انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دلیل جالب اختراع شطرنج
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.

اين عکس يکي از کهن ترين مجموعه هاي شطرنج را نشان مي‌دهد که در نيشابور کشف شده و متعلق به سده ي دوازدهم ميلادي يعني حدود نهصد سال پيش است. اين مجموعه اکنون در موزه ي متروپوليتن نيويورک قرار دارد.

بر اساس منابع ادبي و نيز آثار باستاني يافته شده ريشه ي شطرنج به سرزمين هند بازمي‌گردد. از سال ??? پس از ميلاد رد پاي شطرنج در ايران ديده مي‌شود. فردوسي در شاهنامه ريشه ي اختراع شطرنج را سوگواري شهبانويي بيان مي‌کند که يکي از پسرانش در جنگ با پسر ديگرش کشته شده است و مهره هاي شطرنج در دو سو تعبيري از لشکرهاي اين دو فرزند است.
فردوسي همچنين نحوه ي معرفي بازي شطرنج به ايران را به اين گونه شرح مي‌دهد که فرمانرواي هند اين بازي را، به عنوان يک چالش و مبارزه طلبي، همراه با نماينده ي خود به دربار ايران مي‌فرستد و ميزان ماليات خود به ايران را مشروط بر کشف راز و نحوه ي اين بازي در دربار ايران مي کند. اين داستان را در شاهنامه مي توانيد در اينجا بخوانيد.
عکس بالا يکي از کهن ترين و در عين حال کامل ترين مجموعه هاي شطرنج به جاي مانده از دوران کهن است. مهره هاي به جا مانده از اين مجموعه شامل هفده مهره ي فيروزه اي و پانزده مهره ي بنفش رنگ است. مهره ي شاه به صورت تخت شاهي بزرگي در ميانه ي ميدان نشان داد.
من عکسی نمی بینم!!!!HuhExclamation
با حال بود اما عکس کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟Huh
عکس نداره