انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بیوگرافی گلشیفته فراهانی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/4003/golshiftehfarahani70thveniceinternational5hvchhwhrcal.jpg

فراهانی بحث برانگیزترین بازیگر ایران

گلشیفته فراهانی (زاده ۱۹ تیر ۱۳۶۲ در تهران) بازیگر و نوازنده ایرانی است. او فرزند بهزاد فراهانی و فهیمه رحیم‌نیا و خواهر شقایق فراهانی بازیگران سینما و تلویزیون است.
در وبگاه رسمی او آمده: وقتی برای تهیه شناسنامه او که متولد سال ۱۹۸۳ می‌باشد نام گلشیفته را ارائه کردند اداره مربوطه با این نام مخالفت کرد و بناچار نام شناسنامه‌ای او با نام شناخته شده او تفاوت دارد. («رهاورد» نامی است که در شناسنامه او درج شده‌است.) گلشیفته فراهانی دانشجوی رشته موسیقی در دانشگاه جامع علمی کاربردی بود. بازی در سینما را در سال ۱۳۷۶ با فیلم درخت گلابی به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز کرد.
در فیلم‌های درخت گلابی، زمانه، بوتیک، اشک سرما، به نام پدر، میم مثل مادر، گیس بریده و سنتوری به ایفای نقش پرداخته‌است. او جوان‌ترین بازیگری است که سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده‌است. درخت گلابی جایزه بهترین بازیگر نقش اول بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۶ را در سن ۱۴ سالگی برایش به ارمغان آورد. برای فیلم اشک سرما برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین دوره جشن خانه سینما شد و برای فیلم بوتیک جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره بزرگ سه قاره (در نانت فرانسه) را بدست آورد.
یکمشت دروغ آخرین فیلمی است که او در آن به ایفای نقش پرداخته‌است. در نخستین پوستر رسمی این فیلم هالیوودی که از سوی کمپانی برادران وارنر منتشر شد، نام گلشیفته فراهانی در فهرست بازیگران فیلم در مقام چهارم و به عنوان نخستین بازیگر زن فیلم به چشم می‌خورد. لئوناردو دی کاپریو، راسل کرو و مارک استرانگ، بازیگرانی هستند که نام‌هایشان پیش از فراهانی در پوستر فیلم قرار دارد.
جای اژدها به کارگردانی رولند جفی و خورشت آلو با مرغ به کارگردانی مرجان ساتراپی و ونسان پارونو از دیگر فیلم های او در خارج از ایران می باشند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/4003/-----------HD-2.jpg

در مرداد سال ۱۳۸۷ به دنبال ایفای نقش در فیلم یک مشت دروغ خبر ممنوع الخروج شدن گلشیفته فراهانی اعلام شد. و بعد از مدتی خبری مبنی بر سفر او به آمریکا در خبرگزاری‌ها پخش شد. او در تیزر فیلم مجموعه دروغ‌ها در کنار لئوناردو دی‌کاپریو بدون حجاب دیده می‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که کنترل فیلم‌ها را انجام می‌دهد اعلام کرده‌است که مسئول ممنوع الخروج کردن افراد نیست. البته گل شیفته فراهانی بخاطر بازی در فیلم هالیوودی تذکر دریافت کرده بود. پس از این که شایعه‌هایی مبنی بر پیش آمدن مشکلاتی برای وی در ایران رواج پیدا کرد، ریدلی اسکات کوشش کرده بود با تغییراتی در فیلمنامه شرایطی را بر اساس قوانین ایران رعایت کند تا فیلم مشکلی برای گلشیفته فراهانی ایجاد نکنددر تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۰۸ میلادی، گل‌شیفته فراهانی در مصاحبه با روزنامه آمریکایی دیلی‌نیوز گفت: «این فیلم برای من دردسرهای زیادی ایجاد کرد. گذرنامه من را توقیف کردند و چندین بار از طرف وزارت اطلاعات بازجویی شدم. نهایتا قاضی دادگاه انقلاب اعلام کرد که باید ابتدا فیلم را ببیند تا نهایتا حکم قضایی را برایم صادر کند.»
مراسم اکران یک مشت دروغ در هالیوود
گلشیفته فراهانی در مراسم اکران فیلم یک مشت دروغ بدون حجاب اسلامی مرسوم در جمهوری اسلامی و با لباسی که دست‌ها، پاها و موی سر او را نپوشانده بود، بر روی فرش قرمز حضور یافت. این حضور موجب واکنش‌هایی در مجامع مختلف گردید.

داوری جشنواره لوکارنو

در سال ۲۰۱۰ و در شصت وسومین دوره جشنواره فیلم لوکارنو، گلشیفته فراهانی به عنوان عضو هیئت داوران این جشنواره انتخاب شد.

خوانندگی
گلشیفته فراهانی بعد از خروج از ایران در زمینه خوانندگی نیز فعالیت کرد و ترانه هایی نظیر سکوت و جستجوی سرنوشت را اجرا کرد.
همکاری با محسن نامجو
در آلبوم آخ از محسن نامجو، گلشیفته فراهانی در تنظیم، نواختن پیانو و همخوانی همکاری نمود.


فیلم‌شناسی
سینما

سال نام فیلم نقش یادداشت
۱۳۷۶ درخت گلابی میم
۱۳۷۹ هفت پرده فرشته
۱۳۸۰ زمانه زمانه
۱۳۸۱ دو فرشته آذر
جایی دیگر رها
۱۳۸۲ بوتیک اِتی
بابا عزیز نور
اشک سرما روناک
۱۳۸۳ ماهی‌ها عاشق می‌شوند توکا
۱۳۸۵ ارابه مرگ
به نام پدر حبیبه
میم مثل مادر سپیده
گیس بریده مریم
نیوه‌مانگ نیوه مانگ
سنتوری هانیه
۱۳۸۶ دیوار ستاره
۱۳۸۷ همیشه پای یک زن در میان است مریم
شیرین خودش
مجموعه دروغ‌ها عایشه
درباره الی سپیده
۲۰۱۰ جای اژدها لیلا
۲۰۱۱ خورش آلو با مرغ ایران
۲۰۱۱ می کشمت اگر بمیری سیبا
۲۰۱۲ درست مثل یک زن
۲۰۱۲ سنگ صبور
تئاتر
سال نام تئاتر نقش یادداشت
۱۳۸۲ مریم و مرداویج مریم
۱۳۸۳ نرگس سیاه - (کارگاه)
۱۳۸۴ مفتش فیروزه در ایران ممنوع شد
1391 یک رویای خصوصی در آمریکا و کانادا به روی صحنه رفت.
جایزه‌ها

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر از بخش بین‌الملل شانزدهمین جشنواره فیلم فجر.بهترین بازیگر بیست و دومین جشنواره فیلم فجر در دو فیلم «بوتیک» و «اشک سرما» به انتخاب نویسندگان و منتقدان
برنده تندیس زرین هشتمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم «اشک سرما»
برنده جایزه بهترین بازیگر زن برای بوتیک در جشنواره بین المللی فیلم سه قاره نانت ـ دوره بیست و ششم (فرانسه)
کاندیدای بهترین نقش اول زن برای بوتیک جشنواره بین المللی فیلم فجر ـ دوره بیست و دوم
برنده جایزه هیأت داوران برای فیلم میم مثل مادر در جشنواره بین المللی فیلم رشد ـ دوره سی و هفتم
کاندیدای بهترین نقش اول زن بوتیک در جشن خانه سینما ـ دوره هشتم
کاندیدای بهترین نقش اول زن جشن برای ماهی‌ها عاشق می‌شوند در جشن خانه سینما ـ دوره نهم
کاندیدای بهترین نقش اول زن برای میم مثل مادر در جشن خانه سینما ـ دوره دهم
منبع:ویکی پدیا
گلشیفته فراهانی در ایران عالی بود و بازیگر مورد علاقه من بود.بازیگری توانا تر از تمام بازیگران ایرانی با چهره ای منحصر به فرد و زیبا!خروج از ایران گلشیفته همراه با حواشی بود.گلشیفته فراهانی سنت شکنی کرد که در ایران بی سابقه بود و حواشی فراوانی به وجود آورد(کاری به درست یا غلط بودن کارش ندارم).همکاری او با نامجو خوب بود و واقعا در کار موزیک خوب عمل کرد اما فیلم های او واقعا ضعیف شدن و تنها فیلم زیبای او Body of Lies بود که با وجود ریدلی اسکات و دیکاپریو و راسل کرو باز هم در گیشه شکست خورد.در حال حاضر هم به تاتری با ایرج جنتی عطایی مشغول است و در آینده کار دیگری با ریدلی اسکات را دارد.
به نظرم در نقدفارسی به گلشیفته خیلی بی محبتی میشه با اینکه جزو 5 بازیگر ایرانی پرطرفدار هستش.دوست دارم نظر دوستان رو درباره این بازیگر بدونم.
فقط میتونم بگم متاسفم واقعا حیف بود با این استعدادش!!نمیخام کارش رو توجیه کنم چن که معلومه کار درستی نکرده ولی شاید اگر توی ایران بیشتر به یه سری جوون مثل گلشیفته فراهانی بیشتر اهمیت بدند در به در دنبال ویزا و راه فرار از ایران و برداشتن حجابی که فقط واسه امینیتشونه اما فکر میکنند زوریه نباشند!میدونم ک خیلی شعاری حرف زدم اما چون نمیتونم فعلا حرفم رو ب عمل برسونم مجبورم شعار بدم!
مرسی ولی اصلا نمیشناسمشBlush
خیلی با نمکهBlush