که به همراه منطقه‌های اطراف آن، هر ساله کوه‌نوردهای زیادی را به طرف خودش می‌کشاند، آب و هوای سرد و مرطوبی دارد. اگر تصمیم گرفتید سری به این منطقه خوش آب و هوا و زیبای رشته کوه البرز بزنید، مواظب خرس قهوه‌ای و افعی البرزی که در آنجا زندگی می‌کنند باشید! 




هوبره
  

هوبره‌ از پرندگان‌ بسیار‏‎ ‎زیبا و باشکوه‌ کویرهاست‌‏‎. طول‌ بدنش‌ از نوک‌منقار تا انتهای‌‏‎‎ دم‌ ، حداکثر به‌ 65 سانتی‌متر می‌رسد‏‎.نر و ماده‌‏‎ شبیه‌ هم‌ هستند ، ولی‌ نرها حدود 10‏‎‎ درصد از ماده‌ها بزرگتر‏‎ می‌باشند‏‎.هوبره‌ نر دارای‌ دمی‌ نسبتا بلند و بالهایی‌ باریک‌ در‏‎ ‎هنگام ‌پرواز است.‌‏‎ دو رشته‌ پرهای‌ زینتی‌‏‎ سیاه‌ و سفید در حاشیه‌ گردن‌ دارند ‏‎که‌‏‎ 
سیاهی‌‏‎ آنها در پشت‌ گردن‌ به‌ خوبی‌ مشخص است. زمینه‌ پر و بالشان‌ خاکی‌ رنگ‌ است ‌‏‎که ‌در زیر‏ ‎بالها کم‌ و بیش‌ سفید می‌شود. سر و تاجی‌ با رگه‌های ‌سیاه‌ و سفید بر زمینه‌ای ‌‏‎خاکی‌ رنگ‌‏‎ دارند و بالای‌ دمشان‌ خاکستری‌ ‎با رگه‌های‌ عرضی‌ تیره‌تر است‌‏‎. نرهای‌‏‎ نابالغ‌ شبیه ماده‌ به‌ نظر می‌رسند‏‎,اما پرهای‌ زینتی‌‏‎ حاشیه‌ گردن‌ ماده‌ها کمتر است.‌‏‎ 





اشگول یا سنجابک
  

اشگول نام جانوری از خانواده‌ی سنجابک‌هاست. شب گرد است، اغلب به صورت اجتماعی روی درختان زندگی می کند. به سرعت از درختان بالامی رود و از شاخه ای به شاخه دیگر می پرد. اغلب در سوراخ درختان بلند، شکاف صخره ها، و آشیانةمتروک پرندگان لانه می سازد، داخل آن را با خزه و الیاف گیاهی می پوشاند. برخلاف لانه زایمان که در قسمت بالائی درختان بلند قرار دارد، لانه خواب زمستانی در شکاف‌ها و سوراخ‌های قسمت پایین درخت است. گاهی سوراخ هایی به عمق ۴۰ تا ۱۰۰ سانتی متر در زمین حفر می کند و در داخل آن به خواب زمستانی فرو می رود. در موقع خواب کاملا بی حس است. اغلب در همین فصل جانواران گوشت خواری نظیر سمور و راسو تعداد زیادی از آنها را از بین می برند. مانند اکثر جانوران شبگرد حس شنوائی و بویائی قوی ای دارد و از فاصلة زیاد بوی غذا را حس می کند. غالبًا درموقع احساس خطر صدای بلندی تولید می کند که صدای آشنائی برای جنگل نشینان شمال ایران است. 

غذا: از میوه و دانه گیاهان مانند تمشک، سیب گردو، بلوط، زیتون و گاهی حشرات، تخم و جوجه پرندگان 

تغذیه می کند. گاهی به باغ های میوه صدمه می زند. 

تولید مثل: دراواخر بهار جفت گیری می کند.ماده ها در این فصل اغلب پر سر و صدا هستند. مدت آبستنی حدود ۳۰ روز است. ۳ تا ۷ بچه کور و بی مو می زایند. چشم های بچه ها پس از ۳ هفته باز می شوند در یک سالگی بالغ می شوند. طول عمر حدود ۴ سال است.