انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: فساد فوتبال را از مردم گرفت
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
فساد فوتبال را از مردم گرفت 1


بهمن فروتن از شرایط حاکم در فوتبال کشور به هیچ وجه راضی نیست و به نظر او بهترین بازیکن لیگ سیزدهم غلامرضا عنایتی است که ۳۶ سال سن دارد. او معتقد است بازیکنان هیچ تلاشی نمی کنند که عضو مسافران ایران در جام جهانی باشند. به نظر او شرایط وحشتناکی در فوتبال ایران حکمفرماست و باید فکری به حال این اوضاع نابسامان کرد. با بهمن فروتن کارشناس فوتبال درباره بازیکنان دعوت شده به تیم ملی، شرایط و کیفیت لیگ سیزدهم، ضعف های فوتبال و همچنین کیفیت مربیان لیگ به گفت وگو نشستیم.

شنبه اسامی تیم ملی اعلام شد که باز هم طبق معمول لیست تیم ملی با انتقاد خیلی از مربیان لیگ روبه رو شد. در میان بازیکنان دعوت شده نام افرادی مانند مهرداد پولادی و یعقوب کریمی وجود دارد که در لیگ بازی نکرده اند و مدت طولانی مصدوم بوده اند. نظر شما در این خصوص چیست؟

این خیلی طبیعی است که پس از اعلام بازیکنان تیم ملی مربیان دوست داشته باشند که شاگردانشان به تیم ملی دعوت شوند اما انتخاب بازیکنان تیم ملی وظیفه سرمربی است و او باید پاسخگوی نتایج تیم باشد. به طور حتم سرمربی تیم دلیل دارد که این بازیکنان را دعوت کرده است. به نظرم باید از خود آقای کی روش پرسید که چرا این بازیکنان را به تیم ملی دعوت کرده است.

دوازده هفته از لیگ سیزدهم می گذرد اما همچنان شاهد بازی های بی روح و سردی از تیم ها هستیم. ارزیابی کلی شما از روند تیم ها در این دوازده هفته چیست؟

سطح کیفی لیگ متاسفانه بسیار پایین آمده است، آنقدر پایین که حتی تیم های خوب و مدعی هم فوتبال تماشاگرپسندی ندارند و از ارائه یک فوتبال زیبا ناتوان هستند. بار فنی این لیگ نیز نسبت به آنچه چهار سال پیش شاهد بودیم با افت فاحشی روبه رو شده است. دلیل اصلی اش این است که از رده های پایین نیروی جوان و تازه نفسی به لیگ برتر و باشگاه های موجود در آن تزریق نشده است. فوتبال ما از آنجایی که مولد نیست هیچ بازیکن جدیدی را به لیگ برتر این فصل هم معرفی نکرده است. معرفی نشدن یک بازیکن جدید باعث شده است تا در این فصل از لیگ برتر رقابت بین بازیکنان کم باشد، وقتی که رقابت کم باشد بازیکنان کمتر می جنگند، کمتر می دوند و کمتر تلاش از خود نشان می دهند. اگر بار فنی لیگ برتر کاهش یافته است به همین دلیل است. در لیگ ما نه جوانگرایی وجود دارد و نه رقابت. سرچشمه یی که باید آب زلال به دریا بدهد وجود ندارد. لیگ ما به جای اینکه پیشرفت کند با پسرفت وحشتناکی روبه رو شده و طبیعی است این لیگ دیگر دیدنی نباشد. فوتبال ما جدا از جامعه ما نیست اما به آن بهای چندانی داده نمی شود. سیر قهقرایی لیگ برتر از لحاظ فنی همچنان ادامه دارد. البته مشکل دیگر لیگ تماشاگران هستند.

شما به تماشاگران اشاره کردید. تماشاگران چه کاری می توانند انجام دهند که کیفیت لیگ بالا برود؟

کل لیگ یک ما در ۱۱ مسابقه خود تنها ۶۰۰۰ تماشاگر داشته است، البته باید یادآوری کنم که اصولا رسانه ها تعداد تماشاگران حاضر در ورزشگاه را بیشتر از آنچه هست عنوان می کنند. لیگ دسته یک ما همین است و لیگ برتر ما هم دست کمی از لیگ دسته یک بابت جذب تماشاگر ندارد. علاقه تماشاگران در این فصل به لیگ برتر بسیار کمتر شده است و این شرایط بسیار نگران کننده است. گاهی حتی بازی های مهم لیگ برتر ما با استقبال کمتر از ۱۰ هزار تماشاگر روبه رو شده که واقعا تاسف برانگیز است. در تمام لیگ های اروپایی حتی در بازی های بی اهمیت تماشاگران زیادی به ورزشگاه می آیند اما در اینجا به دلیل افت فاحش سطح فنی استقبال از لیگ بسیار کمتر از گذشته شده است.

پس با این تفاسیر لیگ ما نمی تواند کمک شایانی به تیم ملی کند. به نظر شما این لیگ چه مقدار می تواند روی تیم ملی تاثیرگذار باشد؟

ما تیم ملی قوی و پرقدرتی نداریم چون از داشتن یک لیگ خوب بی بهره هستیم. بازی های نازل تیم ملی نشان می دهد که لیگ ما سطح بالا نیست. اکنون درباره لیگ برتر چیزی نمی توان پیش بینی کرد، باید منتظر باشیم تا جام جهانی برزیل به پایان برسد، قبل از آن قرار نیست هیچ اتفاق جدیدی برای لیگ برتر ما بیفتد. در لیگ برتر اشتباه پشت سر اشتباه است، متاسفانه ندانم کاری ها این ورزش مردم پسند را به زمین زده و فساد فراگیر این سرگرمی بزرگ را از مردم فوتبالدوست گرفته است. مردم دیگر رغبتی به این فوتبال و لیگ برتر نشان نمی دهند.

برخی تیم ها عملکرد بسیار ضعیفی دارند و از حالا ساز سقوط سر داده اند. دلیل اینکه این تیم ها بی برنامه هستند و نمی توانند عملکرد مطلوبی داشته باشند چیست؟

لیگ برتر تقویم حساب شده یی برای برگزاری رقابت ها ندارد. سال گذشته که رقابت ها به دلیل اردوها و بازی های تیم ملی مدام قطع و وصل می شد. اکنون نیز تیم ها با کمترین میزان آمادگی گام به لیگ گذاشته اند. برخی از تیم ها دوران آماده سازی کاملی نداشتند و تیمی همانند ذوب آهن که اصلا بدون پشت سر گذاشتن دوران آماده سازی وارد لیگ برتر شد. قبل از شروع لیگ فصل جدید بازیکنان درگیر بازی های تیم ملی بودند و زمانی هم که از تیم ملی برگشتند به جای بدنسازی و تمرین باید استراحت می کردند. همه اینها در لیگ نازل و بی کیفیت این فصل تاثیرگذار بود. برخی فوتبال را با خیمه شب بازی اشتباه گرفته اند بنابراین برنامه ریزی درستی ندارند. تقویم اصولی، استراحت کامل بین دو نیم فصل، شش هفته آماده سازی، سرمایه گذاری در فوتبال و مسائل مهم دیگری وجود دارد که در فوتبال ما کاملا نادیده گرفته شده اند. البته مهم ترین اصل فقدان آکادمی فوتبال در باشگاه هاست.

دوازده هفته از لیگ برتر می گذرد، آیا در این دوازده هفته بازیکنی نظر شما را جلب نکرده است؟

متاسفانه باید بگویم رضا عنایتی ۳۶ ساله! ما هفت سال پیش گلی به نام مجتبی جباری داشتیم که به تدریج پژمرد و چندان قد نکشید. همین طور گل های دیگری در فوتبال مان داشتیم به نام های زنیدپور، حامد لک یا کریم انصاری فرد که این بازیکنان نیز به تدریج سوختند. اینها بسیار جای تاسف دارد. فوتبال ما صرفا بر مدار دلالی می چرخد و لیگ برتر گرفتار این دلالان است. در لیگ برتر ما مربی سالاری نداریم، دلال سالاری داریم. سیستم مخربی در لیگ برتر حکفرما شده که از پیشرفت خیلی ها جلوگیری کرده است. این سیستم مخرب اجازه نمی دهد فوتبال ما گام رو به جلویی بردارد و در عوض آن را به سمت سقوط آزاد هل می دهد.

کار کدام یک از مربیان لیگ برتری را بیش از همه قبول دارید؟

۱۸ مربی شاغل در لیگ برتر کارشان خوب است ولی باید امکانات را هم در نظر بگیریم. امکاناتی که مربیان اروپایی از آن برخوردار هستند هرگز در ایران و برای مربیان ایرانی وجود ندارد. در واقع به قول معروف «از ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است». مربی ایرانی را نمی توان نقد کرد چون باید ابتدا شرایط را بسنجیم و وقتی این کار را انجام دادیم تازه متوجه می شویم که کار کردن مربیان ایرانی با این امکانات بسیار نازل خود یک هنر بزرگ است. از طرفی رقابت های لیگ برتر مدام با تعطیلی روبه رو می شود و مربیان ما مجبورند با این تعطیلی ها که باعث ناآمادگی بازیکنان می شود بسازند. من هرگاه بازی های لیگ برتر را تماشا می کنم یاد «سیل برگردون» می افتم. می دانید سیل برگردون چیست؟ وقتی ما جوان بودیم برای فوتبال بازی کردن به اطراف تهران می رفتیم و با کمترین امکانات و وسایل در زمین های خاکی دروازه می ساختیم فوتبال بازی می کردیم. به جایی که این گونه و با کمترین امکانات در حاشیه شهر فوتبال بازی می کردیم سیل برگردون می گفتیم. حالا لیگ ما «سیل برگردونی» است. پرسپولیس، ذوب آهن، داماش و همه تیم ها با کمترین امکانات سیل برگردونی بازی می کنند. من به مربی ای همچون منصور ابراهیم زاده اعتقاد دارم اما وقتی کار کردن او در این فضای عاری از هر گونه امکانات را می بینم هیچ گونه قضاوتی نمی توانم داشته باشم. حتی اگر بهترین مربیان شاغل در بوندس لیگا، لالیگا، سری آیا لیگ برتر انگلیس به ایران بیایند با این امکانات نازل کیفیت کارشان از بین می رود.

فکر می کنید اصلی ترین مشکلی که در فوتبال ایران وجود دارد و باعث شده فوتبال ایران نتواند رشد لازم را داشته یاشد چیست؟

مشکلات مالی، باشگاه ها و بازیکنان را بسیار اذیت کرد. در واقع نخستین ضربه یی که به تیم ها می خورد بابت جو نامطلوبی است که به دلیل پرداخت نشدن مطالبات باشگاه ها دراین تیم ها به وجود می آید. وقتی یک بازیکن به دلیل اینکه بیش از چهار ماه پول نگرفته دیگر انگیزه یی برای بازی کردن ندارد دیگر مربی مقصر نیست. ما در لیگ برتر این فصل هم ناراضی زیاد داشتیم. هیچ کس نمی تواند این شرایط را تغییر دهد. فدراسیون هم که برای خودش یک تیم باشگاهی به نام تیم ملی درست کرده و با این تیم سر خودش را گرم کرده است. اگر تمام این ضعف ها و مشکلات برطرف شود آنگاه می توان مربیان را نقد کرد و عملکردشان را به درستی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.ش