انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نقد و بررسی فیلم جک رایان : عضو جدید سایه ( Jack Ryan: Shadow Recruit )
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
" جک رایان " نام یکی از کرکترهای خلق شده توسط تام کلنسی مشهور است که از محبوبیت زیادی در بین مردم آمریکا برخوردار هست. این شخصیت بارها در کتابهای مختلف تام کلنسی در انواع و اقسام ماموریت ها به کار گرفته شده و خوانندگان آمریکایی هم هربار به خوبی از او استقبال بعمل آورده اند. در دنیای سینما نیز تا پیش از ساخت « جک رایان : عضو جدید سایه » ، 4 فیلم براساس این شخصیت ساخته شده بود.
اولین فیلم در سال 1990 به نام « به دنبال اکتبر سرخ / The Hunt for Red October » با بازی آلک بالدوین به نمایش در آمد اما در دو قسمت بعدی این مجموعه به نامهای « بازی میهن پرستان / Patriot Games » و « خطر آشکار و حاضر / Clear and Present Danger »، هریسون فورد جایگزین آلک بالدوین شد و در آخرین فیلم ساخته شده براساس این شخصیت در سال 2002 به نام « مجموع ترس ها / The Sum of All Fears » هم بن افلک در نقش جک رایان حضور داشت. « جک رایان : عضو جدید سایه » پنجمین فیلم سینمایی ساخته شده براساس شخصیت " جک رایان " می باشد و اینبار کریس پاین در نقش اصلی قرار گرفته است. « جک رایان : عضو جدید سایه » همانطور که می توان از نام خالقش حدس زد، کاملاً شخصیتی پاتریوت محور دارد که در حفظ جان و مال و وطنش رشادت ها می کند. تام کلنسی که اخیراً در سن 66 سالگی دارفانی را وداع گفت، یکی از قدیمی ترین نویسندگان آثار جاسوسی در آمریکا به شمار می رود که اغلب داستانهایش یا تبدیل به فیلم شده اند و یا سر از بازی های کامپیوتری درآورده اند. در اغلب داستانهای این نویسنده مشهور هم معمولاً شخصیت های منفی به موازات دشمنان جدید آمریکا ( در زمان وقت ) ترسیم شده اند که از میان آنها، روسیه نقش پر رنگ تری دارد. در بین اغلب دشمنان آثار کلنسی حتی می توان ردپای ایران را هم یافت که مخصوصاً در کتاب « مجموع ترس ها » این مورد به خوبی مشاهده می شود.در بخشی از داستان این کتاب قرار هست که بمبی اتمی بر روی شهر قم در ایران فرستاده شود تا این شهر با خاک یکسان شود اما جناب جک رایان خوش مرام جلوی این اتفاق را میگیرد! اما داستان « عضو جدید سایه » از این قرار است :

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد و بررسی فیلم جک رایان : عضو جدید سایه ( Jack Ryan: Shadow Recruit ) 1

جک رایان ( کریس پاین ) مرد جوان باهوشی است که پس از اتفاقات تلخی که در جنگ افغانستان تجربه کرده، در وال استریت به عنوان آنالیزور مالی فعالیت می کند و در کار خود یکی از بهترین هاست. اما به تازگی یک تهدید خطرناک مالی آمریکا را تهدید کرده و یکی از اعضای سازمان CIA به نام توماس هارپر ( کوین کاستنر ) از جک می خواهد تا آمریکا را شر این تهدید خطرناک رهایی ببخشد. این حمله تروریستی مدرن که اقتصاد آمریکا را نشانه گرفته و قرار هست آن را به خاک سیاه بنشاند، توسط یک تبهکار ثروتمند روسی به نام ویکتور چروین ( کنت برانا ) برنامه ریزی شده است و جک می بایستی آمریکا را از فلاکت نجات دهد! « عضو جدید سایه » تفاوت محسوسی در مقایسه با آثار قبلی این مجموعه در سینما ندارد به جز اینکه اینبار سازندگان تصمیم به احیای این شخصیت گرفته اند و در واقع جک رایان « عضو جدید سایه » در حال تبدیل شدن به شخصیت آشنای این سری از داستانهاست اما در عمل ما تفاوت چندانی میان او و مامور حرفه ای قسمت های قبل نمی بینیم. داستان این قسمت نیز مطابق انتظارات در نیمه ابتدایی فیلم به پرداخت و معرفی خودِ جک رایان می پردازد. این بخش از داستان برای شخصیتی که بیش از ده سال از غیبتش در سینما می گذرد کافی به نظر می رسد و البته برای خوانندگان داستانهای تام کلنسی هیچ نکته تازه ای به همراه ندارد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد و بررسی فیلم جک رایان : عضو جدید سایه ( Jack Ryan: Shadow Recruit ) 1

جک رایان تا نیمه های فیلم در حال گذراندن زندگی با همسرش کتی ( با بازی کیرا نایتلی ) می باشد و بده و بستان های احساسی آنها هم برخلاف انتظارات، اینبار خوب و قانع کننده است و تماشاگر را از خود نمی راند. اما زمانی که فیلم به بخش اصلی داستان یعنی تروریسیم اقتصادی و روسیه و ویکتور می رسد، آشکارا حرف های کلیشه ای و اطلاعاتی بدردنخور را در اختیار تماشاگر قرار میدهد که نه او را سر ذوق می آورد و نه به داشته هایش اضافه میکند! در واقع فیلمنامه « عضو جدید سایه » به شکل حیرت انگیزی سبک و سیاق دهه ی 90 خود را حفظ کرده و عجیب اینجاست که فیلمنامه قدیمی فیلم کماکان عامل پیشرفت یا بهم ریختگی دنیا را تنها یک کامپیوتر قلمداد میکند. به نظر می رسد که نویسندگان تصمیم نداشته اند در اخرین اثر سینمایی تام کلنسی تغییرات خاصی بوجو بیاورند و به همین جهت این فیلم با همان رویه سنتی و کلاسیک اش به سینما قدم گذاشته است.البته اگر از فیلمنامه پر ایراد و اصولاً " اولترا پاتریوتی " فیلم بگذریم، « عضو جدید سایه » حرف هایی هم برای گفتن دارد و مخصوصا در اکشن، یک اثر جذاب و تماشایی از آب درآمده. کنت برانا کارگردان این فیلم که خودش بازیگر نقش ویکتور در این فیلم نیز هست، توانسته علی رغم ضعف فیلمنامه در پرداخت شخصیت ها ، اکشن قابل قبولی به مخاطب ارائه دهد و خوشبختانه این توانایی را دارد که حداقل تماشاگرش را سرگرم کند. برانا که به جهت ساخت و بازی در اثار متعدد شکسپیری یکی از محترم ترین کارگردانان انگلیسی به شمار می رود ، توانسته از « جک رایان » سراسر کلیشه ای موقعیت های اکشن قابل قبولی در سال 2014 بسازد که جای تحسین بسیاری دارد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد و بررسی فیلم جک رایان : عضو جدید سایه ( Jack Ryan: Shadow Recruit ) 1

پس از بهانه آوردن بن افلک برای بازی در این نقش و همچنین هریسون فورد و آلک بالدوین که مشغله کاری را دلیل عدم حضورشان در این فیلم اعلام کردند، شخصیت جک رایان اینبار توسط کریس پاین جوان به تصویر کشیده شده. جک رایانی که پاین در « عضو جدید سایه » به مخاطب ارائه داده، شخصیت آزاردهنده ای نیست. جک یک مرد باهوش است که در موقعیت های غیرقابل توضیحی قرار گرفته و رفتارش هم اگرچه پر از تناقض و اشتباه است اما در حدی نیست که تماشاگر را دچار سرخوردگی کند. کریس پاین موفق شده در کالبد این شخصیت نه چندان دلچسب حضور بی دردسری داشته باشد و در مقایسه با همکاران قدیمی اش که قبلا در این نقش حضور پیدا کرده بودند، چیزی کم نداشته باشد. کوین کاستنر که روزگاری قرار بود خودش بازیگر نقش جک رایان باشد، در نقش توماس هارپر راحت است و بازی خوبی ارائه داده. کیرا نایتلی در قالب شخصیت کتی، همان شخصیت زن از همه جا بی خبری است که همیشه در اثار تریلر می توان مشابه اش را دید. رابطه کتی و جک یکی از ویژگی های مثبت فیلم به شمار می رود که برخلاف انتظار، بسیار بهتر از چیزی که می شد پیش بینی کرد، هست. کنت برانا هم در نقش شخصیت منفی فیلم قرار هست که یک هیولا باشد اما همانند سایر " بدمن های " تام کلنسی ، این شخصیت هم بیشتر تظاهر به هیولا بودن دارد و به اصطلاح، با مغزی خالی در حال خطرناک معرفی کردن خود است! نکته جالب اینجاست که کنت برانا تابحال در آثار مختلف ایفاگر شخصیت هایی با زبانهای سوئدی یا آلمانی هم بوده و اینجا هم برای اولین بار در کالبد یک شخصیت روسی فرو رفته که جای تحسین فراوان دارد و در کل تماشای جناب برانا یکی از اتفاقات خوشایند فیلم به شمار می رود.« جک رایان : عضو جدید سایه » متعلق به تام کلنسی است. آخرین فیلمنامه تام کلنسی دقیقاً از همان کلیشه های آشنای داستانهایش پیروی می کند و هیچ نکته تازه ای هم برای گفتن ندارد. این داستان بارها چه در سینما و چه در بازی های کامپیوتری ( که پتانسیل بالاتری برای داستانهای کلانسی دارند ) گفته شده و در مجموع « نجات آمریکای خوب از دست دنیای شیطانی » بارزترین توصیف برای آثار تام کلنسی به شمار می رود. با اینحال اکشن خوب و شیمی مناسب میان جک و کتی که بصورت انکار ناپذیری خوب از آب درآمده ، می تواند بهترین دلیل برای تماشای « جک رایان : عضو جدید سایه » باشد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد و بررسی فیلم جک رایان : عضو جدید سایه ( Jack Ryan: Shadow Recruit ) 1

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ​ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد و بررسی فیلم جک رایان : عضو جدید سایه ( Jack Ryan: Shadow Recruit ) 1

جک رایان: عضو جدید سایهM11V52311

Jack Ryan: Shadow Recruit

کارگردان : Kenneth Branagh

نویسنده : Adam Cozad ، David Koepp

بازیگران :

Chris Pine...Jack Ryan

Keira Knightley...Cathy Muller

Kevin Costner...Thomas Harper

Kenneth Branagh...Viktor Cherevin

و...

ژانر : اکشن

رده سنی : PG-13( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 105 دقیقه






منبع / مووی مگ
فیلم خوبیه ممنونBig GrinBig Grin