انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بیوگرافی مهدیار اقاجانی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
متولد: ۲ بهمن ۱۳۶۷
سبک‌ها :موسیقی فیلم، هیپ هاپ
فعالیت(ها):آهنگساز
مدت فعالیت۱۳۸۴ - تاکنون
ساز(ها):سنتور، قانون

مهدیار آقاجانی موسیقیدان و آهنگساز ایرانی متولد تهران است. او که سنتور و قانون می‌نوازند به تلفیق موسیقی سنتی و الکترونیک علاقه دارد
او در سال ۲۰۰۶ آهنگسازی آلبوم جنگل آسفالت هیچکس را برعهده داشت. مهدیار در این آلبوم، موسیقی رپ و سازهای سنتی را به گونه‌ای خلاقانه باهم تلفیق کرد.
نی که برای اولین بار اسم مهدیار به گوشم خورد با اینکه بیت (Beat) رپ اصلاً برام مهم نبود مجذوب این آهنگساز شدم ! مهدیار آقاجانی آهنگساز جوانی است که حتی اگر با ضعیف ترین رپ کن کار می کرد اسمش روی زبان ها می افتاد، چه برسد کار با پدر رپ فارسی ... مهدیار آقاجانی متولد سال 1368 در تهران است. به گفته ی خودش از 5 سالگی ویولون (کلاسیک و ایرانی) می زده. بسیار عجیبه که بهترین آهنگساز رپ فارسی از 16 سالگی شروع به ساختن بیت برای بزرگان رپ فارسی کرده و از قدیمی ترین کارهاش میشه به کمک (هیچکس و یاس) اشاره کرد. اگرچه شاید آهنگ کمک کم کم از یاد ما رفته باشه ولی برخی کارای مهدیار فراموش نشدنیه و تو تاریخ رپ فارسی ماندگار میشه.

در مورد چگونگی شروع کار مهدیار (با توجه به عدم در دسترس بودن مهدیار) اطلاع دقیقی در دست نیست اما به نظر میرسه، 2-3 کار اولی که با آهنگسازی مهدیار پخش شد اینا بودن: کمک (هیچکس و یاس) - غمنامه (سینا تهم و کاوه رمضان زاده) - یه بار دیگه (فلاکت و سالومه). اما به جرأت میشه گفت مهدیار Producer اولین آلبوم کاملاً حرفه ای رپ فارسی هست که شاید بشه "جنگل آسفالت" رو انقلابی تو رپ فارسی دونست !!!

مهدیار آقاجانی را می توان اولین آهنگساز رپ فارسی دانست که تلفیق سازهای غربی با سازهای اصیل ایرانی را در کارهایش شروع کرد. البته خیلی ها معتقدند اولین کسی که از ساز ایرانی در آهنگایش استفاده کرد شاهین پژوم بود که در آهنگ "تیریپ ما" برای سروش هیچکس از سه تار استفاده کرد که البته با کمی دقت میشه متوجه این شد که شاهین پژوم فقط از ساز ایرانی استفاده کرد و هیچ نوع ابتکار در آهنگسازی دیده نمی شود. اما با گوش کردن به آهنگ کمک یا غمنامه کاملاً متوجه نوعی ابتکار و شاید انقلاب تو آهنگسازی رپ فارسی میشیم.
امروزه با شیوع دزدیدن بیت از رپرهای غربی شاهد این هستیم که مهدیار هم از تیررس اینگونه شایعات خارج نبوده، البته خود مهدیار معتقد است که کارهایش سمپلینگ است و بهتر است نظر او را درباره ی سمپلینگ بخوانیم:

یک بخش مهم دیگر در رپ سمپلینگ است. چون آن وقت ها امکانات زیادی نداشتند، از سمپل استفاده می کردند. هنوز هم این خیلی رایج است. یعنی شما بزرگترین آلبوم های رپ را ببینی شاید از 10 ترک، 8تایش سمپل باشد. مثلاً کانیه وست امسال (دو سال پیش) کاندید 8 جایزه ی گرمی شد و رکورد زد در حالی که همه ی آلبومش سمپل بود. همین سمپل کردن هم هنر می خواهد. حالا این سمپلینگ که می گویم شاید شما فکر کنید یک کار ساده است که یک تکه موسیقی را می برند و لوپ (Loop) می کنند. اما خیلی پیچیده تر از این حرف هاست. مثلاً یک نت پیانو را می زند و تیونش را تغییر می دهد و با آن ملودی جدیدی می سازد.

مهدیار آقاجانی خودش معتقد هست که اگر ساز غربی هم می زند طوری می زند که شرقی صدا بدهد ، شرقی خوشش بیاید !!! این حرکت مهدیار رو به خوبی میشه تو آهنگ "منم همین طور" مشاهده کرد که زیرصدای آهنگ اگر چه با سازهای غربی اجرا شده اما شباهت بسیار زیادی به "نی" دارد. مهدیار اولین آهنگساز رپ فارسی هست که از سازهای "عود، سنتور، دف، تمبک، نی، کمانچه و قانون" استفاده کرده است. اوج زیبایی تلفیق رپ غربی با سازهای ایرانی را می توان در آهنگ ساقی (علی قاف و بیداد) مشاهده کرد.
مهدیار سال گذشته وارد برلین شد و از آنجا برای ادامه ی کار حرفه ای خود راهی پاریس شد و هم اکنون در پاریس مشغول کار روی آلبوم علی قاف به نام "زیر و بم زیرزمین" و کارهای احتمالی سروش هیچکس هست. مهدیار به صورت آکادمیک زیاد روی موسیقی کار نکرده و بیشتر سهم اطلاعات موسیقیایی خودش رو تجربی میدونه.

لیستی از اثار مهدیار اقاجانی

سال 2005:
غمنامه (سینا تهم و کاوه رمضان زاده)

یه بار دیگه (شاهین فلاکت و سالومه)

کمک (هیچکس و یاس)

مستی و راستی (هفت خط و مافیا)

سال 2006:
هر طور شده میگم (هیچکس و انزو)

منم همین طور (هیچکس)

اینترو آلبوم جنگل آسفالت

دیده و دل (هیچکس و ریویل و بیداد و امین فولادی)

اختلاف (هیچکس)

من وایسادم (هیچکس)

وطن پرست (هیچکس و ریویل و امین فولادی)

اون منم (هیچکس .. ریمیکس گوگوش)

برپا (هیچکس)

زندان (فیت ریویل)

قانون جنگل

ریمیکس دیده و دل (فیت ریویل و امین فولادی)

شاهزاده ی آریا (ریویل)

میگن قاف (علی قاف و هیچکس)

آقا جون (حسین تهی)

1001 شب (تهی و تتلو و ابلیس و انزو)

دنیا تنهاییم (بیداد و سایه) ... این ترک هیچ وقت پخش نشده !!!!

سال 2007:
پا بر جا (هیچکس و بیداد)

رفاقت تعطیله (هیچکس و قاف)

بازم کلان (هیچکس و پیشرو)

خیابونیا (قاف)

ساقی (بیداد و قاف)

هزاری (قاف و اشراق و نماینده و هیچکس)

سر بالا (نماینده - اینترو و بخشی از کروس با پیشرو)

قلم بکششون !! (هفت خط و ریویل)

برو جلو (هیچکس و پیشرو)

مایه بده - با همکاری 7خط (هیچکس و هفت خط و مخمصه)

به نام زن (فریناز)

سال 2008:
یه مشت سرباز (هیچکس)

آهن پرست (قاف و پلاس و اشراق - اینترو هیچکس)

سال 2009:
جووانی (گرفتاری) - (بهمن قبادی)

واقعی تر از مستند (هیچکس)

وردار قلبمو (آرشام و فرد)

سال 2010:
بسه مف بری (قاف و بیداد)

یه روز خوب میاد (هیچکس)

سال2011:
آلبوم انجام وظیفه
ما یه مشت سربازیم

بهترین بیتو داشت انصافا