انجمن های تخصصی  فلش خور
ایران هم اسطوره دارد - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: تاریخ (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=34)
+--- موضوع: ایران هم اسطوره دارد (/showthread.php?tid=10787)



ایران هم اسطوره دارد - ...Sara SHZ... - 30-06-2012

فهيمه سادات طباطبايي-به دنبال مطرح شدن حذف نام پادشاهان از کتابهاي تاريخ مدارس و انعکاس وسيع اين خبر با حجت الاسلام محي الدين بهرام محمديان معاون سرپرست آموزش و پرورش در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي گفت و گو يي شده که بارها در طول گفت وگو مثالهاي متنوع و متفاوتي مي زد تا دلايل تغيير نگارش تاريخ از توصيفي و پادشاه محوري به واقعه محوري را تبيين کند. اين مثالها از کمبوجيه و داريوش و کورش شروع شد و به چهرهاي داخلي چون مصدق و کاشاني و جهاني مثل چه گورا و کاسترو تمام شد. دکتر محمديان معتقد است که اطلاعات تاريخي نوجوانان و جوانان امروزي بيش از گذشته است و بايد آن را در نوشتن تاريخ تاثير گذاشت. گفت وگوي پيش رو چکيده اي از دلايل اين نگرش و رويکرد جديد در نگارش تاريخ آن است.
آقاي محمديان بحث تغيير کتاب تاريخ مطرح شده، از چه زماني تصميم به تغيير کتابهاي تاريخ کرديده ايد و چرا؟
تنها بحث تغيير کتاب تاريخ نيست و کتابهاي درسي همواره به صورت جزئي و کلي تغيير کرده اند. ولي آنچه که در حوزه هاي کارشناسي ما مطرح شده اين است که راهنماي برنامه درس تاريخ را متفاوت از رويکرد کنوني تدوين کنيم.
رويکرد کنوني داراي چه نواقصي است؟
هم اکنون در کتابهاي تاريخ مي خوانيم که کدام پادشاهان در چه سالهاي زندگي مي کردند و شرايط حکومت آنها چگونه بود. چه جنگهايي داشتند و چه زماني سقوط کردند. مثلا مشاهده مي کنيم که دوران پادشاهي سلسله صفوي در چه تاريخي شروع و در چه زماني تمام شد يا پيامبر اسلام در چه سالي متولد و در چه زماني رحلت کردند. عموما آموزشهاي تاريخي به اين شکل نگاشته شده اند.
چطور مي خواهيد در چند کتاب تاريخ و دو ساعت يا چهار ساعت کلاس درس به اين مسائل بپردازيد؟ اين نگاه باعث حذف نام بسياري از افراد و چهره ها و دورانها مي شود.
بايد در گروههاي تاليفي خود کار کارشناسي کنيم و ببينيم که در يک دوره تاريخي مشخص چه اتفاقاتي افتاده و دانستن کدام يک از آنها براي دانش آموزان ضروري است. در راهنماي برنامه درسي تاريخ اولويت بندي کنيم که به طور مثال دانش آموزان ما بايد با کدام بخش از تاريخ قبل از اسلام آشنا شوند؟ آيا بايد با پادشاهان آشنا شوند يا بافت اجتماعي و ساختار سياسي و حکومتي به آنها معرفي شود. هم اکنون صحبت ما اين است که بعضي وقايع تاريخي يا نقاط عطف تاريخي داريم که در سرنوشت ملت و تمدن ايران داراي سهم بالايي هستند که از آنها غفلت شده و بايد به آن اشاره کرد.همواره در طول يکصد سال گذشته مورخان و صاحب نظران تاريخي به شيوه هاي تاريخ نگاري انتقاد مي کردند و مي گفتند چرا هميشه تاريخ پادشاهان را مي نويسيد و يا اينکه چرا تاريخ را به صورت گزارش مي نويسيد و چرا به چگونگي ها و چرايي هاي تاريخ اشاره نمي کنيد تا درس آموزي شود که اينها سئوالهاي جدي هستند که ما نيز آنها را قبول داريم.
در کتابهاي درسي ما به شخصيتهاي بزرگي همچون کوروش توجه چنداني نشده و در حد چند خط به اين شخصيت بزرگ اشاره شده و امروز دانش آموزان ما جومونگ را بيشتر از اين پادشاه مي شناسند. از کجا معلوم که در تاريخ نگاري جديد سليقه اي عمل نشود و دوباره اين شخصيتها در حاشيه قرار نگيرند.
شما از کجا اين قضاوت را مي کنيد؟ مگر تا الان چنين بوده. ما قبول داريم که کتابهاي ما نقص دارند اما اين چيزي که شما مي گوييد هم نيست. کوروش در کتابهاي تاريخ ما تجليل شده و از آن قدرداني شده است. ما معتقديم که بايد به تاريخ ايران تحليلي نگاه کرد که جومونگها و جومونگ نماهايي که وارد حوزه فرهنگي ما مي شود در هويت ما تاثير منفي نگذارد. ما در طول سه هزار سال تمدن ايران دانشمندان، نظاميان، شعرا، فلاسفه و علماي زيادي داريم که ظهور و بروز پيدا کرده اند و مايه قوام ايران شده اند که بايد به آنها اشاره شود.
چه تضميني داريد که در تاريخ نگاري جديد اعمال سليقه نشود؟
تضمين که نمي توانم بکنم. مگر تا الان تضميني وجود داشت که کتابهاي ما علمي باشد. اما اگر تاريخ نگاري براساس يک متد علمي باشد تضمين وجود دارد. اما تنها چيزي که مي توانيم تضمين کنيم اين است که تاريخ نويسي را علمي کنيم و افرادي که در اين زمينه فعاليت مي کنند، انسانهاي با سواد و عالم به حوزه باشند.
آيا در نگارش جديد به تاريخ 30 ساله انقلاب هم اشاره مي کنيد؟
يقينا تاريخ 30 ساله انقلاب هم بخشي از تاريخ ما است که بايد به آن بپردازيم. اما در بين تاريخ نگاران اين بحث مطرح است که تاريخ معاصر را در همان زمان بنويسيم يا اجازه بدهيم که نسلي بگذرد و آن وقت تاريخ را به رشته تحرير در آوريم. اين عده معتقدند که ممکن است افرادي که در تاريخ دوران معاصر نقش داشته اند بخواهند به نحوي در تاريخ نگاري تاثير بگذارند اما اينکه اين نظر تا چه ميزان درست است يا نه محل تامل است. در حال حاضر صحبتهاي زيادي عليه مصدق مي شود که او انگليسي يا روسي بوده آيا با اشاره به وقايع کودتاي 28 مرداد مي توان گفت که مصدق انگليسي است؟ بايد اجازه داد که طرفداران مصدق يا مخالفان و موافقان آيت الله کاشاني سخن بگويند تا نسل هاي بعد از انقلاب واقعيت ها را بشنود.



RE: ایران هم اسطوره دارد - FARID.SHOMPET - 14-07-2012

به راستی که کم اسطوره نداره. ولی اخه چرا ما باید با این تاریخ با ارزشون و با این اسطوره ها این جوری باشیم؟؟؟؟ بیاییم به فرزندان خودمون بگیم که چه کسانی در تاریخ ما بودن.


RE: ایران هم اسطوره دارد - i love you harry potter - 15-07-2012

پس رستم چیه؟


RE: ایران هم اسطوره دارد - در جستجوی حقیقت - 15-07-2012

(15-07-2012، 0:10)i love you harry potter نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
پس رستم چیه؟

رستم داستان هست
اسطوره های واقعی داریم که داستان نیستند
من نمیدونم چرا واقعی ها رو ول کردیم چسبیدیم به خیالی ها!!!
همون واقعی ها رو فعلا روش مانور بدیم ان شاء الله رو داستانی ها و خیالی هاش هم میرسیم!