انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: کندوکاو در مبانی اخلاق در فوتبال ایران
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کندوکاو در مبانی اخلاق در فوتبال ایران 1

در این همایش که چهره‌هایی فوتبالی همچون حمید استیلی، حسین عبدی و همچنین اهالی دانشگاه، دکتر قراخانلو، دکتر مصطفی معین و همچنین دکتر علیزاده، رییس آکادمی ملی فوتبال ایران، گل‌محمدی، معاون آکادمی فوتبال ایران، دکتر علی‌نژاد، دکتر کردی، دکتر احسانی و دکتر کوزه چیان حضور داشتند، سخنرانان با نگاهی علمی به دلایل بی‌اخلاقی در فوتبال ایران پرداختند و راهکارهایی را نیز برای آن ارائه دادند.

دکتر قراخانلو با بیان این که این همایش با همکاری انجمن تربیت بدنی و علوم ورزشی و مشارکت انجمن اخلاق و علوم و فن‌آوری برگزار شده، خاطرنشان کرد: در تعریف اخلاق آنچه مطرح می‌شود، رعایت قوانین و مقررات است و در تعریف اخلاق حرفه‌ای نیز مواردی که بیش از آنچه کف اخلاق است و در عرف و قرارداد وجود دارد، مطرح است. مسائلی همچون بازی جوانمردانه، رعایت حقوق انسان‌ها و احترام به ارزش‌های دینی و عرفی از جمله آنهاست.

او ادامه داد: منظور از اخلاق، خوب بودن طبق چارچوب‌های جامعه است. فوتبال به عنوان وسیله‌ای که با مواردی همچون سیاست، اجتماع، ‌علم ، ادیان و ... در ارتباط است و با ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی بالا، نیازمند داشتن اخلاق حرفه‌ای است.

قراخانلو با مطرح کردن سوالی درباره این که عامل بی‌اخلاقی در فوتبال چیست، افزود: نباید فراموش کرد که در شرایطی که چندین هزار تماشاگر روی بازیکن فشار می‌آورند، آن بازیکن چطور می‌خواهد اخلاق را حفظ کند؟ برخی می‌گویند اگر می‌خواهید اخلاق را درست کنید، ابتدا به سراغ ورزش بروید.

این متخصص مدیریت ورزشی با برشمردن مفاهیم اخلاق در فوتبال گفت: بازی جوانمردانه، روحیه ورزشکاری، رقابت، شکست و پیروزی، رقیب، دوپینگ، برابری در ورزش، ملی‌گرایی افراطی، پاداش و ... از جمله عواملی هستند که جزو مفاهیم اخلاق در فوتبال هستند.

وی همچنین درباره آفات فوتبال نیز خاطرنشان کرد: اهانت و مشاجره، تقلب و بی‌قانونی، دروغگویی، سوء‌استفاده از مقدسات و یا نگاه سطحی به دین، پول، رسانه، تجمل‌گرایی، نتیجه‌گرایی، مصلحت‌اندیشی، فقدان شایسته‌سالاری و تماشاگرنمایان از جمله آفات حال حاضر در فوتبال هستند. وضعیت فعلی نگران‌کننده است. با آن که با وضعیت نگران‌کننده‌ای مواجه هستیم ولی این وضعیت ناامیدکننده نیست.

در ادامه این همایش حسین عبدی، از بازیکنان سابق و مربیان فوتبال نیز با تاکید بر این که تبادل نظر باعث پیشرفت در فوتبال می‌شود، گفت: اگر در ورزش کسی پیدا شود و بگوید همه در جای خود قرار گیرند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. متاسفانه شاهد هستیم که در جایگاه‌های مدیریتی افرادی حضور پیدا می‌کنند که هیچ تجربه‌ای برای آن پست ندارند. ورزش ما دارای نقاط ضعف بسیاری است. شاید در این میان رسانه‌ها کار راحت‌تری در به نقد کشیدن ورزشکاران پس از مسابقات داشته باشند اما فراموش نکنیم که مهم‌ترین چیزی که در فوتبال بسیاری از کشورها مطرح می‌شود، "احترام" است. در چارچوب‌های کاری خود احترام لازم را به تماشاگر، مربی و بازیکن نگذاشته‌ایم.

همچنین در این همایش دکتر شجیع که پایان‌نامه دکترا خود را درباره اخلاق در فوتبال گردآوری کرده بود، در سخنانی با تاکید بر تجاری شدن فوتبال تصریح کرد: این تجاری شدن سایه بسیار گسترده‌ای را بر دیگر مباحث همچون اخلاق انداخته است. در تحقیقی که داشتم، از بسیاری از خبرگان در زمینه فوتبال نظرخواهی کردم که حدود 70 علت را در این زمینه ذکر کردند. از جمله این موارد بی‌توجهی به افراد شایسته، افزایش نفوذ باندهای دلالی در داوران، سهم‌خواهی سیاستمداران، ناتوانی مدیران در جذب سرمایه، فقر فرهنگی، ناتوانی قانون، دلال‌ها، فقدان نظارت، سوء مدیریت، هزینه پایین دروغ در جامعه و عدم برخورد سخت با افراد خاطی است. در این تحقیق برخی از پیامدهای بی‌اخلاقی چنین عنوان شده بود: ترویج دلالی، از بین رفتن توازن درآمدهای فوتبال، رواج دروغ‌گویی، از بین رفتن منابع مالی، ناکامی مدیران، رواج تهمت و فحاشی. در پرسش‌هایی که داشتم برخی از راهکارها و استراتژی خبرگان فوتبالی برای این موارد چنین عنوان شده بود: توجه به نظر کمیته‌های فنی، نظارت بیشتر، آرام‌سازی محیط، منع حضور و دخالت مدیران سیاسی، تغییر نگرش مدیران، تقویت دستگاه‌های نظارتی.

در این نشست همچنین دکتر قره با اشاره به این که "اخلاق، هنر دیگر خواهی است"، خاطرنشان کرد: فوتبال می‌تواند معرف معرفت‌های یک ملت باشد. فوتبال یک زبان بین‌المللی است. تمرین شکست و پیروزی و تحمل آنها در فوتبال است که دیده می‌شود. شاید بزرگ‌ترین مشکل ورزش ما اساتید دانشکده‌های تربیت بدنی باشند. چرا دولت‌ها نمی‌توانند باور کنند که متخصصان ورزشی می‌توانند سکان‌دار ورزش ایران باشند؟

دکتر شامخی به نمایندگی از انجمن اخلاق در علوم و فن‌آوری نیز در این نشست حضور پیدا کرده بود. در سخنانی اظهار کرد: در بسیاری از موارد دچار بی‌اخلاقی هستیم. انسان‌های ضعیفی هستیم اما نباید فراموش کنیم که ورزش ما نسبت به خیلی چیزهای دیگر از نظر اخلاقی بالاتر است. وقتی فوتبالیست بین تعداد زیادی از تماشاگران قرار می‌گیرد، با فشاری که به او وارد می‌شود، زمینه‌های بی‌اخلاقی در او به وجود می‌آید.

او ادامه داد: اگر یک آدم سیاسی، تخلفی را مرتکب شود، یا این تخلف تا مدت‌ها پنهان می‌ماند یا پس از مدتی طولانی که پنهان ماند، مطرح می‌شود. اگر یک تولیدکننده تقلبی را انجام دهد تا مدت‌ها مشخص نمی‌شود ولی یک فوتبالیست زیر دیدگان چندین هزار تماشاگر و با فشاری که به او وارد می‌شود، اگر اشتباهی را صورت دهد، بسیار برجسته می‌شود. در حقیقت باید گفت فوتبالیست زیر نظارت چندین هزار نفر است.

در ادامه این نشست دکتر شهلایی نیز در سخنانی تصریح کرد: هر بدبختی که در ورزش ایران وجود دارد به خاطر فوتبال است. حدود 700 میلیارد تومان چرخش مالی در فوتبال مطمئنا فساد ایجاد می‌کند. چرا کسانی که در راس فوتبال حضور دارند، خودشان فوتبالی نیستند؟ تعداد بسیاری از افراد دانشگاهی در حوزه ورزش در ایران حضور دارند اما چرا از آنها در مدیریت ورزشی کشور استفاده نمی‌شود؟ چرا باید پول‌ بیت‌المال تاراج و صرف دادن حواله خودرو به فوتبالیست‌ها شود؟

دکتر امیری نیز در سخنانی گفت: مشکل کشور ما از جمله فوتبال بی‌خردی و فقدان عقلانیت است. فوتبالی که در آن قدرت و ثروت، شهرت حرف اول را می‌زند مطمئنا دچار چنین مشکلاتی می‌شود. برای اخلاق همیشه ادعا داریم و در عمل شاهد هیچ گونه فعالیتی نیستیم. برخی از مشکلات ما تاریخی است. از جمله آن که همواره مونولوگ عمل می‌کنیم و با هم دیالوگ نداریم. به این معنا که در زندگی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنیم اما به معنای واقعی کلمه گفت‌وشنود نداریم. هر کسی باید سهم خود را در این مشکلات مشخص کند و همه این مشکلات را بر گردن دیگران نیندازیم.

همچنین دکتر مازیار در سخنانی گفت: بحث اخلاق در فوتبال یک بحث ریشه‌ای است. باید ببینیم که در پایه چه کاری انجام داده‌ایم. همه چیز از زمان کودکی شروع می‌شود ولی متاسفانه دغدغه‌ چندانی در سنین پایه نداریم. اگر آموزش‌های صحیح به کودکان ما داده شود، مطمئنا در آینده شاهد چنین چیزی نخواهیم بود. چرا ورزشکار مدال‌آور ما در بدو ورود به فکر پاداش است؟ او یک سرباز است و وظیفه‌اش کسب مدال برای کشورش است.

همچنین دکتر برومند در بخش دیگری از این نشست با اشاره به این که فوتبال یک پدیده اجتماعی است، گفت: تماشاگران سهم عمده‌ای در فوتبال دارند. اگر تماشاگر را از ورزش بگیریم در حقیقت زندگی را از فوتبال گرفته‌ایم. نیمی از تماشاگران در فوتبال را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. خانم‌ها کجای فوتبال ما هستند و چرا در ورزشگاه‌ها به عنوان تماشاگر حضور ندارند؟

او با مطرح کردن مثالی از اوج خشونت در فوتبال انگلیس که در دهه پنجاه میلادی به وجود آمده بود، خاطرنشان کرد: در آن زمان فوتبال انگلیس ورزشی بود که بیشتر قشر کارگری اعضای آن را تشکیل می‌دادند ‌اما وقتی خشونت‌ها اوج پیدا کرد، ملکه انگلستان به آن ورود کرد و ترکیب جمعیتی افراد حاضر در فوتبال را تغییر داد و می‌بینید که حالا فوتبال انگلستان به جایی رسیده که تماشاگران آن در نزدیک‌ترین فاصله به زمین فوتبال نشسته‌اند و هیچ مشکلی را به وجود نمی‌آورند.

برومند تصریح کرد: حضور تماشاگران خانم در ورزشگاه‌ها پرخاشگری را کاهش می‌دهد. در تحقیقی که در این زمینه داشته‌ام، به این نتیجه‌ رسیدم که حضور تماشاگران خانم حتی کیفیت بازی‌ها را نیز بالا می‌برد. همان‌طور که در سالن‌های والیبال و بسکتبال و دیگر رشته‌ها شاهد حضور خانم‌ها هستیم، چرا در فوتبال نباید خانم‌ها در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند؟

در پایان این نشست نیز دکتر مصطفی معین که به عنوان مهمان ویژه در این همایش حضور داشت در سخنانی گفت: مواردی همچون علم و تکنولوژی، فرهنگ و ورزش از جمله موارد تحول‌آفرین در شخص و جامعه هستند، این تحول هم می‌تواند سازنده و هم مخرب باشد. اخلاق این تحول‌ها را به سمت سازندگی سوق می‌دهد. باید به فکر عملی کردن مباحثی که مطرح می‌شود، باشیم. ورزش از جمله حوزه‌های مهم و تحول‌آفرین است. اگر بخواهیم اصلاحی در ورزش، سیاست، هنر و در دیگر زمینه‌ها صورت پذیرد، باید در آن استمرار داشته باشیم تا شاید بتوانیم پس از سال‌ها درصدی از تغییر را در این زمینه‌ها ایجاد کنیم.