انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دلیل بی‌اخلاقی در ورزش چیست؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دلیل بی‌اخلاقی در ورزش چیست؟ 1
مطمئنا در رسانه های نوشتاری و تصویری خاطرات زیادی از این ابر مرد تاریخ کشتی ایران شنیده و خوانده اید اما خالی از لطف نیست که صحبت یکی از هم دوره های آقا تختی را برایتان بازگو کنم که شاید در کمتر جایی بازگو شده است: «مسابقات جهانی تهران که در آنجا اعضای تیم ملی کشتی ایران پنج نفر بودند و در پایان آقا تختی و یک نفر دیگر از اعضای تیم طلا گرفتند و سه نفر دیگر متاسفانه حذف شدند، رئیس وقت فدراسیون به دو نفر مدال آور، نفری بیست هزار تومان جایزه داد، هم تیمی آقا تختی پول را گرفت و از سالن مسابقات خارج شد! اما جهان پهلوان تختی گفت که پس سه نفر دیگر چه؟ و رییس فدراسیون گفت طبق قرار قبل از مسابقه آنها چون از کسب مدال بازمانده اند پولی به آنها تعلق نمی گیرد و اسرارهای آقا تختی نیز راه به جایی نبرد و او نیز از پول دریافتی پنج هزار تومان را خود برداشت و به سه نفر دیگر نفری پنج هزار تومان پول داد.»

« یکی از این سه نفری که این خاطره را برای "عامل" تعریف کرده بود عنوان داشته که با آن پول زنده یاد با هزار تومانش خانه خریده و با هزار تومان دیگرش ازدواج کرده و با سه هزار تومان دیگرش به کار پرداخته و اکنون میلیاردر است.( و چه پول بابرکتی...)»

... راستی چرا در روزگار امروز دیگر از جوانمردی در ورزش خبری نیست چرا کسی اسطوره نمی شود، البته اسطوره پهلوانی؟!

چه بسیار مردانی که در مسابقات جهانی و المپیک رکورد زدند، مدال گرفتند و قوی ترین شدند اما هرگز مردم و جامعه نتوانستند آنها را به عنوان پهلوان و یا حتی به عنوان الگوی اخلاق بپذیرند، گاهی اوقات در برخی از رشته ها ورزشکاران دست به کارهایی می‌زنند که دور از شان ورزشکاری است.

در فوتبال تا دلتان بخواهد حاشیه است، شاگرد و استاد به هم می تازند و مسائل داوری ماه گذشته هم که باعث شرم و خجالت جامعه ی فوتبال شد، داستان بیانیه های اهالی فوتبال نیز بماند.

در وزنه برداری هم که هیچ چیز سر جایش نیست و مدال آوران المپیکی هم برای روی تخته رفتن شرط و شروط می گذارند.

در کشتی محمد بنا تیم را با اقتدار قهرمان المپیک می‌کند، اما با نامهربانی کنار گذاشته می شود و ده ها مورد دیگر اینچنینی...

راستی دلیل این همه بی اخلاقی در ورزش چیست؟ مگر نه اینکه اخلاق از ارکان و اهداف اصلی ورزش است پس چرا این همه حاشیه و بد اخلاقی در ورزش؟

افشین شریفی، کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی است که در این باره به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، می گوید: اگر بخواهیم با دید کارشناسانه به روانکاوی اخلاق در ورزش بپردازیم باید بگوییم که عمده ترین دلیل این ناملایمات در ورزش پول است!

او افزود: پول های کلان و بادآورده ورزش برای ورزشکاران باعث شده که آنها به همه چیز بپردازند الا اخلاق!

شریفی ادامه می دهد: البته واقعیت امر این است که آنها شاید مقصر اصلی نباشند چون دیگر نه الگوی اخلاقی وجود دارد و نه اسطوره ای که بتوانند از آنها یاد بگیرند.

این کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی، می گوید: ورزش امروز جنگی است برای بدست آوردن پول و مسایل مادی و متاسفانه به همین دلیل دیگر جایی برای مسایل اخلاقی باقی نمی ماند.

شریفی معتقد است: قهرمان افراد دیگر را به سوی خود می کشاند اما پهلوان افراد را به سوی خدا رهنمود می سازد، قهرمان معروف می شود اما پهلوان محبوب دلهاست. قهرمان تنها به خودش تعلق دارد اما پهلوان متعلق به مردم است، قهرمان با ترک دنیای قهرمانی فراموش می شود اما پهلوان جایگاهی ابدی در قلب مردم خواهد داشت.
عالی بود ممنون ولی بیش تر بازی کنان واتر پولو این طوری نیستن